Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn hänger sig vid uppfällning av lock (vänteläge?)

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-07 23:02

Tjo!

haft min Macbook alu strax över en månad nu och trivs hur bra som hellst!

Dock så har jag ett problem.. Ganska ofta, när jag öppnar locket så möts jag av en svart skärm. Förstår mig inte på varför?

Någon som upplevt samma problem?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-12-07 23:07
Ursprungligen av brumie:

Tjo!

haft min Macbook alu strax över en månad nu och trivs hur bra som hellst!

Dock så har jag ett problem.. Ganska ofta, när jag öppnar locket så möts jag av en svart skärm. Förstår mig inte på varför?

Någon som upplevt samma problem?

Har tyvärr precis samma problem som dig :/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-08 12:48

någon som har en eventuell lösning?

en alternativ lösning (min pappa har samma dator) är att ladda hem någon widget "Midnight" eller "Deepsleep" som sätter datorn i hibernate mode. Datorn sparar då exakt allt som är igång på hårddisken så man kan fortsätta precis där man var innan den stänger av sig.

Detta är såklart inte lika snabbt som att bara fälla upp och ner locket, men det problem ni beskriver är mycket vanligt bland användare av nya macbook (jag har den vita). Detta är den enda lösning jag känner till i dagsläget tyvärr.

  • Medlem
  • 2008-12-10 10:23

Se till att inte dra ut sladdar när datorn gått i vila. Ljudsladd och strömsladd går bra, men inte usb och skärm och antagligen nätverk... Då flippar datorn ur...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-10 10:36

har aldrig usb eller skärmsladdar inkopplat så där borde inte problemet ligga..

  • Medlem
  • 2008-12-10 10:46

Elände. Det är det som får min dator att bli svart. Har du snackat med Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-10 13:47

Har pratats mkt om detta problem runt om på internet, ring apple o be om en ersättningsdator eller få din reparerad. De är något fel på den.

Har samma problem... ibland.
Någon mer?
Är det bara att gå med den till någon av Apple Premium Reseller, eller måste man prata med apple först?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-06 11:51

Flickans dator gjorde det här tricket för första gången igår. Inte roligt. Är det någon som lämnat in och fått den fixad?

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:22

elbis: Det har ju kommit en mjukvarufix som faktiskt verkade fixa det. Kolla en extra gång om den är fullt uppdaterad (vilket den antagligen är).

Jag råkade ut för det igårkväll, det kan bero på att jag rörde en mus som stått på, men jag vet inte. Frustrerande var det i vart fall...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 12:28

har inte orkat lämna in min än.. är i behov av maskinen så vill inte lämna bort den..

Den mjukvarufixen som du syftar på är den som kom för ett tag sen eller? Tycker det snarare blev värre efter att installerat den.. Dock så verkar datorn periodvis fungera helt som den ska, medan andra perioder så blir de svart skärm konstant..

  • Medlem
  • 2009-01-06 12:32

Nä, det förstår jag. Det finns ju en anledning till att man köper en dator...

Ja, precis. För mig tror jag det blivit bättre, men det är ju inte helt bra heller. Men din dator verkar ha betydligt värre problem om skärmen blir svart...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-01-06 12:48

Har haft detta problem till och från i några år på min PB G4 15". Funderade på hårdvara och då är minn eller HD tänkbara orsaker.
Annars så kan det bero på att...
Något görs mot nätverk/hd när man stänger locket vilket får den att inte "komma igång" riktigt sen.
Många filer på skrivbordet, har orsakat hägningar vid utloggning på vår PMG5.
Minnet är fullt utnyttjat när den går i vila.

Jag har haft detta problem 2-3 gånger och säkte lite på det och hittade detta: https://www.flashback.info/showpost.php?p=14066923&postcount=12

Körde det häromdagen och hittills inga problem - värt ett försök kanske...
Återkommer om den hänger sig igen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-06 15:03

vad hade du för standardläge? och vad kör du på för läge nu?

jag hade 3 från början.. ändrade tll noll nu.. hoppas de fungerar bättre

Ursprungligen av brumie:

vad hade du för standardläge? och vad kör du på för läge nu?

jag hade 3 från början.. ändrade tll noll nu.. hoppas de fungerar bättre

Samma här.

  • Medlem
  • 2009-01-06 16:14

Jag hade 0 från början. Märkligt att ni inte hade det, eller att jag hade det. Förvisso har jag utfört en SMC-reset (på "förordan" från apple-supporten). Beror det på det tro?

1
Bevaka tråden