Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp mig konvertera en ljudfil, snälla då?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vi fick låna en mikrofon med inbyggd inspelningsfunktion av Danmarks Radio.
Spelade in en intervju men nu kan vi inte spela upp filen.
Den ser ut som en wav-fil 48 kHz men varken Winamp, iTunes eller Soundforge vill läsa den.
Är det någon här som sitter på bra info om olika ljudfiler, konverterare etc?
Kanske nån som har ett program som konverterar mellan massa olika format?
PM:a gärna mig så skickar jag en länk med ljudfilen jag behöver få konverterad.

Vi har trots detta missöde köpt en likadan mikrofon och spelat in på själv och då funkar allt fint.
Mikrofonen vi fick låna måste haft nån inställning som Danmarks Radio använder men som inte vi kan läsa.
Det är en sån mikrofon jag pratar om:
HHB FLASHMIC DRM 85 CLI - Svensk International Cyberstore

Vet inte om detta är någon hjälp, men :

Q. I cannot play my MPEG files on my MAC (or PC)

A. Some systems cannot play MPEG files that have a .wav file extension although this is a correct implementation of MPEG encoded audio files, in the new version of FlashMic manager in the Download Audio Data from the DRM window, there is a new option to save MPEG encoded audio files as either .wav or .mp2 files - Please note this does not effect Linear files these are always saved as .wav

(HHB FlashMic)

Annars har jag inga bra förslag...lycka till

Mvh

Tack, det funkade!
Jag bytte bara filändelse till mp2 och sen ville Winamp köra filen.
Hade ingen aning om att det kunde ligga nåt sånt bakom så jag visste inte vad jag skulle söka på.

Tack igen, jättetack!

Ursprungligen av outshape:

Tack, det funkade!
Jag bytte bara filändelse till mp2 och sen ville Winamp köra filen.
Hade ingen aning om att det kunde ligga nåt sånt bakom så jag visste inte vad jag skulle söka på.

Tack igen, jättetack!

Inga problem, härligt att det löste sig.

Mvh

Bra att det fixade sig innan jag han blanda mig i! På SR körs ett program som heter DigAs (DiggAss ) som kodar i mpeg2-wav 48khz så jag antar att de har samma eller något liknande.

...annars är Awave en rackare på att konvertera filer. Om ni stöter på liknande problem i framtiden.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-12 19:02

tack för tipset poppop - nu kan jag konvertera en massa .SFI-impulsfiler till mer behändiga .wav

1
Bevaka tråden