Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp! 50Mbit/s + 802.11g = 15Mbit/s

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er alla.

Tyvärr verkar det som jag har hoppat i galen tunna. Jag beställde comhems 10/50 tjänst, bredband XL kallar dom den. Jag hade tidigare 1/24 tjänsten, vilket gav mej ungefär 15Mbit trådlöst med Airport express (802.11g).

Jag hade för mej att expressen jag hade, var god för 54Mbit/s, så jag tänkte att expressen jag hade nog skulle fixa den högre hastigheten med. Men ICKE!

Jag sitter i ett hemmanätverk (2 x pc + 2 x mac + 1 x Wii), samtliga enheter är 802.11g. Med mitt nya bredband får jag följande hastigheter enligt bredbandskollen:

--Med ComHem BredBand XL 10/50--
Trådlöst = 9Mbit/s uppströms och 16Mbit/s nedströms
Kabel = 9Mbit/s uppströms och 50Mbit/s nedströms

Hastigheten uppströms är helt ok i båda fallen, men nedströms förlorar jag mer än 30 Mbit/s.

Jag förstår att hastigheten ökar om jag köper en express med 802.11n, men då måste alla datorer i mitt nät byta närverkskort, vilket inte går på vår iMac och Wii.

Min fråga lyder, vinner jag inget alls på att endast byta router? I värsta fall får jag väl dra kabel igen, men det känns så retro på nåt sätt.

Snälla hitta ett sätt som åtminstone ger mej några Mbit/s av de som nu bara försvinner ut i luften.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-12-05 18:26

802.11g, det är 54Mbit/s total bandbredd i luften som max teoretisk hastighet, det är inklusive overlayen för adress till mottagare osv.
Datahastigheten du kan skicka filer i osv kommer nå en max teoretisk hastighet av 28Mbit/s tror jag det ligger på. Att det ligger på 15-20Mbit/s är en helt normal hastighet, du kan ha signalförluster och flera datorer som skickar data samtidigt, detta drar ner hastigheten från den maximala 28Mbit/s.

Ett annat problem är om vi kollar på TCP-protokollet. Om du börjar få signalförluster, då tappas paket och ett paket måste skickas om, så ju mer du toppar den maximala hastigheten, desto fler paket tappas av signalförlust och desto fler paket måste skickas om, och då skapa fler paket som måste skickas och då når du den maximala gränsen under en lite längre tid.

Jag körde 802.11g förr mellan mina maskiner i samma rum och brukade kunna skicka i 1.5MB/s. Sedan bytte jag till 802.11n mixed mode, idag kan jag skicka filer på de med n-standarden på upp till 15MB/s och jag skulle gissa att om jag slår om till N-only kommer jag nå ännu högre.

  • Medlem
  • 2008-12-05 18:40

16Mbit thruput är normalt för en 802.11g-uppkoppling. Det blir inte mycket snabbare...
54Mbit är den teoretiskt maximala hastigheten vid optimala förhållanden, men där ska även rymmas alla "datapaketsramar" och bös.

Det finns dock accesspunkter som stöder 802.11n (Apple Airport Extreme t.ex) och då bör du nå hastigheteter som ligger en bra bit över 50Mbit. Detta förutsätter givetvis att din laptop stöder tekniken.

Teoretisk maxhastighet och verklig throughput diskuterades nyligen i den här tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/254556-samma-fart-p-internet-p-mina-datorer.html

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Teoretisk maxhastighet och verklig throughput diskuterades nyligen i den här tråden:
http://www.99.se/mac-os-x/254556-samma-fart-p-internet-p-mina-datorer.html

Tack för länken.

Du råkar inte veta om man möjligtvis vinner något på att ta bort bakåt-kompabiliteten i airporten? Det är just nu ibockat i rutan framför "802.11b/g", men jag har även möjlighet att välja enbart "802.11g". Alla mina enheter som airporten servar är av typen 802.11g.

Tack för era svar, jag inser begränsningen med 802.11g bättre nu. Håller på att om-lokalisera modemet närmare min dator så jag kan dra en kabel istället, som tur är finns två ethernet-portar i modemet.

  • Medlem
  • 2008-12-06 11:15

Du kommer nog inte kunna använda båda portarna på comhem-modem. Vet inte hur det är hos dig men jag kan inte ansluta över huvud taget via 1000Mbit-porten i modemet.
Hur som helst tror jag inte att comhem delar ut mer än en IP-adress till dig...

Ursprungligen av Toett:

Du kommer nog inte kunna använda båda portarna på comhem-modem. Vet inte hur det är hos dig men jag kan inte ansluta över huvud taget via 1000Mbit-porten i modemet.
Hur som helst tror jag inte att comhem delar ut mer än en IP-adress till dig...

Jo, det fungerade bra, sitter just nu med kabel i den andra porten samtidigt som övriga hushållets datorer surfar på trådlöst.

Jag har ett ip på min ethernet-kopplade dator, och ett annat på den trådlöst uppkopplade datorn. Så det verkar som det skapas ett ip på varje port.

Senast redigerat 2008-12-07 21:43
1
Bevaka tråden