Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Faltning och bandkompression

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-07 16:00

Dags för lite nördighet...

Jag läste den här tråden:
http://www.99.se/vrig-mjukvara/256011-letar-analogljudande-vst-plugg.html

Hur funkar egentligen impulssvar från en bandspelare? Processen förutsätter väl att det är ett linjärt och tidsinvariant system, och bandkompression är ju varken eller!

Eller är det bara jag som hör glömt det jag borde ha lärt mig på universitetet? Processen funkar ju uppenbarligen eftersom man i tråden tycker att impulssvaren låter bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-07 16:24

Rimligtvis borde en impuls från en bandare bara fånga frekvensgången ( och eventuella faskonstigheter) från en bandare och inte de olinjäriteter som blir när man överstyr bandet. Förutsatt att man spelat in impulsen utan att det distade för mycket.

edit: såg kottenkottens länk och det är ju alltid en väg att gå men jag tror inte SIR eller andra faltningsvst:er har stöd för det.

Jag blev också nyfiken efterssom jag inte blev lika begeistrad i impulssvaren från den andra tråden som endel andra... jag testade dom och kompenserade diskantförlusten med eq (så som man ofta gör vid bandinspelning) och då var det väldigt väldigt lite skillnad tyckte jag. Antar att uad och liquid mix etc. som du säger gör grejer som inte går bara med impulssvar i Sir eller liknande.

Orkade dock inte många rader i länken jag skickade det ska erkännas.

Ursprungligen av kottenkotten:

J Antar att uad och liquid mix etc. som du säger gör grejer som inte går bara med impulssvar i Sir eller liknande.

UAD är ju helt simluerade, och i Liquid mix är det väl bara frekvensgången som är konvolverad, inte det dynamiska förloppet.

  • Medlem
  • 2008-12-07 16:46

Då kanske något från signalteorikurserna fastnade i alla fall...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-07 18:12

De här impulserna har varit hyllade ungefär överallt sen de dök upp, så det var intressant att se dem ifrågasättas.

Själv är jag helt lost på tekniken bakom så jag är inte kvalificerad att uttala mig om den. Däremot har jag rätt bra öron och ingen kan inbilla mig att det inte blir skillnad om man använder dem. Jag kör i princip alltid +3db på slutmixarna innan jag börjar mastra (eller mer korrekt som en del av mastringen) och nog påverkar det slutresultatet. Jag har dock aldrig kört samma mixar genom en riktig Studer och jämfört resultatet med impulserna. Det kanske inte alls stämmer, vad vet jag.

Men jag fortsätter att använda impulserna ändå.

Ursprungligen av Skilling:

De här impulserna har varit hyllade ungefär överallt sen de dök upp, så det var intressant att se dem ifrågasättas.

Det är inte så mycket att de ifrågasätts som att vanlig faltning inte kan ge någon bandkompression (och ingen kompression alls för den delen), så impulser från bandare fångar bara "soundet" men inte beteendet från rullband.

Men självklart har de en effekt på ljudet, precis som vilka impulser som helst.

Citat:

Men jag fortsätter att använda impulserna ändå.

Låter det bra så låter det bra, oavsett hur.

Hm ja jag skulle nog köra dom på en hel mix jag testade mest på olika enskilda instrument för det första, och sen tydligen inte lyssna efter kompression i första hand. Visst hände det andra grejer också, som sagt till störst del frekvensgången men också lite fasmystik och stereomagi kan ju vara precis det lilla man behöver.

Edit: Ja, självklart ska man göra det öronen vill det är ju det enda som behövs. Men nu har jag testat dom lite till och rätta mig om jag har fel, matematiskt eller teoretiskt eller med öronen - men är det inte så att dom här enbart påverkar frekvensgången?

Kompression står det ju till och med i infon att dom inte bidrar med, plus att det är inget som tekniken kan återge. Stereo/fasning mellan kanalerna lär bli svårt då dom är i mono. Men samtidigt måste ju nånting mer kunna ske i tid efterssom impulsen har en liten release... precis som ett långt impulssvar utgör t.ex. ett reverb. hm.

Senast redigerat 2008-12-07 19:29
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-07 19:41

Ni har förmodligen helt rätt.

Vad man får är karaktären, komprimerandet gör jag på annat sätt.

1
Bevaka tråden