Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva artikel, posta, och automatiskt få länk på första sidan

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eftersom jag inte vet hur jag ska googla (!!!) så ställer jag frågan här och hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Jag skulle vilja göra en webplats som skall uppdateras med exempelvis bloggtexter. Jag vill skriva min blog, och när jag postar den vill jag att det automatiskt kommer upp en kort "teaser"/ingress på sidans första sida av första stycket i bloggen och sedan en "läs mer" med länk till hela bloggen.

Hur gör man?

Du installerar ett CMS på ditt webbhotell (CMS kan du dock söka på här på 99.se och annorstädes). Med ett CMS får du ett webbgränssnitt (en admin-sida), där du skapar dina artikel/blogginlägg. Beroende på dina inställningar för hur artiklar skall visas, så dyker dess ingress upp på första-sidan. Många webbhotell har redan förinstallerade CMS eller bloggar som du bara aktiverar med ett klick.

Ett gratis CMS heter Joomla (det kan du också söka på här på 99.se).

Du kan även testa många gratis CMS på denna adress:

Home - OpenSourceCMS (notera "Portals" eller "Blogs" i vänstra kolumnen, en bit ner)

Det finns även många kommentarer på ovanstående site.

Mera info om CMS:
Innehållshanteringssystem - Wikipedia

Tack för svaret!

Jag upptäckte av en slump joomla igår, och om det verkar så bra som det låter så är det ju kanon.
Erfarenhet av det?

Trevlig kväll!

Jag har byggt ungefär 20 siter i Joomla och har kurser i det, så jag har lite erfarenhet ja.

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag har byggt ungefär 20 siter i Joomla och har kurser i det, så jag har lite erfarenhet ja.

Så då är du och jag bästa kompisar nu, snälla?!? :cool::D
Har just laddat hem, ska se om jag kan få ihop något eller om jag kastar det på tippen...

Min kurs i Joomla ligger här:
Joomla-tips - Välkomna!

Det är inte helt lätt att skriva en installationsinstruktion för Joomla, eftersom olika webbhotell skiljer sig åt, men du har en sådan i en av lektionerna där.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-13 10:34

För mig är Joomla, tyvärr, väldigt starkt förknippat med säkerhetsbrister.

Det där är inte på något sätt sant.

1
Bevaka tråden