Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu verkar Globen död.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-26 20:18

Tyvärr ser det mörkt ut. Min gamla Imac Glob slutade nu fungera. Den går helt enkelt inte längre igång. Den går inte att slå på. Ingen fläkt ingenting indikerar att det kommer ström in i maskinen. Skall låna en nätkabel av en kompis i morgon om det är den om är trasig men det ser mörkt ut. Har någon några tips? Den är inte topp ny längre men den är ett bra komplement till min andra dator och fyller en viktigt funktion i familjens dataravändande. (förutom att jag tycker det är det snyggaste som apple gjort. Folk tror fortfarande att den är splitterny när vi får besök.)
Jag vill gärna få igång den. Förslag?

MVH Lelle

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-26 20:23

Låter som om nätdelen har gett upp.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2008-11-26 21:01

Jo jag tycker också det. Kan man se fysiskt på nätdelen om den gått sönder? Typ att en säkring gått sönder eller att det är missfärgat någonstans. Jag har bytt flera av nätdelar på äldre Powermac G4 men de är som bekant lite enklare att plocka isär. Då var nätdelen ganska dyr. (1200 kr) Det tycker jag är mycket att lägga på en dator som är 6-7 år. Man vill framför allt inte chansa och köpa den ifall det är det som är felet.

Kanske du kan hitta en trasig, som har ett annat fel, och kombinera? Bra sätt att laga gamla bra Macar.

Jag har träffat på 2 st iMac Globe under den senaste 2-veckorsperioden, som inte längre startar vid tryck på startknappen på baksidan.

Har du installerat om OS:et på sistone? I vart fall är det en gemensam punkt på de 2 döda Globe jag träffat på.

Om du också nyligen installerat om OS:et har vi en gemensam faktor att rota vidare kring!

Är den fuslltsändigt stendöd kan det vara....

Enligt en kompis som reparerar sådana här så sitter det ett kort med starkströmsgrejorna ovan moderkortet. En stor elektrolytkondensator brukar börja läcka, innehållet rinner ner på moderkortet och kortsluter detta.

det blir så dyrt reparera att det inte är värt det....

tråkigt, för det är en rolig burk....

Läckande elektrolyt....

De två trasiga burkar jag träffat på hade båda transporterats med posten företagspaket och där är inte alltid utrymmena uppvärmda. Det kan vara en förklaring...

Stoppa in innehållet i en Mac Mini i Globens bas

Hmmm, en intressant ide.

Hur ser det ut med grafikanslutningen mellan Globens befintliga skärm och MacMini?
Är det rent av kontaktdonskompatibelt?

Ursprungligen av dxaren:

Hmmm, en intressant ide.

Hur ser det ut med grafikanslutningen mellan Globens befintliga skärm och MacMini?
Är det rent av kontaktdonskompatibelt?

Säkert inte som standard, det lär nog bli en del lödande. Med tanke på hur många Machack det finns så skulle det inte förvåna mig om någon redan gjort det...

1
Bevaka tråden