Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man installera Windows Server 2003 på en MacBook?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har fått en massa problem med min PC, där jag har XP och Virtual PC.
Under Virtual PC har jag en installation av winserver2005 som jag inte längre lyckas dra igång.

Jag börjar fundera på om jag skall försöka mig på en installation på macBooken istället.
Men....kan man installera winserver2005 på en macBook?
Bör man ha skilda partitioner i så fall?

mvh

Fredrik

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-12-06 16:34

JA, kan man installera xp/vista och linux på en macbook under bootcamp så ska det väl gå att installera winserver - samma drivisar som apple levererar till bootcamp. Och ja det behövs en separat partion för att köra bootcamp. Annars så kan du ju köra wmvare fusion eller parallels desktop om du bara ska installation för testkörningar eller dyl.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-06 18:46

Ett fritt alternativ är att använda VirtualBox. Om man inte är ute efter maximal prestanda och har hyggligt med ram-minne är virtualisera ofta betydligt bättre än att dubbelboota.

Ursprungligen av fcerha:

...Under Virtual PC har jag en installation av winserver2005 som jag inte längre lyckas dra igång...

Vad är winserver2005?

Så vitt jag vet finns det ingen version mellan Windows Server 2003 och Windows Server 2008.

Windows Server - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du menar någon av dem så kan jag ändra i rubriken...

Det enda jag kommer att tänka på är Virtual Server 2005. Det kräver åtminstone XP Pro men jag antar att det även fungerar på åtminstone ett par Vistor. En separat installation kommer säkert att ge bättre prestanda, även om vissa virtualiseringsprogram låter dig använda MacBookens båda kärnor. Om du kör Virtual Server under virtualisering idag och det har gått bra tidigare, kör på med det. Det finns ett par virtualiseringslösningar för Mac som du kan välja bland.

Skall vara Win2003

....förstås. Ursäkta.

Ursprungligen av fcerha:

Skall vara Win2003 ...förstås. Ursäkta.

OK. Rubriken ändrad.

/Mod

  • Oregistrerad
  • 2008-12-19 13:53

Om du menar Windows Server 2003 32 bitars så borde det gå.

Men tänk på att drivrutinerna till Windows Server 2003 INTE är samma som till XP. Du behöver hitta drivrutiner för grafikkort, DMA rutiner för cpu och bryggor, kanske tom för SATA/IDE kontrollern.

Men om du vill testa så går det ju såklart bra. Bootloader för 2k3 är samma som 2000, så det borde fungera.

Sen kan man ju undra om det är så klokt? Om du inte får igång den under windows med VirtualPC (Som supportar windows server 2003) så tror jag inte du får igång det på din mac!

1
Bevaka tråden