Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Julen urholkas

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag inser att Julen är precis som allt annat - dynamiskt.

Vi säger alltid att Julen är en totalt fast tradition. Vissa saker MÅSTE finnas på julbordet osv. Är det så ?

Min familj t ex har aldrig haft Lutfisk på ett julbord. Däremot en himskans massa sill...
Fruns familj har alltid "Dopp i grytan" - ngt helt nytt för mig.

Hör om andra familjer där vissa saker är helt no-no och andra är måsten.

Känner en familj som i Dec månad lever efter ngn gammal bondealmanacka som säger vad som skall göras varje dag. Rensa och lägga in sillen den 3:e, skinkan den 15:e etc...
Dessutom GÖR de allt det som jag själv känner att - det där KÖPER jag...

Julen gör en glad.

Vad tycker ni själva, vad är Julen för er. Vad ligger bortom fattningsförmågan?

Var nere på Hornbach igår kväll, behövde lite skruv & mutter... kollade in deras Jul-abteilung... käre gud vad konstiga saker...
Jeremiah@ElevatorNobody: Tyskar kan dom ....
Döm själva ...

Jul är något varmt och festligt under en mörk årstid. Helt rätt placerad högtid.
Jag har varit med om många fantastiska jular som barn med lite av "Fanny och Alexander" över sig. Föräldrar, fyra barn och annan släkt samt massor med skånsk mat.
Som vuxen firar jag totalt avspänt. Ljusslingor, flera buketter, blockljus och några moderna julsaker. Hatar plotter så det är mycket ljust och "rent" hemma. Bara några få släktträffar eftersom min släkt bor över hela världen. Ingen julmat utan bara mat som jag gillar extra mycket, tex lyxig choklad, kantarellpasta, franska delikatessostar, Bristol Cream osv. Bara yammi alltså !:p

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-06 18:15

Är det något jag avskyr så är det när folk överdekorerar sina hus med jul pynt á la USA. Det är så FULT! :@ Blir irriterad bara jag tänker på det.

Jag är helt med på att julen är gemenskaphet, god mat och ledighet. Men det är alldeles för upplåst och skulle verkligen behövas tonas ner några volymer..

Ursprungligen av nllub:

Är det något jag avskyr så är det när folk överdekorerar sina hus med jul pynt á la USA. Det är så FULT! :@ Blir irriterad bara jag tänker på det.

Jag är helt med på att julen är gemenskaphet, god mat och ledighet. Men det är alldeles för upplåst och skulle verkligen behövas tonas ner några volymer..

Håller med dig. När det blir CocaColatomtar en masse, konstiga Juldekorationer, saker som inte tillhör julen (pingviner?) alls.

Amerikaner i allmänhet upplever jag saknar lite av känslan för "lagom", det blir så mycket fett&Socker tills man spyr.... rosa, lysdioder, elektroniska manicker som säger "hoho merry christmas"....

Gemenskaphet var ett fint ord. Gemensamhet säger jag som är gammal gubbe.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-06 19:01
Ursprungligen av Goflorp:

Håller med dig. När det blir CocaColatomtar en masse, konstiga Juldekorationer, saker som inte tillhör julen (pingviner?) alls.

Amerikaner i allmänhet upplever jag saknar lite av känslan för "lagom", det blir så mycket fett&Socker tills man spyr.... rosa, lysdioder, elektroniska manicker som säger "hoho merry christmas"....

Gemenskaphet var ett fint ord. Gemensamhet säger jag som är gammal gubbe.

Haha ja det säger egentligen jag också, huvudet dunkar lite för hårt efter gårdagens galenskaper så att tänka är inte så enkelt idag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 19:44

Julen är väl vad man gör den till? Jag väljer att inte ha cocacola-tomtar och blinkande lampor runt mig på julen. Funkar fint.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-06 23:41
Ursprungligen av acke:

Julen är väl vad man gör den till? Jag väljer att inte ha cocacola-tomtar och blinkande lampor runt mig på julen. Funkar fint.

Fast det fungerar ju inte riktigt heller. Ska man i så fall stänga in sig helt i sitt hem? Dra ner alla persienner och stänga av tv, dator och radio för att slippa denna ohälsosamma hets.
Så fort man slå på TVn är det Coca Cola-reklam. Så fort man åker in till stan så är det tusentals människor som trängs och konsumerar sinnessjuka mängder pengar som egentligen bara går upp i rök.
I år ska jag bara köpa träd och getter i julklappar:
Vi-skogen - Vi planterar träd
webaidshop.se sveriges största biståndsbutik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-06 23:51
Ursprungligen av nllub:

Fast det fungerar ju inte riktigt heller. Ska man i så fall stänga in sig helt i sitt hem? Dra ner alla persienner och stänga av tv, dator och radio för att slippa denna ohälsosamma hets.
Så fort man slå på TVn är det Coca Cola-reklam. Så fort man åker in till stan så är det tusentals människor som trängs och konsumerar sinnessjuka mängder pengar som egentligen bara går upp i rök.
I år ska jag bara köpa träd och getter i julklappar:
Vi-skogen - Vi planterar träd
webaidshop.se sveriges största biståndsbutik

Ok, för mig är det inte ett problem då julen för mig sätter igång den 23 och jag firar jul i stort sätt utan att ha TV:n på, kollar Karl Bertil och Kalle Anka minus mesiga tjuren. Men jag kan förstå vad du menar. Jag tycker att stressen innan jul är den mest jobbiga. Men i år är julafton på en onsdag så det känns som att man kan lugna ner sig några dagar innan firandet börjar.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 00:25
Ursprungligen av acke:

Ok, för mig är det inte ett problem då julen för mig sätter igång den 23 och jag firar jul i stort sätt utan att ha TV:n på, kollar Karl Bertil och Kalle Anka minus mesiga tjuren. Men jag kan förstå vad du menar. Jag tycker att stressen innan jul är den mest jobbiga. Men i år är julafton på en onsdag så det känns som att man kan lugna ner sig några dagar innan firandet börjar.

Ja men det är ju det jag menar. Jag försöker i alla fall att få julen att börja den 23. Men folk(butikerna och media) börjar ju fira tre veckor innan.

Följande måste finnas på bordet för att jag ska gå upp ur sängen på julaftons morgon:

- Revben, glacerade. Gärna enligt mitt eget recpt
- Julköttbullar
- Rökt ål
- Sill
- Julskinka
- Snaps
- God öl
- Lite mer snaps
- Potatis
- Kavring med "stark ost", typ Västerbotten.

Sen givetvis risgröt.
Och sprit

Ursprungligen av henkebarn:

... Sen givetvis risgröt.
Och sprit

Spanat in den här ?

YouTube - Galenskaparna - Inte Bara Glögg

Kenneth Ålborg testar Julspriten ... höjdare....

Vi har gjort Julpyssel idag...
IKEA's julgranskulor och glitterlim från Panduro. Några Carnegie porter och köttfärslimpa...mycket umgås och pepparkakor. Alla barn som vart med har haft sketsköj.....

Den sista är jag när jag tappat orken lite.. Karl-Uno Karlssons initialer...
(Kanske ett uppslag till Henkebarns konstsida? )

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 17:05
Ursprungligen av Goflorp:

Spanat in den här ?
Den sista är jag när jag tappat orken lite.. Karl-Uno Karlssons initialer...
(Kanske ett uppslag till Henkebarns konstsida? )

Borde ju passa bättre om han gjorde "julollon" istället för "julhjärtan"

Ursprungligen av nllub:

Borde ju passa bättre om han gjorde "julollon" istället för "julhjärtan"

JulgransKULOR är väl kinky nog va?

Julen säger man ju är den mest kinky av alla högtider:

Färgade kulor i grenen och staken i fönstret !

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-07 19:34

Nästan värre än midsommar och majstången!

Hmmm julen har varit helt meningslös för mig bara då den gången under året var jag tvungen att träffa släkten som jag helst av allt inte ville träffa.
Inget ont om min släkt men jag är hellre med de jag själv valt som mina vänner än de som kommer per automatik. Sällan har man något gemensamt är blodsbanden.

Men sedan träffade jag min fru och allt förändrades.
De har alltid firat jul i deras släkthus i närheten av Skellefteå, där träffas de som vill komma. Inget tvång överhuvudtaget.
Vi har fyra hållpunkter som är tradition.
1) 23 dec Det stora julbaket (huset vi är i är ett gammalt bageri). Pågår från 15 till någonstans 01-02 då vörten är klar.
2) Julbadet kl 12 den 24 dec. Vi går gemensamt till byns badhus (som vi hyr varje år) där det är pyntat för oss med ljus och skön musik. Där ligger vi och plaskar och bastar fram till kl 15-16.
3) Den gemensamma julmiddagen runt 17 den 24 dec.
Det jag tycker måste finns:
- Skinka (ska prova ett nytt recept i år, BBQ-grillad skinka)
- God öl.
- Revbensspjäll (mitt choklad/honugrecept)
- Köttbullar (min fars)
- Sill
- Vörten från igår
Det klarar jag mig med.

4) Julunchen den 25 dec, kalkon och potatismos med cranberrysås. Precis så amerikanskt som det låter. Men så är det när man har amerikaner i släkten och halva släkten har bott i USA under längre eller kortare perioder.

Jag just det ja...
5) Den årliga marsipangrisen. Min julklapp till mig själv, köps i Västerås på ett litet konditori där de gör sin egen mandelmassa och marsipan.

Resterande tid går åt till "motion" eller snarare uteaktiviteter som skidor och promenader. Kvällstid brukar bestå av film på storduk och grymt ljud.

Så numera är julen som den ska vara lågmäld och med barn så blev allt vara bättre.
Då kommer även tomten osv.
Men mina stackars barn ser inte på Kalle Anka kl 15.
Så är det bara det finns inte plats för det på schemat men vi har det bra ändå.

Känns lite som du "hittat hem" Hedman.

Jag har vänt på det, tidigare gjorde jag allt för att passa in i släkten utan egentligen ha nån lats där. Det var ju mest bara en massa dryga jävlar som pratade skit om en bakom ryggen på en.

Jag träffade en tjej, som blev min fru och med gemensam ansträngning sålde vi huset och flyttade ifrån hela skiten in till stan (Göteborg).

Jag har starkare band till min bror, mina föräldrar och min moster . De övriga bryr jag mig inte om.

Julen i år innebär mkt ta det lugnt hemmavid. Promenader med hundarna, god mat i rimlig mängd (köper det mesta, gör en del). Ledig mellan 19:e och 7:e eller ngt sånt...

En vettig jultradition som jag kan pusha för är:

Vi ses hemma hos min mor&far, dagen innan Julafton eller mitt på dan på Julafton. Äter kokt torsk med äggsås och passar på att byta lite julklappar. Det här skall åt ditt håll etc.
detta för att min bror ofta är med sin sambos sida (= Branäs). Jag delas mellan mina föräldrar och Fruns släkt...(=Skene).
Enkel mat som är lugn för magen, stort bord, byta klappar.

1
Bevaka tråden