Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Begagnad hårddisk såldes som ny

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-04 21:37

Idag tog jag mig tid att åka till Stora Köpcentrat där Elgiganten m.fl. finns.

Då den hårddisk jag tänkt mig, WD My Book 500GB, inte fanns på superbraiga och hjälpsamma PC-city, gick jag in på Elgiganten.

Där fanns ett (1) ex av ovan nämnda disk kvar, varpå jag köpte den. Dessutom en hundring billigare än på PC-city, som ju ingen hade hemma.

Väl hemma upptäcker jag att påsen som disken ligger i innuti kartongen är bruten och att disken uppenbart är han(d)terad av någon annan: Fullt med fingeravtryck och till och med en repa på chassit.

Irritation.

Jag packar ned disken igen, men kommer på att jag måste ju kolla om den innehåller någon data.
Och mycket riktigt är det så. Några PDF-filer med diverse fakturor, och rester av någon backup som är körd från Windows, typ 40-50 MB självuppackande filer.

Jag har alltså
- köpt en begagnad disk
- med någon annans innehåll

UTAN att Elgiganten talat om detta för mig.

Irritation^2

Jag ska naturligtvis lämna disken åter, men det är bara så j*kla krångligt för mig att ta mig till Stora Köpcentrat, så jag känner mig... jäkligt sur.

Dessutom hade jag vikt _denna_ kväll för backupp av min trilskande MacBook

Vad kan man vänta sig att få för "kompensation", om någon?

/Surmicke

Bauhaus, vilket är ett jävla klåparföretag sålde mig en Skruvdragare utan att tala om att batteriet fanns i informationen! Kul.

Fick 150:-i milersättning.

Kom ihåg, du har banne mig åkt 9 mil enkel väg för detta
á 15:- milen....

En solskenshistoria: kompisen trätade med ett bolag i ett likande ärende.
Han fick milersättning, ny produkt samt ett par trisslotter.
Han vann väl 10000 :- på en av dem.....

Har för mej att PC City och Elgiganten är samma företag.

Inte för att det gör någon skillnad men...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-04 22:45
Ursprungligen av SkrotNisse:

Har för mej att PC City och Elgiganten är samma företag.

Inte för att det gör någon skillnad men...

Det stämmer nog. Deras hemsidor är i stort sett identiska, sett till upplägget.

Jag har väldigt goda erfarenheter av PC-city i HBG, när det gäller byten av defekta produkter (HP-skrivare, Apple Wireless TGB: Byten rakt av utan knussel, precis som det ska vara!)

Det är väl antagligen så att nån lämnat tillbaka hårddisken på öppet köp, och personalen på Elgiganten inte kollat upp skicket i kartongen innan de tog tillbaka produkten.

Det har man ju rätt att göra. Däremot bör man ju återlämna grejen i nyskick, så affären utan problem kan sälja den till någon annan sen. Och det verkar ju ha brustit lite i det här fallet

Du borde ju kunna få nån form av rabatt, men kanske går det att förhandla via telefon om du kan tänka dig att behålla hårddisken? Så du slipper åka till Stora Köpcentrat bara för detta.

Ursprungligen av gusax840:

Det är väl antagligen så att nån lämnat tillbaka hårddisken på öppet köp, och personalen på Elgiganten inte kollat upp skicket i kartongen innan de tog tillbaka produkten.

Öppet köp innebär ju obruten förpackning...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Öppet köp innebär ju obruten förpackning...

Ibland kan de vara snälla och låta det gå ändå

Ursprungligen av PeeMaN:

Ibland kan de vara snälla och låta det gå ändå

Jo, men då borde ju nötterna fatta att man ska lämna tillbaka varan
till leverantören och inte bara lägga tillbaka den i butiken, men jag
tror inte detta är ett stort problem egentligen då jag inte tror att
någon butik skulle neka att man bytte ut disken.

Problemet är bara den tid man som kund slösat och ibland kan den
vara långt från försumbar! Jag har varit i liknande situation som Micke F
där man planerat in ett jobb för en kväll/natt/helg eller så och så kan
man inte göra någonting.

Det är egentligen inte bara tiden/kostnaden att köra fram och tillbaka
till affären utan också förlorad tid i övrigt man kan räkna in, fast om
man börjar med sånt här kompensationssnack så blir det bara skit i
slutändan.

Jag är faktiskt jätte noga när jag köper allt från paketerade saker som
hårddiskar, RAM, julgranslampor, frukt eller vad som helst. Jag kollar
alltid efter brutna förpackningar, bucklor etc.

Sedan kollar jag numera alltid kvitton precis efter jag betalat så att
jag kan säga till direkt, och inte märka det när man kommit hem.

Har sparat en massa kronor och återbesök!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-05 20:25

Åkte till Elgiganten på lunchen idag (en timme), bytte den av någon tidigare kund använda My Book:en till en annan modell, den med nätverkskoppling (World Ed.).
Fick en dryg hundring i rabatt "som reseersättning". Lite snålt, men jag orkade inte bråka.

När jag kommer hem och börjar pyssla ur disken ur kartongen upptäcker jag att den är...

* trumvirvel *

... Redan öppnad!

Innerplasten är bruten, disken är mao. uppackad av tidigare kund.
Igen.

Ridå.

Jag åker - en sista gång? - till Elgiganten i morgon. Och tar pengarna tillbaka.

Helt otroligt...

/Uppgiven Micke

ps. Som nästa gång han köper hårddisk öppnar kartongen i butiken, se inlägg ovan.

Lite förvånad att du inte försäkrade dej denna gång...

Menar inte det som kritik som så, bara att jag har blivit
väldigt petig med åren, speciellt om det precis hänt.

Du har mitt medlidande då sånt här är så onödigt.

Du kanske skall ändra trådens nam till "Begagnad Hårig disk såles som ny TVÅ GÅNGER" då...

Nä, det här är ju bara tragiskt.

Man får väl vara glad att det inte är som när frun köper hårblekning. Då måste man öppna kartongen och KOLLA redan i affären att allt är med.
Om man sitter hemma i badrummet med blekmedel i huvet och det helt plötsligt saknas grejer kan det ju kosta håret....
Enligt personalen så är det de som egentligen behöver TVÅ kartonger för att de har så mycket hår som plockar över metaerialet från två kartonger i en...

Ursprungligen av Goflorp:

Enligt personalen så är det de som egentligen behöver TVÅ kartonger för att de har så mycket hår som plockar över metaerialet från två kartonger i en...

Ja, det är ju helt sjukt. Jag förstår inte varför inte de förpackningarna är inplastade?

Ursprungligen av ztaafen:

Ja, det är ju helt sjukt. Jag förstår inte varför inte de förpackningarna är inplastade?

De flesta lådorna har en vit förseglingsstrip runt dem, har de inte
det köper jag dem ej (om den inte är inplastad så klart).

När jag fick min iPod Mini utbytt mot en nano första generationen och den inte fungerade så fick jag min utbytt också mot en som var tillbaka-lämnad.. jag var tillbaka och fick en ny tre gånger totalt tror jag. Det förtog lite känslan av att öppna förpackningen om man säger så..

Ursprungligen av klarabara:

När jag fick min iPod Mini utbytt mot en nano första generationen och den inte fungerade så fick jag min utbytt också mot en som var tillbaka-lämnad.. jag var tillbaka och fick en ny tre gånger totalt tror jag. Det förtog lite känslan av att öppna förpackningen om man säger så..

Ja, den där "feelingen" man får av att vara först. Vika undan plast, små påsar som luktar... nytt etc...

Jag försöker vara "besvärlig" när jag är och köper saker. Kollar att lådan inte vart öppnad. Att antistatpåsen ser obruten ut etc...

Undantaget var en gång i en affär då säljaren sa, "Jag har en kille som kom tillbaka med en disk för att det var fel gränssnitt på den. Jag har kollat disken och gått igenom den. Den kan du få idag och nu. Vill du inte ha den får jag beställa hem och då tar det ett par dar..." Köpte den, funkade felfritt i flera år.

Har själv jobbat som säljare och försökte alltid köra med att ärlighet varade längst.

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, den där "feelingen" man får av att vara först...

Det var några år sedan men det har man varit med om några gånger.

Alltså, jag köper bara begagnat nu för tiden...

Skriv ett brev till Råd&Rön, pensionärs varning javisst, men garanterat resultat. Har själv jobbat på ett av klåparföretagen nämd tidigare och vet hur rädda de är för dålig press.

100 spänn i kompensation är löjligt, be att få prata med butikschefen och säg till på skarpen. Du borde ha minst 1000 i ersättning. Se bara till att stå på dig, han bryr sig mer om att slippa bli skälld på än att företaget torskar lite pengar.

Som Gloflorp. Jag har fan inga problem med att köpa något om det är tillbakalämnat och genomgånget, särskilt inte när man får avdrag på köpet.
Köpte mig en skruvdragare för ett par tusingar för ett halvår sedan. När jag kom till butiken och skulle hämta den (hade lagt undan sista exemplaret), så visade det sig att den varit defekt när han tog fram den och testade den, men att de lagade den i verkstaden medans jag väntade. Jag fick välja på det eller beställa en ny som skulle ta ett par veckor att få fram.

Eftersom jag väntade fick jag tillbehör för ett antal hundringar också, och maskinen fungerar felfritt liksom!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-06 21:26
Ursprungligen av PeeMaN:

Som Gloflorp. Jag har fan inga problem med att köpa något om det är tillbakalämnat och genomgånget, särskilt inte när man får avdrag på köpet.
Köpte mig en skruvdragare för ett par tusingar för ett halvår sedan. När jag kom till butiken och skulle hämta den (hade lagt undan sista exemplaret), så visade det sig att den varit defekt när han tog fram den och testade den, men att de lagade den i verkstaden medans jag väntade. Jag fick välja på det eller beställa en ny som skulle ta ett par veckor att få fram.

Eftersom jag väntade fick jag tillbehör för ett antal hundringar också, och maskinen fungerar felfritt liksom!

Jag har absolut inga problem att köpa begagnade saker - det gör jag då och då. Men när det gäller en hårddisk för att tä backup på för mig viktiga data, vill jag veta exakt vilken historia disken har. En disk som har uppbruten förpackning anser jag ha en okänd historia.

En skruvdragare? Inga problem.

Ja, överkompenserad blir man sällan... Det är skönt när man blir det.

1
Bevaka tråden