Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den förra MacBookPro-n istället för den allra nyaste-för kanonbra pris??

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-05 12:07

Hej! Kolla detta:
MacBook Pro 15" 2,4GHz Intel Duo/2Gb/160GB/SD
ligger kvar i lager hos en återförsäljare, självklart oöppnad med all garanti osv. Pratar om den förra modellen, kanske ett år gammal... ska undersöka

Funderade på att köpa den allra senaste med den fina ljusa skärmen och kollade olika modeller. Jag upplevde att MacBooks skärm lyser mindre än den på MBP (t.o.m. Air har bättre ljusstyrka) så jag gav upp MacBook direkt och siktade på MBP. Tittade länge på den i butiken, testade, allt OK, slog nästan till men så fick jag veta om att jag kan få denna äldre modell för 7.596 +moms ?!

Jag kollade jämförelsetester melan den nya & den g:a och prestandamässigt är det ingen jätttttteskillnad, eller? Jag vill påpeka att jag inte arbetar med grafik så de två grafikkretsarna som sitter i den inte spelar större roll, jag vill ge min gamla fina Powerbook G4 1.5Ghz 15" till min sambo och själv få en vassare maskin till (mest) ljudproduktion - inspelningar m.m.

Jag gillar den matta skärmen också på min gamla (åker tåg jämt..) och självklart att det inte går att jämföra min PBG4 med dessa nya, men ska inte den äldre MBP ha en ändå mycket ljusare skärm än min gamla? Problemet här är att jag inte hittar någon äldre MBP på Mac Support i Malmö så jag kan inte jämföra....

Rörigt? Tips? Tack på förhand!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 12:15

Köp är mitt tips, det låter sjukt billigt.
Lägg ett par hundra på uppgradering till 4 i minne bara

För det priset är det ett helt sjukt kap. Den förra modellen har vissa fördelar också. FW400 OCH FW800 t.ex. KÖP!!!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-05 14:08

Inget att fundera på! Hugg till!

FW400 till vad ?
köp en 15 år gammal så får du diskettstation också.. herregud bort med skiten som inte skall användas!
FW 800 räcker väl finns ju FW kabel som är 800 i ena ändan och 400 i andra!

Köp den nya MBP istället du kommer ångra dig när du ser att någon annan har en sådan
Snart kommer nya OSX som kräver ännu mer

För det priset hade jag klappat till direkt.
Pys upp den till 4GB RAM så har du en bra maskin de närmsta 2-3 åren.

FW400 är en bra standard. Du har dessutom en expressplats i den där du kan sparka in ett Fw800-kort den dag du måste.

En splitter ny MB (okt 2008) håller ungefär lika länge

Men varför måste man ha FW400 om man har 800 ?
Ingen som kommit med en bra förklaring av detta utan det verkar vara mest rädslan över att man rationaliserar!

Jag kör FW 400 diskar på min FW 800 port vad är problemet.

En ny MBP är ju grymt mkt snyggare och snabbare
1066 mhz buss.. DDR 3 minnen bättre grafikkort om inte annat, men man får ju kolla till vilket behov man skall ha datorn till.

Jag är sista person att rekommendera kanske hehe i mitt huvud är bara det bästa bra nog.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-12-06 13:44
Ursprungligen av motif:

Men varför måste man ha FW400 om man har 800 ?
Ingen som kommit med en bra förklaring av detta [...]

Två portar är ALLTID bättre än en, speciellt om man undviker USB som pesten och inte sällan använder båda, och speciellt på en maskin med "Pro" i namnet. (Jämför med 17" MBP som har en extra USB). Sedan kan det vara skönt att slippa specialkablar eftersom FW400 anslutning fortfarande är ungefär tusen gånger vanligare än FW800.

Att ta bort FW400 utan att ersätta med åtminstone en extra FW800 var en otroligt korkad sak.

Jo men det är ju en bra skillnad i pris med. Kronor, du vet de där små runda sakerna som kostar svett....

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-06 21:08

Den är såld, det sa bara "swischhhhh" om den, och så är en annan lycklig...

Fast, jag är glad för hans/hennes skull

1
Bevaka tråden