Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dåliga nätverksprestanda med 10.5.5 och AFP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej!

Finnes:
-------------------
En ny Xserve Intel med 4 GB RAM, 10.5.5 Server, snabbt gigabitnätverk. Cirka 10 Macklienter med 10.4.8 och senare (inklusive 10.5.5). Enormt dåliga nätverksprestanda med blandat badboll och cirka 10kB/s överföringshastigheter. SMB funkar dock hyfsat. Omstart löser problemet i ett par timmar.

Önskas:
-------------------
Någonstans mellan 100 och 1000 gånger bättre nätverksprestanda med AFP på klientsidan, d.v.s samma läge som det var när servern var en Xserve G4 med 768 MB RAM och 10.4.11.

Har någon annan det här problemet eller, ännu bättre, har någon löst problemet? För min del verkar detta bara inträffa på de få servrar som har 10.5.5 (jag har inte kommit längre än 10.5.4 i mina uppdateringscykler).

Litet tillägg:

Det verkar som att direkt efter en omstart så fungerar allt som det skall - ända upp till fyra timmar efter omstarten. Sedan degraderas prestandan successivt till "oanvändbart" efter cirka 8 timmar drift.

Folk jobbar huvudsakligen med CS3 mot servern.

Känns så där att ställa in maskinen på omstart en eller två gånger per dygn.

Har du kollat om afp-processen hänger sig? Det var inte helt ovanligt i tidigare versioner av 10.5-server. Annars kan det vara nåt hårdvarufel, tex nätverkskortet i servern eller någon switch som bråkar. Har du installerat om servern?

4 GB är lite ram...

Ska bli intressant att se om det du säger, xservern kommer imorgon med 10 GB ram.
Vi får se hur snabb den är med AFP.

Jag kör nu med SMB (i stället för AFP) och det fungerar hur bra som helst => något fel på AFP-processerna.

Har du testat att kolla diskarna som du kör AFP från med Disk Utility? Om filstrukturen är skadad så kan det leda till problem.

I och med uppgradering till 10.5.6 på server (och 10.5.6 respektive 10.4.11 på klienter) så är problemet löst. Någon liten gremling smög sig tydligen in i systemet vid 10.5.4 eller 10.5.5.

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-02-11 15:21

Har samma problem mellan NAS och Macbook (10.5.6) rent ut sagt skitdålig prestanda med AFP men helt godtagbar med SMB. Även precis samma som för dig att efter omstart så försvinner problemet ett tag, för att sen återkomma igen.

1
Bevaka tråden