Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradering av Ibook G4

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Har allmänt dålig koll på det här med datorer och behöver lite hjälp.
Tänkte förlänga livslängden på min ibook G4( 1.2GHZ, 512 mb ram, 20gig) med hjälp av några hårdvaruuppdateringar.
Hur mycket kan man slänga in i en Ibook i form av ram och hårddisk?
Kan man uppgradera Processorn?

Hade varit tacksam för all hjälp.
Mvh
Christofer

  • Medlem
  • 2008-12-04 11:02

Jag skulle köpa ett 1GB-minne för sammanlagt 1,25GB, och byta hårddisk. Borde ge den nytt liv. Processorn går inte att byta, och 256MB minne sitter fast, så du kan inte få mer än 1,25GB RAM.

Tänk på att det är en vanlig ATA-disk i iBooken, samt att det är ganska bökigt att montera disken. Gör en sökning på "ibook hårddisk" här på forumet. Då hittar man exempelvis en post som den här med div länkar: 99.se - Visa inlägg - ibook låser sig...

Low End Mac: The Mac Experience och Mac Specs, Prices, Answers, & More @ EveryMac.com - Established 1996 har info om alla macar. iFixit: iPod, iBook, & PowerBook Parts and Accessories hjälper dig att få isär och ihop burken.

Vill du veta mer om minnet här på forumet skriver man lämpligen "ibook minne" uppe i sökrutan till höger...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-04 22:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Tänk på att det är en vanlig ATA-disk i iBooken, samt att det är ganska bökigt att montera disken.

Inte bökigare än att det går att fixa med en vass kökskniv.

Jag hade inte idats sätta i ny hdd utan nöjt mig med RAM och ev. blåst datorn ren också.

Det räcker med ett avlagt plast-/kreditkort som ersättning för "black stick/spudger". Skadar garanterat inte datorn. Viktigast är att ha rätt phillips- och torxmejslar. Och ca två timmar till övers.

20 GB är ju alldeles för lite om man inte bara skall ha den som surf-/skrivmaskin.

Tack för all hjälp. Får muta nån dator-kunnig kompis att skruva lite.
Måhända lämna in den.
Tack för att ni tog er tid/ Christofer

1
Bevaka tråden