Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har jag fått virus?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 23:28

Hej!
Fick ett meddelande om att jag borde göra en virus scan på datorn sen mitt facebook konto tydligen skickat ut en massa meddelanden jag inte skickat. Blev tillsagd att jag har Kbface worm.

Någon som vet vad det är och hur man fixar?

Tacksam för svar!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-04 23:47

Det är inte ett virus för macar. Kolla noga så att du har fått meddelandet om virus från en säker källa (popups kan se väldigt övertygande ut) och se till att du inte är inloggad på Facebook på någon annans dator.

Ursprungligen av shandar:

Det är inte ett virus för macar. Kolla noga så att du har fått meddelandet om virus från en säker källa (popups kan se väldigt övertygande ut) och se till att du inte är inloggad på Facebook på någon annans dator.

Behöver man alltså vara försiktig iallafall?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-04 23:54

Jag har tydligen skickat ett meddelande om spy-cam, osv på facebook. (som jag självklart inte skickat själv. Loggar alltid in från min mac by the way. Jag fick ett svar från en kompis som sa "cool" och från en annan vän som sa att jag hade det där viruset. Nu är jag på apples hemsida och laddar ner virus program, men jag tänkte kolla här eftersom detta forumet har hjälpt mej många gånger.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-12-05 00:06

Det finns inga virus för Mac OS X (skönt väl?), så du behöver inte oroa dig för att detta skulle ha något med din Mac att göra.

Problemen du har beror förmodligen på någon Facebook-app du har fått in i ditt Facebook-konto som ställer till det för dig, eller något liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 00:08

Mhmm... Det var väll det jag tyckte. Så himla mysko eftersom jag haft Mac i massor av år och aldrig haft ett virus. Kanske ska ta och deleta facebook kontona och skapa nya istället. Tack för hjälpen!

Ursprungligen av bia:

Kanske ska ta och deleta facebook kontona!

One isn't enough?

PS: Bia, det gör ingen nytta att köra antivirusprogram på din Mac för att få bort detta då det inte är din Mac som är infekterad, utan det är ditt Facebook konto som har tagits över genom att du installerat en applikation där. Ta bort applikationer du installerat i inställningar eller kontakta Facebooks support för hjälp av borttagning.

Återigen, du lär inte hitta något virus el. dylikt på din Mac då det INTE ligger där!

Det är väldigt dumt att tro att man inte kan få virus på Mac. Det kan du visst, så snart nån bemödar sig att skriva ett virus.

Det du troligen råkat ut för här är något illasinnat javascript på facebook, och sådana saker drabbar webläsare oavsett operativsystem. Firefox finns ju tex både på Windows och Mac, och precis nyligen dök det upp en trojan som kan knycka dina bankuppgifter från Firefox.

Så att förutsätta att man är immun mot elak programvara bara för man kör Mac är väldigt oklokt, även om det i dagsläget främst är elaka javascript som hotar.

Ursprungligen av gusax840:

Det är väldigt dumt att tro att man inte kan få virus på Mac. Det kan du visst, så snart nån bemödar sig att skriva ett virus.

Det du troligen råkat ut för här är något illasinnat javascript på facebook, och sådana saker drabbar webläsare oavsett operativsystem. Firefox finns ju tex både på Windows och Mac, och precis nyligen dök det upp en trojan som kan knycka dina bankuppgifter från Firefox.

Så att förutsätta att man är immun mot elak programvara bara för man kör Mac är väldigt oklokt, även om det i dagsläget främst är elaka javascript som hotar.

Det är skillnad på virus och elak programvara. Virus finns ännu inte på Mac OS X, och förklaringen är inte så enkel som att ingen "bemödar sig".
Övrig malware är det skralt om också, och såvida man är ens medelmåttigt klok och inte får för sig att installera Active X (som inte ens finns till Mac) eller något på någon obskyr hemsidas begäran, så man sejf.

I alla fall än så länge. När det dyker upp virus eller malware på macen slår djungeltrummorna högt. Se bara det senaste falska viruslarmet.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-12-05 09:13

I dagsläget är det snarare trojaner som hotar, sen hur skadliga/spridda de är, är en annan fråga:
Ny trojan till OS X - MacWorld

Just denna trojan verkar ju ha funnits ett bra tag och jag känner ingen som drabbats av den.

Kolla vidare i denna tråd:
http://www.99.se/mac-os-x/255839-antivirus-program-apple-uppmanar.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 10:27

Ja well, ok. Jag har laddat ner en trial på något virus program och scannat, men hittils har inget hittats.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-12-05 12:27
Ursprungligen av bia:

Ja well, ok. Jag har laddat ner en trial på något virus program och scannat, men hittils har inget hittats.

Varför? Lyssnar du inte på oss? Vi är ju ett helt gäng här som har berättat för dig att detta inte har med virus att göra, utan ditt facebook-konto.

Det finns inga virus för Mac OS X i dagsläget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-05 14:46
Ursprungligen av akesson:

Varför? Lyssnar du inte på oss? Vi är ju ett helt gäng här som har berättat för dig att detta inte har med virus att göra, utan ditt facebook-konto.

Det finns inga virus för Mac OS X i dagsläget.

Jag lyssnar ju på er men det är ju lite olika bud (gusax eller något)! En som sa att det visst fanns virus så jag scannade för att vara 100 säker, men ni hade ju såklart rätt att det inte fanns något på datorn. Det kom svar efter min scan som gjort att jag fattat vad det verkligen är. PÅ FACEBOOK.

Ni ska veta att jag VERKLIGEN uppskattar era svar, som FAAAAN.:cool:

1
Bevaka tråden