Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag letar analogljudande VST-plugg

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-04 21:52

Ja, alltså en plugg som "värmer" (detta mystiska ord) mina hårda ljud. Istället för att rota fram farsans Braun-rullbandare vill jag ha en VST som magiskt gör så att min master låter som om den låg på rullband, visst finns det?

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-04 22:16

Jeroen Breebaart | Home

Här fanns lite godis va??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-04 22:51
Ursprungligen av sid.64:

Jeroen Breebaart | Home

Här fanns lite godis va??

Tack som fn! Precis vad jag letade efter, härliga pluggar flera stycken!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-04 22:33

Just det, gratis ska det vara så klart

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-04 22:40
  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-04 22:50

YouTube - Music recording mixing and mastering guides

Kostar pengar tror jag!! Kanske finns det att testpå!!

  • Medlem
  • Vetlanda
  • 2008-12-04 22:52

man behöver inte vara pirat idag... finns godis runt knuten!!

Ett annat alternativ är att ladda hem impulser från bandare eller preamps och köra masterkanalen genom dem.

(Men jag håller med om Vintagewarmer, och PSP:s Mixsaturator är inte så dum den heller.)

Kör du Cubase finns ju Magneto, tycker den håller måttet fortfarande...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-05 11:43

JS Magneto från interruptor.ch finns ju annars... den verkar följa med alla delaypluggarna. får den dock inte att funka i Ableton Live? I Reaper funkar den dock prima.

THE INTERRUPTOR: VST devices download page

Colortone Free

TriTone Digital - For The Love of Tone!

Fast å andra sidan kommer jag inte ihåg om den har tapesimulationpresets.
Låter bra gör den iallfall.

Ladda hem och testa, gratis är den också..

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-06 09:46

Jag har grymt bra studerimpulser. Vänta ska jag se om jag inte till o med lagt upp dem på min server...

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-06 09:52

Jodå!

Jäkligt bra Studerimpulser!

För att använda dom behöver du alltså en IR-plugg. Vet inte vad det finns för gratisvarianter nuförtiden. Om du kör PC kanske någon har första varianten av SIR att ge dig, eftersom inte den finns att ladda ner längre. Om du inte har den eller nån annan IR-plugg redan, förstås.

Kör du Mac borde du ha Logic. Ingår IR-plugg av väldigt bra kvalle, nämligen.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-06 10:22

Tack, jag ska leta efter sådan plugg.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-06 10:42

Nu är jag hos tjejen i Sthlm, men jag ska kolla i min gamla PC när jag kommer hem på söndag om inte SIR 1 ligger där, ifall du inte hittar nåt innan.

Edit: För du använder PC, va?

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-06 14:02

Jag kör mac (logic express). Finns det någon bra gratis? Är inte så sugen på att uppdatera till Pro.

LAConvolver

Och det går att bygga sin egen AU/VST med Sonicbirth - det följer med en bland exempelfilerna. (Det finns också en färdig AU med extra volymkontroller att ladda hem någonstans på nätet, men jag hittar den inte just nu.)

Massey har också en gratis bandsimulator i AU-format.

  • Medlem
  • Huskvarna
  • 2008-12-06 15:51

Tackar messiah! Frågan är: hur mycket skiljer det om man kör någon av ovanstående jämfört med t.ex. SIR? Lutar åt att testa LAConvolver...

Ursprungligen av Mårre:

Tackar messiah! Frågan är: hur mycket skiljer det om man kör någon av ovanstående jämfört med t.ex. SIR? Lutar åt att testa LAConvolver...

Det ska inte vara någon skillnad. Faltning/konvolvering är en matematisk operation, så låter det olika mellan olika pluggar har någon gjort fel. (sen kan iofs tex Altiverb ändra längd på impulser, använda EQ osv, men grundfunktionen är densamma.)

Oh, tack Skilling! Ska testa om impulsen funkar i Neptune.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-06 19:18

Skilling, kör PC med Cakewalk.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-06 21:04

hqr hqr du flera gratis pluggar:
VST TAL-U-No-62

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-06 21:05

aahh sorry.. jag var visst lite OT där

Antress har sin serie Modern Plugins, med klassiskt ljudande komponenter (kompressorer, förstärkare mm.).

Antress Modern Plugins

(jag ser att serien har uppgraderats sen jag tog hem den, så den senaste versionen har jag alltså inte testat ännu)

platon, Knufinke SIR, som Mårre tidigare nämde, finns i en gratis version och till Windows. Används flitigt här för IR. Så kan du använda Skillings IR-filer.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-07 16:07

Ja, har man sett! Den var borttagen ett tag efter att SIR2 lanserades.

Då så, ladda ner den och kör. En sak att tänka på. Du måste köra Studerimpulserna 100% blöta och SIR1 klarar inte av att kompensera latencyn. Det innebär att om du använder den över ett spår blir det en latency just på det spåret. På den tiden jag använde SIR1 i Cubase i PC (nu använder jag inget av det...) visste jag exakt hur mycket det var man skulle kompensera för det, nu minns jag inte. Det kan du dock räkna ut om du kopierar spåret och lägger det torrt bredvid och justerar tills de inte diffar något när man kör dom ihop.

1
Bevaka tråden