Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alla vi som äger MacBook Air!

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjenare, har ägt min Air sedan april 08 och såhär ett bra tag i efterhand börjar man tänka efter lite hurvida man är nöjd eller inte.

Måste säga att fråga nummer ett bland folk jag träffar blir "Är du nöjd?" med en skeptisk underton, och så svarar jag alltid med ett leende "Mycket!" I början blev jag tveksam efter deras tveksamheter, men hur jag än vrider och vänder på det så är jag banne mig nöjd!

Blev lite nykär i den på sistonde då jag bär runt på den hela dagarna mellan föreläsningar, och ofta ser folk som vräker ut sin 17" Dell ofta med adaptern i bilbatteristorlekar. Dessa datorer är enligt mig inte bärbara utan släpbara.

Hur som helst, detta är den perfekta datorn för mig då jag aldrig har saknat något eller tycker att det finns något överflödigt på den! Skrönorna är många och varje gång man plockar fram den får man skit för att den saknar DVD-läsare, har för liten hårddisk etc!

Personligen hade jag tyckt det hade varit sjysst med SSD, samt den nya grafikkortslösningen men jag klarar mig utan

Vad har ni andra fått höra?

Hur känner ni som har ägt den ett tag, är ni lika nöjda som jag eller har ni ångrat ert köp?

Jag är stolt ägare sedan 9 dar. Trivs utmärkt än så länge men jag har ju knappt hunnit börja. Kör den på ett Griffin-ställ med extern mus och externt t-bord som inte kommit än. Den har låst sig ett par gånger av okänd anledning - tror det har att göra med att jag har rätt mkt. grejer anslutna via usb-hub (hela iTunes-bibblan bl.a.). Annars inga problem. Jag har haft den ute ett par gånger och folk stannar och kommenterar eller tittar och pekar. Märkligt att en dator kan skapa uppmärksamhet på det sättet men jag klagar inte. Mer än så kan jag inte säga efter 9 dar men det bådar gott

Hehe låter kul, en sak som jag verkligen uppskattade med Airen var mousepaden, den första i mitt liv som man verkligen kunde använda istället för mus! Lite knepigt om du har den på ett laptopstand

Så du använder Airen som huvuddator? Det hade jag dock inte vågat mig på hehe!

Jag har haft en sen i våras, hur nöjd som helst. Läste någon jämförelse på idg (tror jag det var) idag som sågade bl.a. de få kontakterna. Löjligt! Jag tycker det är kanon att slippa alla jävla hål överallt, och, vem använder dvd???

Det är fortfarande lika skoj att plocka fram den ur ett kuvert, ytterfacket på någon liten väska eller liknande. DET gillar folk att se Själv har man ju vant sig och blir mest chockad över vilka Dellmonster folk baxar runt, varför gör de på detta viset??

Ja, jag är skribent mm. så jag har inget behov av mer datorkraft direkt. Air:en funkar perfekt för mig. Hade en iBook i 4 år innan den här, också som huvuddator. Inga problem.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-04 22:36

jag har haft min sedan i somras, använder den dagligen både på jobbet och hemma.kan säga så här att jag är väldigt kär i min Air, finns inga bärbara datorer som kan slå den. Kommer aldrig att gå tillbaka till PC den saken är klar.

Köpte min Air begagnad för ca 1 månad sedan efter ha haft en TiBook som var 6 år gammal och är mycket nöjd, har den med mycket, och har kommit på mig själv flera gånger efter bytet att känna efter om jag glömt Airen hemma då den inte väger något i ryggväskan. Räcker nästa gott till huvudmaskin för mina behov. Har en Kub för annat som tar lite plats.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-23 15:33

har haft min i ca 1mån och är supernöjd. switchade från PC (IBMT61) och är nöjd med både Mac och MBA. vikten är det mest uppenbara.

Mac Air är den klart "bästa" bärbara datorn jag ägt. Så himla smidig liten sak.
Bytte "ner" från min Macbook Pro. Den kändes lite för lyxig för att ligga i soffan eller
sängen och slösurfa med. Tyst, lätt, smidig och klarar det mesta!

"vem använder DVD?"

Jag använder DVD-brännaren till:
lägga in nya och gamla musikalbum
lägga in spel på datorn
lägga in filmer från DVD-filmer

Men har man en "huvuddator" så behöver man inte en till DVD-brännare, tycker inte att avsaknaden är dålig, tvärtom. Men jag vill bara påminna om att det finns många som kör DVD-skivor :)!

Jag köpte min Air när den kom ut. Tyckte och tycker den är en toppendator ! Och så snygg. Jag har en MBP 17 som huvuddator och använder MB Air på semester, ledigheter och när jag måste bära med mig en dator. Använder Tele2 mobilt bredband (189 kr/mån) till den. Ska försöka byta till ett billigare mobilt bredband i januari.
Inget har krånglat. Allt bara fungerar. Bra batteritid och bra med plats för program.

Bifogar bilder som jag hade i ett inlägg från mars när jag precis hade köpt Air. Det ena fotot visar hur liten datorn är och att den lätt går ned i en handväska. I det andra fotot har jag skojat kring att den kallas Air dvs Luft.

Senast redigerat 2009-01-13 19:00
  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-12-24 17:58

jag har haft airen sedan februari/mars (månadsskiftet) och jag är mycket nöjd.. det är min huvuddator idag för studier och fritid.. kör iprincip bara iWork och adobe cs4 på den.. duger fint för det jag gör i illustrator, indesign och photoshop.

okej skärmen är för liten för någon vidare bildredigering, men med min externa 24" skärm så fungerar det helt ok..

folk tittar och reagerar fortfarande när man drar upp airen på föreläsningar.. många nyfikna blickar får man, och de flesta är nog avundsjuka när jag kan sitta på föreläsning 8-15 med 1h lunch utan att behöva ta fram laddaren.. vilket många får göra redan vid 10tiden på morgonen.

mba är min bästa investering iår helt klart på elektroniksidan..

kanske skall tillägga att jag har en filserver hemma så jag lagrar ytterst lite lokalt på min mba.. bara det som arbetas med.. musik osv körs trådlöst från filservern som jag kommer åt både lokalt hemma och utifrån.

Vill rekommedera Walk on Water's laptop skin för Air! Perfekt passform, haft den nu snart ett år och fungerar lika fint, det som är bättre än många andra case för Air är at man kan ha den på även när man använder datorn. Snyggt och clenat är det också!

// MVH Jocke

  • Medlem
  • 2009-01-13 14:03

Att säga "Alla vi som äger.." Det låter som om det är en storsäljare. Och det är det ju inte direkt...

Ursprungligen av Dalle:

Att säga "Alla vi som äger.." Det låter som om det är en storsäljare. Och det är det ju inte direkt...

Haha, borde väl döpt den till "Alla vi sju som äger..." Nä men det är en del, och att det skulle bli en storsäljare tror jag alla visste att den inte skulle vara.

Grejen med Air är ju att den erbjuder något som änsålänge inte har några vettiga alternativ. De flesta av oss som har köpt den vet att det var den perfekta datorn för våra ändamål. Dessutom är det skönt att ha åtminstone en hyfsat unik dator bland alla vanliga MacBooks och iPods som numera syns överallt.

Det är en dator som köps när man vet vad man behöver den till, och även om vi inte är så många så är vi enade

Ursprungligen av Dalle:

Att säga "Alla vi som äger.." Det låter som om det är en storsäljare. Och det är det ju inte direkt...

Helt fel, mba är en storsäljare i sin målgrupp!

Så här ett år senare kan jag säga att det är en av mina bästa investeringar, jävligt bra dator, än idag.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-01-13 15:33

Köpte också min i april förra året och kunde inte vara mer nöjd...den är den perfekta rese-datorn imho...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-13 22:51

Stod och velade lite mellan den nya MacBooken och en MacBook Air.
Blev till slut en MacBook late 08, kom fram till att jag behövde lite mer prestanda.

Dock måste MBA vara perfekt för copywriters, skribenter, journalister osv.

Har någon av er ägare saknat något? Ingen som ångrat någonting?

Ursprungligen av daviden:

Dock måste MBA vara perfekt för copywriters, skribenter, journalister osv.
Har någon av er ägare saknat något? Ingen som ångrat någonting?

Är ifs inget av ovanstående, utan student. Jag använder datorn till Java-utveckling, Presentationer, Rapporter, Musiklyssning, Surfning, IM , och lite Quake då och då Perfekt som komplement till stationär dator. Lättare och behändigare än kurslitteraturen man släpar runt bland salarna!

Som komplement-dator hade den fungerat för 90% av laptopusers skulle jag vilja påstå, som huvuddator tror jag den fungerar för 5%.

Fungerar i övrigt PERFEKT, har aldrig upplevt den som sakta. Har varken saknat något eller ångrat någonting. Ända jag ångrar är att jag inte har den nya uppdaterade varianten!

Varje gång jag frågat mig själv om det var värt de så har jag inte kunnat säga annat än JA, detta trots att jag brukar ångra saker jag köper efter 1 vecka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-15 23:58

jag har lite negativa saker att säga om datorn samt bra! man kan ju inte sluta att jämföra den med fickvännens nya macbook som hon viftar med glatt (äntligen bytte hon ifrån de där DELL!)

Fördelar:

1. Jag gillar inte den nya musplattan apple har gjort, många säger att man vänjer sig, men de känns skumt tyvärr, stor musplatta med knapp yes it is!!

2. Batteritiden, den är så mycket bättre av någon anledning varför vet jag inte :S, dock om man surfar och flash dyker upp håller kanske batteriet i 1,5 timmar bara, men de kommer vi in på mer sen

3. Storleken såklart

4. Design! så mycket snyggare i mitt tycke, just att intagen för saker sitter snett under döljer sladdarna fint, täcker på hörlurar och strömsladden, de syns inte

Negativt:

1. Begränsningar, detta är en stor punkt, många med MBA skryter om hur många program de kan ha igång samtidigt, de är väl inget? problemen kommer då man surfar på sidor som har flash! såsom aftonbladet, 1000apor och gametrailers tex, den klarar inte av det, de hackar, och datorn blir GLÖDHET! verkligen glödhet, de är inte så kul

del 2 av denna punkt, är tex 720P filmer i mkv format, de funkar en stund men sedan börjar dem hacka också, varför vet jag inte dock för processorn är inte så belastad, kan de vara den långsamma hårddisken?

3. laggningar, om du rör datorn kan allt frysa till låter som ett hack i datorn, efter några sekunder går de igång igen

4. webcamen är helt värdelös

5. högtalaren är skräp, dock kommer de inte som en chock

de var vad jag hade säga kolla på Divx och DVD funkar bra ( i ISO format) men HD klarar den inte, och om du kopplar den till en extern skärm så blir den mycket slöare .. men kom ihåg vi vet att den är begränsad, jag vet det, men folk kanske blir besvikna för något av det ovan och då kan de vara bra att veta innan

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-16 01:18
Ursprungligen av Esa:

jag har lite negativa saker att säga om datorn samt bra! man kan ju inte sluta att jämföra den med fickvännens nya macbook som hon viftar med glatt (äntligen bytte hon ifrån de där DELL!)

Fördelar:

1. Jag gillar inte den nya musplattan apple har gjort, många säger att man vänjer sig, men de känns skumt tyvärr, stor musplatta med knapp yes it is!!

2. Batteritiden, den är så mycket bättre av någon anledning varför vet jag inte :S, dock om man surfar och flash dyker upp håller kanske batteriet i 1,5 timmar bara, men de kommer vi in på mer sen

3. Storleken såklart

4. Design! så mycket snyggare i mitt tycke, just att intagen för saker sitter snett under döljer sladdarna fint, täcker på hörlurar och strömsladden, de syns inte

Negativt:

1. Begränsningar, detta är en stor punkt, många med MBA skryter om hur många program de kan ha igång samtidigt, de är väl inget? problemen kommer då man surfar på sidor som har flash! såsom aftonbladet, 1000apor och gametrailers tex, den klarar inte av det, de hackar, och datorn blir GLÖDHET! verkligen glödhet, de är inte så kul

del 2 av denna punkt, är tex 720P filmer i mkv format, de funkar en stund men sedan börjar dem hacka också, varför vet jag inte dock för processorn är inte så belastad, kan de vara den långsamma hårddisken?

3. laggningar, om du rör datorn kan allt frysa till låter som ett hack i datorn, efter några sekunder går de igång igen

4. webcamen är helt värdelös

5. högtalaren är skräp, dock kommer de inte som en chock

de var vad jag hade säga kolla på Divx och DVD funkar bra ( i ISO format) men HD klarar den inte, och om du kopplar den till en extern skärm så blir den mycket slöare .. men kom ihåg vi vet att den är begränsad, jag vet det, men folk kanske blir besvikna för något av det ovan och då kan de vara bra att veta innan

Bra input!
Är säker på att andra också inte är särskilt nöjda med de negativa saker du tagit upp, men det tar nog emot att säga något negativt när man lagt ut en hel del pengar.

Dock är det ju fortfarande en imponerande liten dator. Lite småsugen på att komplettera med en trots nackdelarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-24 00:18

Jag min MBA som enda dator. Är i stort sätt nöjd med den men jag stör mig lite på värmeproblemen den dras med. Detta går ju att åtgärda till en viss del med CoolBook men inte helt.

Som bärbart komplement är den svårslagen. Väldigt lätt men ändå med skapligt "stor" skärm.

Ursprungligen av Esa:

del 2 av denna punkt, är tex 720P filmer i mkv format, de funkar en stund men sedan börjar dem hacka också, varför vet jag inte dock för processorn är inte så belastad, kan de vara den långsamma hårddisken?

Med Coolbook installerat och om du spelar upp filmen i PLEX sväljer den 1080p utan att klaga. Eller i alla fall min gör det. Blev väldigt förvånad när jag märkte det!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-24 21:02
Ursprungligen av iNbred:

Med Coolbook installerat och om du spelar upp filmen i PLEX sväljer den 1080p utan att klaga. Eller i alla fall min gör det. Blev väldigt förvånad när jag märkte det!

det där kan inte stämma, jag hade en 17" 2,4 Ghz 4 GB i ram och 1080P hackade på den, och jag snackar MKV nu inte 1080P på apple trailers, de går fint.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-24 21:10
Ursprungligen av Esa:

det där kan inte stämma, jag hade en 17" 2,4 Ghz 4 GB i ram och 1080P hackade på den, och jag snackar MKV nu inte 1080P på apple trailers, de går fint.

Jo det stämmer, 1080p mkv. Ta och prova själv vettja!

Nu har jag inte provat så väldigt många olika filmer men de jag har provat hittills har fungerat fint. Jag kan tänka mig att det har en del med komprimeringen att göra.

Du måste alltså använda PLEX för att spela upp filmerna medr. I VLC elle MPlayer hackar det fortfarande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-01-31 14:09
Ursprungligen av iNbred:

Jo det stämmer, 1080p mkv. Ta och prova själv vettja!

Nu har jag inte provat så väldigt många olika filmer men de jag har provat hittills har fungerat fint. Jag kan tänka mig att det har en del med komprimeringen att göra.

Du måste alltså använda PLEX för att spela upp filmerna medr. I VLC elle MPlayer hackar det fortfarande...

du jag undrar hur coolbook fungerar? alltså jag kan köpa det, men jag fattar inte direkt vad man skall göra för att MBA skall funka så bra som möjligt,

sedan PLEX, det är lite krångligt tycker jag och det hänger sig hela tiden hehe

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-06 17:31
Ursprungligen av Esa:

du jag undrar hur coolbook fungerar? alltså jag kan köpa det, men jag fattar inte direkt vad man skall göra för att MBA skall funka så bra som möjligt,

sedan PLEX, det är lite krångligt tycker jag och det hänger sig hela tiden hehe

CoolBook är ett fint litet program som är designat för att få temperaturen på processorn. Det programmet gör (bland annat) är att ge processorn mindre spänning och på så vis sjunker temperaturen. Det gör att vi som sitter framför en MBA kan kräma ur de sista dropparna av processorn. Även om det låter lite med "de sista dropparna" gör det stor skillnad, bl.a just att spela upp 1080p ligger i de dropparna.

Jag kör med följande inställningar i CB:

800MHz = 0.9V
1200MHz = 0.9V
1400Mhz = 0.9V
1600Mhz = 0.95V
(både på batteri och adapter)

En liten bieffekt av CB är att det kopplar ur överhettningsyddet på min MBA. Annars brukar ju "kernel_task" hoppa in och stjäla merparten av kraften i processorn för att få ner temperaturen men med CB gör den inte det. Det gäller alltså att hålla koll på tempen! Min har varit uppe i över 120 grader och vänt, ett par gånger... hehe.

Det är en jävligt hållbar liten laptop för övrigt, MBA'n alltså. Jag har spillt ut ett glas Cava över tangentbordet medans den stod igång samt skickat den i golvet så att chassit har gett vika. Den tuffar å fint ändå!

Jag har inte haft några problem med att PLEX hänger sig... Har du provat olika versioner? Tror att de har "nightly builds" att ta hem från deras sida.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-06 21:10
Ursprungligen av iNbred:

CoolBook är ett fint litet program som är designat för att få temperaturen på processorn. Det programmet gör (bland annat) är att ge processorn mindre spänning och på så vis sjunker temperaturen. Det gör att vi som sitter framför en MBA kan kräma ur de sista dropparna av processorn. Även om det låter lite med "de sista dropparna" gör det stor skillnad, bl.a just att spela upp 1080p ligger i de dropparna.

Jag kör med följande inställningar i CB:

800MHz = 0.9V
1200MHz = 0.9V
1400Mhz = 0.9V
1600Mhz = 0.95V
(både på batteri och adapter)

En liten bieffekt av CB är att det kopplar ur överhettningsyddet på min MBA. Annars brukar ju "kernel_task" hoppa in och stjäla merparten av kraften i processorn för att få ner temperaturen men med CB gör den inte det. Det gäller alltså att hålla koll på tempen! Min har varit uppe i över 120 grader och vänt, ett par gånger... hehe.

Det är en jävligt hållbar liten laptop för övrigt, MBA'n alltså. Jag har spillt ut ett glas Cava över tangentbordet medans den stod igång samt skickat den i golvet så att chassit har gett vika. Den tuffar å fint ändå!

Jag har inte haft några problem med att PLEX hänger sig... Har du provat olika versioner? Tror att de har "nightly builds" att ta hem från deras sida.

tack för hjälpen alltså det med 120 grader skrämmer en lite men ändå men måste programmet vara igång hela tiden?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-09 17:35
Ursprungligen av Esa:

tack för hjälpen alltså det med 120 grader skrämmer en lite men ändå men måste programmet vara igång hela tiden?

Ja, programmet måste vara igång men det lägger sig i bakgrunden, så du märker det inte. Jag brukar slå av CB (omstart krävs) om jag vet att jag ska göra något som stressar processorn i en längre tid. 120 grader är ju lite att ta i, minst sagt...

MBA'n har mer processorkraft än vad man kan plocka ur den, den kyler bara så innihelvete dåligt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 01:00

Nu har jag tillbringat min första kväll med min Air! Vilken grym dator! Kan inte förstå hur jag har klarat mig utan en så läge!

La den bredvid min flickväns Macbook och den ser ju helt enorm ut! Hoppas bara batteriet håller lika bra i denna som det gör i hennes. Då är jag nöjd

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 13:07

[QUOTE="Zebbe";1719706]Nu har jag tillbringat min första kväll med min Air! Vilken grym dator! Kan inte förstå hur jag har klarat mig utan en så läge!

La den bredvid min flickväns Macbook och den ser ju helt enorm ut! Hoppas bara batteriet håller lika bra i denna som det gör i hennes. Då är jag nöjd[/QUOTE]

det kommer den göra om inte längre eftersom processorn inte drar lika mycket ström!

jag har 2 tips till dig för längre batteritid om du använder MSN och surfar

1. Använd AdiumX som MSN!

eftersom den inte tar någon processorkraft, det gör att batteriet håller länge, andra msn klienter drar mycket ifrån processorn

2. Fixa så att alla flashanimationer försvinner i din webbläsare

De finns ett program som gör att alla flashanimationer på internet blir en ruta du kan klicka på för att starta animationen, Mac har enorma problem med Flash, och speciellt Airen , så gör detta så har du en dator som håller i 4 timmar

http://www.99.se/safari/258956-sla-flash-i-safari-med-clicktoflash.html

Bevaka tråden