Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bildspel i iPhoto till DVD?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver hjälp med två saker.

1. Håller på att göra bildspel och vill ha textruta med bara svart bakgrund som första bild. Går det att göra i iphoto? Och isf hur?

2. Vill sen få över bildspelet så att det kan visas i vanliga dvd spelare men hittar inte hur jag ska göra. Går det att få över till dvd eller måste jag göra bildspelet i imovie?

Och en sista grej, vill att sista bilden i bildspelet skall vara sista inte att bildspelet börjar om tills musiken slutat, förslag?

Jag är ingen expert så enkla förklaringar gör mig glad

/Anna

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-11-24 09:38

Varför gör du inte bildspelet i iDVD istället?

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2007-11-24 10:57

Enkel förklaring från en amatör Själv hade jag en hel del ???? när jag började med iDVD.
För att skapa ett enkelt bildspel med hjälp av iDVD.
1, Starta iDVD
2, Skapa nytt projekt
3, Välj namn "spara som" samt "proportioner" Samt OK
4, iDVD startas med en huvudsida. Välj där ett tema.
5, Klicka på "Media" Där har du alla dina foton, ljud mm
6, Beroende på vilket tema du har valt så kan du "dra/släppa" ett foto i Släppområde1,2,3 etc. Detta blir din första bild när skivan sätts in.
7, Klicka på + nere till vänster och välj "bildspel" Du får då upp en "fyrkant", fyll i lämpligt namn. Klicka sedan i ett neutralt område för att bekräfta detta.
8, Dubbelklicka sedan på detta namn och då får du fram ett nytt val. Dra in de foton som du vill ha in denna stora vita fyrkant. Sedan är det i princip klart för att bränna. MEN....
9, Under inställningar kan du välja om det bara ska rulla på, visar texter etc.
10, Du kan dra ett valfritt ljud till "ljudikonen", Du kan ordna med "övergångar" mm.
11, När du är nöjd så sparar du och bränner.
12, Det finns en hel del mer inställningar att göra. Bara lek med alla inställningar.
13, Tänk på att du kan alltid se om du är nöjd med "Playknappen"

Hoppas att du fick lite råd som du kan ha nytta av

Michael

Tack för hjälpen. Va mycket bättre att göra det i iDVD, Michael du fick mig att förstå

En fråga till bara Om jag vill ha sån där Ken-Burn effekt (eller va det nu heter) på bildspelet i iDVD, hur gör jag då. Hittar ingen sån inställning.

  • Medlem
  • Lessebo
  • 2007-11-30 14:27

I samma läge där du lägger till alla dina bilder.
Titta längst ner till vänster.
Du har där två rutor med pilar.

Bildlängd = Hur många sekunder bilden ska visas
Övergång = Effekterna som du efterfrågar, tror jag. (Kuben och droppen är min favorit)

Jag tycker nog att IPhotos bildspel är rätt bra men jag har problemet att inte kunna ändra visninglängd för enskilda bildrutor. Under knappen "justera" finns inte visningslängd. Jag har IPhoto 8. Någon som vet hur man gör?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-04 15:16

Hej!
För att ändra visningslängden för en enstaka bild i iphoto 8:
* i aktuell bild, högerklicka och välj justera
* Fönstret "Justera den här bilden" visas
* Högst upp står det nu: Visa denna bild i x sekunder. Här kan du ändra hur många sekunder som bilden ska visas=visningslängd.

Du når även fönstret Justera den här bilden genom att klicka på ikonen Justera

Med vänlig hälsning
Anders

Det måste ha blivit fel vid installationen av Iphoto för under "justera" får jag inte upp "visa den här bilden i x sekunder". Jag måste nog ominstallera. Tack i alla fall för tipset!

  • Medlem
  • 2008-12-06 08:43

Verktygsfältet

Ursprungligen av Annagunilla:

Det måste ha blivit fel vid installationen av Iphoto för under "justera" får jag inte upp "visa den här bilden i x sekunder". Jag måste nog ominstallera. Tack i alla fall för tipset!

Om du klickar i menuraden på innehåll, så kan du lägga till bildpel i verktygsfältet.
Därifrån går det att göra dom aktuella tidsjusteringarna.
P-O

Man kan göra själva bildspelet väldigt bra i iPhoto och därifrån skjuta ut det till iDVD. På så sätt kan man lätt ha flera bildspel som startas från en meny (Mallorca 06, Cypern 07, Grönland 08 på samma skiva!)
Min farsa älskar detta. fast han kommer till mig med 1200 bilder på ett bräde - jag brukar gallra till ett par bildspel om max 12-15min...
Annars lär ju grannarna avlida

Man kan också spara det som en Quicktime-film och ladda upp direkt på nätet.
Fixas genom dela-menyn. Jag kör även ut dem till iPhonen... kul att kunna visa direkt från fickan till äldre släktingar etc.

Här är bildspelet på brorsans dotters dop.
http://disk.mac.se/jerry/Tilda.mov
(Här fick jag nog inte till proportionerna riktigt bara)

Ett besök hos en kompis till min fru.
http://disk.mac.se/jerry/JohnOEllen.mov

Tips: En och annan bild i svartvitt. Kul när det bryter av.
hitta bra musik; jag kör mkt mike oldfield och klassisk musik.
Använd mkt sparsamt med effekter.

Ken Burn effekt!

Hej!
Kan någon hjälpa mej hur man bränner ett bildspel med ken burn effekt till DVD?

delatorre

Ursprungligen av delatorre:

Hej!
Kan någon hjälpa mej hur man bränner ett bildspel med ken burn effekt till DVD?

delatorre

Kollat och jag kan inte hitta ngn knapp för det i iDVD.

Skapar du däremot ett bildspel i iPhoto direkt (där kan du styra mkt mera kring bildspelet dessutom) så kan du lägga på ken Burns effekten där, och sedan välja att dela till iDVD, det funkar fint. Alternativt exportera bildspeet till en MOV-fil.

Då kan du som jag nämner ovan har flera bildspel med helt olika utförande på samma skiva. Du bränner in dem i iDVD som om de vore filmer alltså.

Det snackas om att det kommer nya iLife-versioner inom några veckor....

Måhända kommer det nya versioner av iDVD/iMovie

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 08:28
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 13:34

Blev inte kvaliteten på bilderna ganska dålig när man använde iDVD? Kanske har blivit förbättrat på senaste tiden. Eller så blev det dålig kvalitet när bilderna på den gjorda DVDn skulle visas på en annan dator med högre upplösning än en platt-TV.

Ursprungligen av magnur:

Blev inte kvaliteten på bilderna ganska dålig när man använde iDVD? Kanske har blivit förbättrat på senaste tiden. Eller så blev det dålig kvalitet när bilderna på den gjorda DVDn skulle visas på en annan dator med högre upplösning än en platt-TV.

Det har ju att göra med att om du gör ett bildspel för TV så blir det ju då i 576 (icke HD), men på ngt sätt borde det ju gå att få gjort det i HD med...

inte gjort några bildspel på ca ett år så du får ursäkta om man är lite "rostig" :..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 14:32

Men iDVD finns ju för att kunna skapa DVD video-skivor.

DVD-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

...dvs MPEG2-kodade filmer med 576 vertikala pixels. Bilderna MÅSTE skalas ner för att vara kompatibla med DVD video-standarden. DVD är inte HD-TV-kompatibel. Det var ju därför vi hade ett HD-DVD och Blueray-krig, ju. Och vinnaren blev internet (eller hur var det nu)?

Så om målet är en HD-TV så är ju DVD video-skivor kanske inte det smartaste att producera bildspelet i. Och med tanke på detta är det kanske rimligt att iDVD utgår från nästa iLife...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 18:47
Ursprungligen av pesc:

Men iDVD finns ju för att kunna skapa DVD video-skivor.

DVD-Video - Wikipedia, the free encyclopedia

...dvs MPEG2-kodade filmer med 576 vertikala pixels. Bilderna MÅSTE skalas ner för att vara kompatibla med DVD video-standarden. DVD är inte HD-TV-kompatibel. Det var ju därför vi hade ett HD-DVD och Blueray-krig, ju. Och vinnaren blev internet (eller hur var det nu)?

Så om målet är en HD-TV så är ju DVD video-skivor kanske inte det smartaste att producera bildspelet i. Och med tanke på detta är det kanske rimligt att iDVD utgår från nästa iLife...

Visst sjutton ja. Solklart!

1
Bevaka tråden