Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helrenovering av TiBook!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-28 19:01

Snart får väl jag sätta in HLR på min gamla märr, TiBook 400:an. Som jag nämnt i andra sammanhang så har följande hänt datorn:

1) Skärmen har börja flimra rätt kraftigt. Det har inte hänt något med den, den har bara böjrat flimra. Ingen helkroppsmassage verkar hjälpa.

2) Den högra högtalaren är spräckt eller trasig på annat sätt sedan jag fick rundgång i maskinen efter att ha hanterat en ljueditor klantigt.

3) Gummiplupparna har lossnat / brutits ner/ gått av. Fick tipset att köpa något neoprentjosan att sätta dit istället.

4) En massa jox har hamnat under tangenterna. Vill inte skylla på tjejen, men jag tror hennes mascara (som innehåller mycket fett) har trillat ner innanför tangenterna i flagor.
Råkade lossa en tangent med nageln av misstag härom natten, men fick tryckt dit den igen. Frågan är bara: HUR gjorde jag det? Tänkte ta bort alla tangenter och göra helstädning.

Skärmen hyser jag inget större hopp för, om inte det finns billiga ersättare att köpa.. Jo, jag drömmer, visst gör jag.

Högtalaren borde man väl däremot kunna fixa? Nån som vet vad som sitter i en sån här maskin, och kanske skulle man passa på att byta båda i så fall? Vad måste specifikationerna vara för att de ska passa?

Gummiplupparna...mmm...de ska jag köpa nånstans. Neporen..eh..nånting. Karvade lite i hålen efter de gamla och märkte att jag kanske karvat lite vä. Det dök upp ytterligare ett hål i själva "hålet". Har det kommit en massa gummijox ner i mekaniken nu då eller? *orolig*

Tänkte faktiskt göra en helkoll på burken. Öppna upp den helt och hållet, kika lite osv. Går ju an nu när garantin är borta sedan länge och saker och ting knappast kan bli värre *skratt* Nån som bökat upp en sån här jäkel själv och glott på insidan på den?

Sen vill jag slänga in en CDRW / DVD - combo som jag läst lite om på olika sidor. Vissa funkar sämre, andra bättre. Nån som langat in en sådan i sin dito maskin? Vad var det Apple satte in i deras utbyteskampanj, och passar i så fall den till PB 400'an?

/Fredrik

Det är ingen rolig historia att plocka isär en sånhär maskin, och jag avråder egentligen från det om man inte har manualen tillgänglig (vilket bara Apple-tekniker har).

Om du nu verkligen vill prova:
Vänd på den, ta bort batteriet och skruva bort dom skruvar som håller fast underdelen av skalet. Skjut underdelen framåt (mot batteri-platsen till) och lyft av den. Nu ser du moderkort och övrigt skojigt jox i maskinen.

Härifrån får du sedan klura ut hur mycket du måste ta bort för att komma åt högtalarna. Ha koll på skruvarna, organisera dom gärna i ordning för varje del du plockar bort.

EDIT Tillägg:
Att byta DVD eller hårddisk är inte så svårt, där räcker det med att plocka bort underdelen, så ser du disken och DVD´n. Att gräva djupare är värre, dock.

  • Medlem
  • 2003-03-28 23:06

Hmm...undrar om det är någon standardhögtalare, eller om det måste vara någon speciell. Jag skulle ju helst sätta i något bättre än de som kom från start. Har ni några knep att få bort flimret, typ gnida in skärmen med margarin, vänta 15 minuter och sen ta bort det? :rolleyes:

/F

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-03-29 01:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Hmm...undrar om det är någon standardhögtalare, eller om det måste vara någon speciell. Jag skulle ju helst sätta i något bättre än de som kom från start. Har ni några knep att få bort flimret, typ gnida in skärmen med margarin, vänta 15 minuter och sen ta bort det? :rolleyes:

/F

Just den metoden sägs funka väldigt bra. Även olivolja gör susen.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-29 02:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nifo
Snart får väl jag sätta in HLR på min gamla märr, TiBook 400:an. Som jag nämnt i andra sammanhang så har följande hänt datorn:

2) Den högra högtalaren är spräckt eller trasig på annat sätt sedan jag fick rundgång i maskinen efter att ha hanterat en ljueditor klantigt.

Högtalaren borde man väl däremot kunna fixa? Nån som vet vad som sitter i en sån här maskin, och kanske skulle man passa på att byta båda i så fall? Vad måste specifikationerna vara för att de ska passa?

/Fredrik

Vi har fått in ett par TiBooks med "spräckt-högtalar-problem" och tyvärr - det brukar vara logikkortet som får bytas ut. Därmed rätt ointressant ekonomiskt för den som inte har garanti typ Apple Care.

Men dina problem behöver ju inte vara samma som de vi fått in...

  • Medlem
  • 2003-03-29 10:11

Jaha, så det kan vara logikkortet? Mitt (o)ljud oppfattas precis som en spräck högtalare; det sprakar och distar. Jag vill inte ifrågasätta något, och sen KAN det ju precis som du säger diffa mellan olika fel på olika maskiner. Men hur kan det egentligen vara logikkortet i mitt fall, när jag vet att problemet uppstod efter en krafting rundgång? Vad är det för högtalare som sitter i, och om man inte hittar exakt samma, vilka mått och speccar ska dessa ha? Ohm osv?

/F

FLIMRANDE SKÄRM = VANLIGT PROBLEM.

Hej. Tyvärr måste jag meddela att du är en av de tusentals som fått en PBG4 400 MHz med skärm som börjat flimra. Det tråkiga är att snart är den död.

Jag har sökt (bl a på Apples egna forum) och funnit MASSOR med användare över hela världen som drabbats av samma problem. På en del skärmar börjar det med vertikala streck som uppträder då och då, allt oftare med tiden. En del skärmar får släckt "backlight" (det går att se svagt svagt vad som finns på skärmen) då och då, oftast när de ändrar vinkel på skärmen lite. LÖSNINGEN är att sätta datorn i vila (eller stänga av) och sen väcka den igen. TYVÄRR är detta en kortsiktig lösning, för snart dör lampan helt och hållet.

Tyvärr erkänner Apple i vanlig ordning ingenting, även om detta naturligtvis i Cupertino är lika välkänt som att PB5300 kan börja brinna utan anledning, och att G4 MDD låter som en dammsugare.

Jag fick idag tillbaka min PBG4 400MHz lagad och fin. (Även om jag fick tillbaka den med en annan skärm - jag hade INGA repor på glaset innan, jag har varit mycket försiktig. NU är där massor av "tangent-repor"...)

Jag tjatade och tjatade och tjatade på Apples "kundtjänst" och fick till slut (6 veckors tjat) detta besked: OM jag kan få en auktoriserad Appletekniker (i mitt fall min vanliga datorleverantör i stan) att kolla på den och bedöma och intyga för Apple att detta inte är orsakat av mig, skulle jag få garantiförlängningen, och burken lagad gratis.

Detta var inga problem, såklart - en duktig tekniker känner också till de "icke erkända" vanligaste felen. Allt detta har, förutom timmar i telefon, kostat mig endast ca 500 spänn för undersökningen hos min tekniker. (en summa som Apple vägrar stå för).

FIXA NU DETTA INNAN DU ÖPPNAR OCH PILLAR I MASKINEN SJÄLV.

1
Bevaka tråden