Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför ringer miniräknaren hem?

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 12:44

Installerade Little Snitch häromdan och har blivit riktig förvånad över hur mycket det är som ringer hem hela tiden. Bland annat försöker vart enda Apple program ansluta till Apple's servrar varje gång det startar, inklusive kalkylatorn. Kan förstå att vissa 3:e parts program ringer hem för att kolla uppdateringar och sånt, men Apples uppdateringar sköts ju centralt av Software Update som dyker upp som ett separat program i Little Snitch. Trodde inte Apple samlade in statistik om hur datorn och program används (pga privacy policies etc) så vad försöker kalkylatorn berätta eller få reda på?

Lite lustigt är att när jag försöker gå in på sidan som Little Snitch rapporterade (wu-calculator.apple.com) så kraschar Safari. Låt konspirationsteorierna flöda

För att uppdatera växlingskurserna kanske? Eller kanske; är så.

Slå in en siffra, gå in på Räkna om, sen Valuta så står det datum när kurserna senast uppdaterades.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-10 13:01
Ursprungligen av Leftrustle:

För att uppdatera växlingskurserna kanske? Eller kanske; är så.

Slå in en siffra, gå in på Räkna om, sen Valuta så står det datum när kurserna senast uppdaterades.

Där ser man, jag visste inte ens om att den hade växelkurser

Aja, inget spännande alltså, move along people!

Lite OT men ändå...
En tekniskt kunnig släkting berättade att mobiltelefoner sänder ut och tar emot "signaler" (eller vad det kallas) hela tiden när den är påslagen och inte bara när man slår ett telefonnummer och ska ringa. Det är väl som att den förbereder sig för att kunna "jobba" och för att det ska gå snabbt att ringa upp. Jag blev förvånad när jag hörde det. Trodde att en påslagen mobiltelefon bara vilade !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-10 13:47
Ursprungligen av KaRo:

Lite OT men ändå...
En tekniskt kunnig släkting berättade att mobiltelefoner sänder ut och tar emot "signaler" (eller vad det kallas) hela tiden när den är påslagen och inte bara när man slår ett telefonnummer och ska ringa. Det är väl som att den förbereder sig för att kunna "jobba" och för att det ska gå snabbt att ringa upp. Jag blev förvånad när jag hörde det. Trodde att en påslagen mobiltelefon bara vilade !

Telefonen måste registrera var den finns i mobilnätet så att samtalen kan hitta fram till luren. Sen ska den hitta den närmaste mobilmasten o.s.v. Lägg telefonen bredvid en högtalare som ej är magnetiskt avskärmad så kan du "höra" dessa signaler.

Och när du rör på dig så måste den ta reda på när den ska byta "mast" att kommunicera med. Det är mycket som sker i tysta i mobiltelefoni:cool:

Är Little Snitch ett "värt" program att köpa? Har läst om det och tror att jag skulle uppskatta funktionaliteten men vad säger ni som använder det? Värt pengarna?

Alla bra program är värda att köpas. Little Snitch är inget undantag.

Du har nytta av det alltså? Ja, 30 dollars är väl inte mycket men man vill ju kolla först...

En annan fundering om vi ända pratar konspiration...

Hur vet man att iSight inte är PÅ bara för att den är "av" ?!?

Apple kanske sitter där och kollar på oss när vi sitter och
stirrar några tum längre ner, OCH kopplar man då detta
med den själklara möjligheten att ta skärmdumpar...

  • Oregistrerad
  • 2008-12-02 01:12
Ursprungligen av SkrotNisse:

En annan fundering om vi ända pratar konspiration...

Hur vet man att iSight inte är PÅ bara för att den är "av" ?!?

Apple kanske sitter där och kollar på oss när vi sitter och
stirrar några tum längre ner, OCH kopplar man då detta
med den själklara möjligheten att ta skärmdumpar...

Ja det vill jag med veta. kan kameran vara PÅ även om den gröna lampan är AV?

Självklart kan kameran vara på även om den görna lampan inte lyser... (Den kan ju både vara trasig, urkopplad eller programmerad att inte lysa).

Är man paranoid är en tejpbit en bra lösning

Ursprungligen av mrnoname:

eller programmerad att inte lysa

Say no more!

  • Oregistrerad
  • 2008-12-02 19:06
Ursprungligen av mrnoname:

Självklart kan kameran vara på även om den görna lampan inte lyser... (Den kan ju både vara trasig, urkopplad eller programmerad att inte lysa).

Är man paranoid är en tejpbit en bra lösning

Kan man kolla detta på nåt vis via nåt program?

Men ljudet då!? Dom spelar in ljudet! Allt som sägs kan sedan användas i domstol! Vi är buggade! Själv har jag klämt fast hörlurar över micken/kameran och öser Black Sabbath hela tiden.

Ursprungligen av mrnoname:

Självklart kan kameran vara på även om den görna lampan inte lyser... (Den kan ju både vara trasig, urkopplad eller programmerad att inte lysa).

Är man paranoid är en tejpbit en bra lösning

Ursprungligen av Zimmerman:

Men ljudet då!? Dom spelar in ljudet! Allt som sägs kan sedan användas i domstol! Vi är buggade! Själv har jag klämt fast hörlurar över micken/kameran och öser Black Sabbath hela tiden.

Skrufva på vattnet! Skvala rejält...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-03 02:49

Att se, höra och registrera är bara den passiva delen i Jobs strategi för världsherravälde. Men vi vet ju alla att Apple är proaktiva, de ligger alltid steget före...

Minns ni kanske första generationen av MacBook? Eller har ni blivit så hjärntvättade att ni glömt den? Många exemplar av den led av ett märkligt pipljud kan jag påminna om. Den var i själva verket en grov miss av fjärde rikets arkitekt Ive. En "Eye Opener" som vi kallar det. Oberoende källarstudier i Prag har nämligen påvisat dolda budskap i den signal som sändes ut. Och det visade sig bara vara toppen av isberget! Alla macar sänder, när helst Führern behagar, ut ohörbara högfrekventa signaler med inneboende budskap! Dasslocket var den första modellen att sända budskap och nu när man vet det ser man ju direkt på formen att den ser ut som en gammal kommunikationsapparat från någon gammal UFO-film från femtiotalet.

iMac. iLife. iBook. Alla har trott att det handlade om smart marknadsföring. Smaka på orden... Prova säg "iWork" eller "AiWork" som amerikanarna säger. Märker ni? Käkarna försätts i ett läge så att man höjer tonen och man blir mindre kapabel till ett kritiskt lyssnande. Hörselgångarna blir till en slags resonanslåda som stänger ute ett medvetet mottagande av högfrekventa ljud!

Vi har hittills mest sett till "oskyldiga" försök att påverka folkmassan. Vid varje Apple-expo så tjuter det "Buy, buy, buy!" i kablaget. Eller den här myten om macanvändarna skulle har blivit fler - det är windowsanvändarna som minskar i själva verket! "Kill, kill, kill!" piper det i stugorna!
Det första stora fullskaleförsöket genomfördes dock så sent som förra hösten enligt högt uppsatta säkra källor som jag av förståeliga skäl inte kan nämna närmare. Att Al Gore fick fredspriset var faktiskt bara ett genrep inför den första riktigt viktiga händelse för att uppnå världsherravälde... Jag säger bara.... Obama!

Jobs har på intet sätt dolt att han supportar Obama. Och Obama vann. Hur kom det sig kan man fråga sig...? Att alla unga och folk som aldrig tidigare röstat röstade på Obama är den officiella förklaringen. Är det hela förklaringen? Nej säger jag. För man samman statistik över Obamaväljare och macanvändare kommer man fram till intressanta slutsatser.... Snart sitter Obama i Vita huset och tycker att det piper konstigt i öronen... I Ryssland sitter Putin och kliar sig med en tops och klagar på en ständig huvudvärk... I Sverige har vi Bildt och han verkar ju alltid ha haft ont någonstans...

Ah! Nu bromsar flera stora svarta bilar in framför min port! Män i svarta rockar och hattar! Det här är nog mitt sista inlägg här på 99..... Jag vill bara att ni, kamrater och vänner, kämpar vidare för att sanningen ska spridas och att vi i en snar framt...... AHhhhh.. .!!! oewuahködflnk:M;_:v

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-03 13:22
Ursprungligen av rk:

Att se, höra och registrera är bara den passiva delen i Jobs strategi för världsherravälde. Men vi vet ju alla att Apple är proaktiva, de ligger alltid steget före...…

////nerklippt////

Ah! Nu bromsar flera stora svarta bilar in framför min port! Män i svarta rockar och hattar! Det här är nog mitt sista inlägg här på 99..... Jag vill bara att ni, kamrater och vänner, kämpar vidare för att sanningen ska spridas och att vi i en snar framt...... AHhhhh.. .!!! oewuahködflnk:M;_:v

Fler sådana inlägg, hysteriskt roligt

Det har aldrig funnits någon tidigare generation av Macbook. Den här är den första och enda. Allt annat är illojala lögner.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Det har aldrig funnits någon tidigare generation av Macbook. Den här är den första och enda. Allt annat är illojala lögner.

Lägg gärna till vilken av de OLIKA MacBook modellerna du syftar på
innan jag kommenterar ditt inlägg...

För övrigt noterar jag att Snitch blir hundra spänn dyrare om man är svensk p.g.a. moms och avgifter. 360 spänn!!!!

Ursprungligen av n00bkillaz:

För övrigt noterar jag att Snitch blir hundra spänn dyrare om man är svensk p.g.a. moms och avgifter. 360 spänn!!!!

Om man köper en licens men skriver sej hos en släkting i USA
borde väl inte det vara något konstigt, om vi nu ska vara petiga?

Little Snitch är billigt - det är ett exklusivt och välbyggt program. Någon konkurrent har jag inte sett. Jag köpte det för länge sedan. Jo, jag köpte det. :-). Betalade penningar.

Ursprungligen av Zimmerman:

Little Snitch är billigt - det är ett exklusivt och välbyggt program. Någon konkurrent har jag inte sett. Jag köpte det för länge sedan. Jo, jag köpte det. :-). Betalade penningar.

Fel tråd

Jag tänkte faktiskt tanken, att låta en polare i USA köpa det. Så snål är jag.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Jag tänkte faktiskt tanken, att låta en polare i USA köpa det. Så snål är jag.

Ekonomisk kanske? Som jag?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-12-03 12:59

Själv brukar jag fylla i en hittepåadress i t.ex norge för att slippa momsen. Dom ska ju inte skicka nåt fysiskt till en med brev.

1
Bevaka tråden