Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Antivirus program - Apple uppmanar

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Sökte här på forumet utan att få upp någon tråd om följande 3 antivirus program.
(Bara någon som hade föreslaget McAfee i en tråd)

Såg en artikel på Macworld.com idag om att Apple uppmanar att man skaffar antivirus, så jag tänkte att det kanske är lika bra och skaffa ett skydd nu då!

Enligt artikeln så föreslog Apple 3 program som är följande:
Intego VirusBarrier X5
Symantec Norton Anti-Virus 11
McAfee VirusScan

Vore som sagt soft och veta om någon kör på någon av dessa program, och få höra vad ni tycker om det programmet ni kör!?

/ Dirty

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-02 14:19

Jag körde tidigare McAfee VirusScan, men den åkte ut när jag ominstallerade min maskin.
Lite svårt att säga hur bra den var, hittade aldrig något virus, men guit var enkelt och intuitivt så jag har inget direkt att klaga på.

Har även testat OSX versionen av ClamAV, som är lite roddigare i interfacet (i varje fall då jag testade), kan dock inte uttala mig mer av samma skäl som ovan.

Okej, tack för svar

Hoppas på fler svar som kan hjälpa en välja program

behövs det verkligen, eller är dagens nyhet precis som tidigare varningar - en trojan?

Ursprungligen av wildcard:

behövs det verkligen, eller är dagens nyhet precis som tidigare varningar - en trojan?

Enligt en kommentar på MacWorld-sidan så är den där support-artikeln på Apples hemsida inte ny. Den har funnits länge, men har uppdaterats nyligen. Någon har hittat "nyheten" (som alltså bara är en liten uppdatering), och MacWorld skriver upp det med "kvällstidningsrubriker", som om det vore något nytt, stort och farligt.

Jag tror att den kommentaren stämmer - det har inte kommit några nya virus som föranleder några nya åtgärder.

Men å andra sidan så är det ju aldrig fel att ha ett antivirusprogram, t.ex för att hindra vidarespridning till Windows-användare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 16:08

MacWorld gör en höna av en fjärt. De hänvisar till en "ny" artikel, men jag antar att den bara uppdaterats:

Mac OS: Antivirus utilities

Hittar inte motsvarande sida på svenska Applesupport, men så här skriver de på sidan Snabbhjälp för Mac-underhåll, och det är väl en bra sammanfattning av läget.

Citat:

6) Sök efter virus
Mac-datorer löper mycket mindre risk att drabbas av ett datorvirus än Windows-datorer, men det innebär inte att det är omöjligt. Om du inte redan har ett virusbekämpningsprogram kan det vara en god idé att köpa ett. Om du har ett sådant program installerat bör du se till att virusdefinitionerna är uppdaterade – du kan hitta de senaste uppdateringarna på programleverantörens webbplats.

Det är ju bra att man inte sprider vidare virus till sina vänner!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 16:13

Jesper hann före med just vad jag ville säga

För under tiden jag skrev hittade jag detta lilla guldkorn som ligger kvar i svenska Applesupport angående virus, senast uppdaterat 1999!

Datorvirus (del 1 av 2)

Skynda er att läsa innan den städas bort. Och minns hur det var på den tiden man skannade av sina disketter.... Observera alltså att det handlar om hur virussituationen var innan MacOSX

Eftersom Apple använder virusfrihet som ett säljargument i sin reklam så känns det skumt att dom samtidigt rekomenderar antivirusprogram.
Jag har aldrig kört med antivirusprogram och aldrig haft virus (15 år). Då ska man komma ihåg att jag tankat hem miljarder programfiler, surfat till miljarder sajter, öppnat miljarder mail och använt miljarder floppys och CD's från miljarder skumma ställen :-D. Inga virus. Inga. 15 år.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom Apple använder virusfrihet som ett säljargument i sin reklam så känns det skumt att dom samtidigt rekomenderar antivirusprogram.

Enligt en annan av kommentarerna till MacWorld-artikeln, så är det förmodligen för att de ska ha ryggen fri om det en dag skulle dyka upp ett "riktigt" Mac-virus.

Ryggen fri? Det där låter som påhittat svammel. Varför skulle Apple vilja ha "ryggen fri" om det kommer ett virus till deras OS? Blir Apple stämda om det kommer ett virus? Blir MS stämda för Win-virus? Tusen gånger per dygn då antar jag :-D.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Enligt en annan av kommentarerna till MacWorld-artikeln, så är det förmodligen för att de ska ha ryggen fri om det en dag skulle dyka upp ett "riktigt" Mac-virus.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 16:56
Ursprungligen av Zimmerman:

Blir Apple stämda om det kommer ett virus?

Nej, men om de skulle säga att det är onödigt med antivirusprogram. Nu har de ju gett en rekommendation. Liksom MS gör för Windows.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom Apple använder virusfrihet som ett säljargument i sin reklam så känns det skumt att dom samtidigt rekomenderar antivirusprogram.
Jag har aldrig kört med antivirusprogram och aldrig haft virus (15 år). Då ska man komma ihåg att jag tankat hem miljarder programfiler, surfat till miljarder sajter, öppnat miljarder mail och använt miljarder floppys och CD's från miljarder skumma ställen :-D. Inga virus. Inga. 15 år.

Hur vet du att du aldrig haft virus när du aldrig undersökt det med ett antivirusprogram?
Det är ju inte alla virus som man märker av som användare...

Ursprungligen av Zimmerman:

Eftersom Apple använder virusfrihet som ett säljargument i sin reklam så känns det skumt att dom samtidigt rekomenderar antivirusprogram.

I samma linje som (fast tvärt om) om man söker på Spotify på
Apple.com så hittar man... inget.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har aldrig kört med antivirusprogram och aldrig haft virus (15 år). Då ska man komma ihåg att jag tankat hem miljarder programfiler, surfat till miljarder sajter, öppnat miljarder mail och använt miljarder floppys och CD's från miljarder skumma ställen :-D. Inga virus. Inga. 15 år.

15 år ? Jag köpte min första Mac (LCIII) 1993 och har heller ALDRIG
haft ett enda virus program installerat och nog fan har man härjat
och provat en massa suspekt grejer men aldrig råkat ut för något
som har med virus att göra. Dåligt programmerade program däremot...

Apples artikel låter i mina öron mer som en motivering till varför de inte själva tillhandahåller någon integrerad antiviruslösning.

EN bra anledning (för en hel del individer) till att ha antivirus på Macen är ifall man har filer som man delar med Windows-datorer, så man kan skydda sin Windows-dator lite extra på det sättet, förutsatt att antiviruset letar reda på virus för Windows i filer.

Ursprungligen av apple4ever:

EN bra anledning (för en hel del individer) till att ha antivirus på Macen är ifall man har filer som man delar med Windows-datorer, så man kan skydda sin Windows-dator lite extra på det sättet, förutsatt att antiviruset letar reda på virus för Windows i filer.

Skulle möjligen tänka på det om Windowsburken var min och stod brevid.

Annars, att jag skall sitta och köra Antivirusvara på min mac för att det finns virus till Windows - Nä, jag tror inte det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 22:25
Ursprungligen av Dirtyswed:

Vore som sagt soft och veta om någon kör på någon av dessa program, och få höra vad ni tycker om det programmet ni kör!?

Jag testade just ClamXav och kan hålla med swede om att gränssnittet inte är så användarvänligt, men att programmet verkar göra jobbet och det är gratis. Vilket är vad jag är villig att betala som hemanvändare på mac vid nuvarande virushotsituation.

Det är lite bökigt att hitta mail med infekterade filer, det ger ingen direktlänk till mailet utan man får en sträng information som:

Citat:

/Users/xxxx/Library/Mail/Mailboxes/Gamla xxxx@hem.utfors.se.mbox/Messages/78203.emlx: Worm.Zafi.B FOUND

Sedan kan man öppna emlx-filen i en textredigerare (stäng mailprogrammet först) så man ser lite info som avsändare, datum, ämne och därefter hitta och radera mailet i mailprogrammet. Om man har ett mailprogram som sparar mailboxar i en enda stor fil kan man som alternativ utifrån virusets namn från en web-databas få fram dess signatur som en hexadecimal sträng, göra om den till ASCII-text och söka på en del av den i mailprogrammet.

Som sagt inte så smidigt. Men det är ju sällan man hittar några virus, misstänkta filer slängs direkt. Jag var glad att jag hade sparat ett mail från 2004 med en infekterad .pif-fil (Worm.Zafi.B) så att programmet kunde bekänna färg.
(minns att vi i det fallet med lite detektivarbete lyckades hitta vem i den utvidgade bekantskapskretsen som ovetande hade en oskyddad windowsburk som terroriserade alla i hans adresslista)

Har inte testat hur mycket live-sökning av inkommande mail slöar ner, och än så länge bara skannat av alla mail-mappar, resten får tugga inatt.

Skulle vara kul att höra erfarenheter från andra (komersiella) program, kanske någon som måste ha antivirus på sin jobb-mac?

Jag testar det som Trend Micro rekommenderar (vi kör Trend på företaget) så det blev Intego VirusBarrier. Märker inget av det nu när det är igång.
Gränssnittet är något helt vidrigt fult, helt obegripligt.
Varför tror alla att allt i OS X måste vara överdesajnat? Är det någon som hört talas om less is more.

Det kanske är lite off topic, men hur är det om du har windows med bootcamp? Är det bra att ha antivirus på bägge då? För säkerhets skull menar jag..

Ursprungligen av klarabara:

Det kanske är lite off topic, men hur är det om du har windows med bootcamp? Är det bra att ha antivirus på bägge då? För säkerhets skull menar jag..

Kör du bootcamp blir ju maskinen en pc till 99,9%. med allt vad det innebär. Då är det väl i praktiken ett måste att använda ngt virusskydd.

På både Mac och pc-delen, tja det är väl lite hängslen OCH livrem...

Har Apple tagit bort Artikeln?

Ursprungligen av mendezzz:

Har Apple tagit bort Artikeln?

Ja.

Apple tar bort antivirusartikel - MacWorld

Så mycket för teorierna om varför artikeln fanns...

Men lite off-topic. Är det svårare att utveckla virus mot mac?
Macintosh blir ju större och större och försäljningen av mac bara ökar, borde inte lusten att skapa virus då öka?

1
Bevaka tråden