Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Smidig serverflytt

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Serverflytten gick så snabbt att många inte ens hann märka det - ibland fungerar allting direkt.

Jag stängde ner mailserver, MySQL och webbserver. Packade ihop hela websiten i en .zip fil. Packade hela "data" mappen ifrån MySQL till en annan .zip och till sist packade jag ihop mailservermappen till en tredje .zip.

Ftp:ade över alltihopa till den nya servern.

Packade upp.

Startade alla tjänster. Allt fungerar direkt. :eek:

Vad ligger 99mac på för typ utav server??? och vad låg den på innan?

Vi har alltid använt oss av Windows 2000 Server som operativsystem. Om du vill diskutera valet av operativsystem så finns det en tråd här där jag förklarar varför.

När vi drog igång i Maj 2001 låg vi på en 733 Mhz Pentium III Server (Compaq Proliant). I Maj 2002 startade vi fler forum med samma grund, t ex 402m.com som tog alltmer serverkraft och till slut insåg vi att ett byte var tvunget.

I Juni 2002 bytte vi till en 1GHz Pentium III maskin men det gav inte tillräckligt stor prestandaförbättring. I samband med 99mac Expo i Juli 2002 "dog" servern och då bestämde vi oss för att byta upp oss återigen.

Sedan Juli 2002 har 99mac haft en egen server, en Compaq Proliant med 2.4 GHz Intel Xeon processor och det har fungerat ganska bra. Före version 3.0 av 99mac använde vi UBB som bygger på Perl - något som begränsade prestanda betydligt.

I måndags gick vi över till en PHP/MySQL baserad lösning som vi kallar 99mac version 3.0. I samband med övergången till databas-baserade tjänster uppgraderar vi återigen. Vi kommer nämligen lansera lite nya grejer som kräver processorkraft

Detta är nya 99mac servern:

Dubbla Intel Xeon 2.4GHz - 512kb cache & Hyperthreading
2GB DDR RAM
RAID-5 Ultra 320 SCSI 128MB cache hårddiskkort
3x36.4GB Ultra 320 SCSI 15.000rpm hårddiskar

Sedan denna vecka har vi även UPS för 30 minuter strömavbrott som driver tre servrar och switcharna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-28 18:26

Det märks verkligen. Servern pinnar på ruskigt snabbt nu.

1
Bevaka tråden