Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Massa fyrkanter i word-dokument

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-12-02 15:22

Hej. Tjejej har skrivit en hemtenta i word men dokumentet verkar va korupt nu. Man ser vissa rader med text men resten i bara massa fyrkanter.

Någon som vet vad man kan göra åt det? Testat det mesta jag kan hitta på goggle och diverse reparations-program för word.

Tacksam för hjälp

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 15:43

Har hon arbetat med dokumentet på flera olika datorer, i så fall kanske ett typsnitt som saknas på datorn hon använder nu. Testa att markera text och ändra typsnitt. Pröva också att öppna med ett annat program, tex Textredigeraren (eller Wordpad på win) och se om du mitt i "grekiskan" kan hitta den viktiga texten.

Men gör alla manipulationer på en kopia på filen!

Jag skulle tro att dokumentet är skrivet/sparat i ett program och sen öppnat i ett annat, eller i olika versioner av Word. Fyrkanterna är ofta formateringsinfo som programmet som öppnat dokumentet inte förstår.
Det har hänt mig också, och jag har inte kunnat lösa det på annat sätt än att manuellt ta bort fyrkanterna (dom ligger väl oftast ihopklumpade i början och i slutet av dokumentet).

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-12-02 16:08

Tack för snabba svar!!

Har testat allt detta utan framgång. Dokumentet är endast redigerat och öppnat på samma dator.

Fyrkanterna ligger i hela dokumentet och endast lite meningar här och där syns i delar av dokumentet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-02 23:10

Förresten, glöm Textredigeraren, för mycket ordbehandlare över det, jag menar BBedit eller liknande så att du ser allt i filen.

Har för mig att man då (i en fungerande word-fil) även ser text som man raderat/klippt/klistrat omkring, efter den riktiga texten. Lite små korta textsnuttar här och där, även sådant som inte längre ska vara kvar. Problemet är ju att det verkar vara ungefär det enda som du ser...

Har du någon anledning att tro att filen blivit korrupt? Programmet hängt sig, urdragen ström-sladd etc?

Word har väl autospar-funktion, kan du hitta någon tidigare sparad temp-fil?

Har inga fler råd annat än om filen verkligen är korrupt går det ofta fortare att bita i det sura och börja skriva igen. Naturligtvis vill man trolla fram informationen om det går. Men om det inte verkar gå, så hälsa flickvännen att man aldrig blir klar med en hemtenta genom att gräma sig, svära, slå saker och hålla på. [medkänsla] Ursäkten "filen blev korrupt" är det också få examinatorer som aldrig hört förr, den är för billig...

  • Medlem
  • Kävlinge
  • 2008-12-03 08:09

Tack för alla som svarat.

Verkar dock som det e kört, filen e med all säkerhet korrupt.
Antagligen blivit något fel när den sparades.

Autospar va såklart inte i kryssat i inställningarna för word (men nu e det!!!!)

Så det blev att börja skriva om. Men tack för alla som hjälpt till!!!

1
Bevaka tråden