Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony Ericsson Xperia X1 ett riktigt skräp

Tråden skapades och har fått 69 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-09 22:19

Fick chansen att under dagen testa denna omtalade "krislösande" telefon från Sony Ericsson. Och vilket skräp! Vidhåller att Windows ska hållas borta från mobiler! Seg (uppstarten av telefonen i sig tar några minuter), dålig skärmrespons och fylld av ologiska menyer och styrningar. Man kan sitta och leka med de omtalade panelerna för att i nästa stund behöva pilla upp pennan för att kunna välja något. Det tar liksom bort hela grejen med touchfunktion!
Nej, skrota Windows och kom på något eget, något fungerande och framförallt användarvänligt! Det enda plus jag kan dela ut är för det fysiska QWERTY-tangentbordet, det kan jag sakna på min iPhone 3G men å andra sidan så räcker det med att förlita sig på iPhonens stavningskontroll så klarar man sig bra!

Ursprungligen av Andreas Th:

Ja expressen är ju verkligen en källa av visdom Är det bara jag men låter det inte som om "domaren" har en Iphone?

Windows mobile har långt och gå- men vad får du av andra konkurrenter för 6000 kr?

LG samsumg kör windows mobile men har inte ens orkat lägga till ett skal över det.. Nokia kör ett Symbian (series) som de själva inte är nöjda med utan köper upp skaparen och lägger ner.. För att sedan dela ut operativet gratis till alla som vill ha..

Detta visar på att operativet "som saknar MMS" kanske inte är helt ofarligt för konkurrenten ändå...

Många tittar på android, men det är färskt för alla än så länge.

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Ja expressen är ju verkligen en källa av visdom Är det bara jag men låter det inte som om "domaren" har en Iphone?

Nej det vill jag inte heller påstå...
Men de brukar väl kalla allt för iPhonedödare så det var lite "skoj" att de iaf vågade sänka telefonen...
Kan säkert vara så att han som skrev artikeln har en iPhone ja

Själv har jag inte testat den, så man kanske inte ska döma för mycket, men vad jag sett på nätet så verkar den lite klujmpig och slönavigerad.

Börjar tappa förtroendet för Sony Ericsson och Nokia. LG tänker jag aldrig mer röra efter min senaste telefon som jag fick lida med i två år. Det var iofs ingen smartphone men ändå. Värre genomtänkt lur har jag aldrig stött på.

Skoj att HTC tillverkar Xperian. De tillverkar ju även google G1 som jag är mycket nyfiken på pga android. Själva telefonen har jag inte så mycket till övers för, ogillar att man fäller fram ett tangentbord, men operativsystemet android verkar rätt lovande ändå.

Ursprungligen av Andreas Th:

Börjar tappa förtroendet för Sony Ericsson och Nokia.

Själv börjar jag bli rätt ivrig att få testa Nokias 5800

Valet står mellan den och iPhone 3G för mig... (Abonnemanget ska förlängas i Dec.)

Och Apple vinner med sin Wow-coolhet och Nokian vinner med sin prisvärdhet.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-10-10 12:37

Word!

Ursprungligen av CEk:

Word!

Excel!

Ursprungligen av phindus:

Excel!

Access
den är slut...
Sony Ericsson pallade inte trycket - Xperia redan slut - IDG.se

  • Medlem
  • 2008-10-10 17:28

Ingen överraskning direkt, men rätt tråkigt för gamla Ericsson.

  • Medlem
  • 2008-10-10 17:30

Idg hade en lite annan historia att berätta än Expressen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-10 19:01
Ursprungligen av stfm:

Idg hade en lite annan historia att berätta än Expressen.

Fast man undrar ju hur mycket telefoner som levererats? Som vanligt inte så svårt att vara slutsåld om det levererats 5st. Gammalt knep som säkert användes vid iPhone-lanseringen.
Innan man får siffror (vilket vi inte kommer att få) av antalet vid släppet så känns det meningslöst med att rapportera om slutsålt.

  • Medlem
  • 2008-10-14 21:21

Är det någon som provat att synka iCal, adressboken mm.

Det fungerar inte rakt av. Det behövs 3 part mjukvara för att fungera.
The Missing Sync - Windows Mobile - Sync your world with Mac

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-21 19:46

Dessvärre så tror jag att priset på Nokia 5800 är överhypat och när den väl kommer ut till slutkund så ligger den högre. Fallet brukar tyvärr vara så!

  • Medlem
  • 2008-11-21 20:56

Jag har bara en erfarenhet av Xperia. Det var i en affär där jag pillade lite snabbt på den, och till min förvåning så lossnade den lilla sargen på vänster sida av tangentbordet, bara sådär. Sedan var det inte kul att pilla längre.

Ursprungligen av CKOTG:

Jag har bara en erfarenhet av Xperia. Det var i en affär där jag pillade lite snabbt på den, och till min förvåning så lossnade den lilla sargen på vänster sida av tangentbordet, bara sådär. Sedan var det inte kul att pilla längre.

Oj. Och ändå ser telefonen att vara ett kvalitetsbygge när man tittar på materialen de använt. Riktigt Fail!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-22 13:02

Haha. Ja, körde Xperia i en dag på jobbet och det fanns ju inget som imponerade. Sålde en till en polack och till allas förvåning så går det inte att få nåt annat språk än svenska i den. Riktigt uselt Sony Ericsson!

Ursprungligen av CEk:

Haha. Ja, körde Xperia i en dag på jobbet och det fanns ju inget som imponerade. Sålde en till en polack och till allas förvåning så går det inte att få nåt annat språk än svenska i den. Riktigt uselt Sony Ericsson!

En del lurar från SE innehåller några språk i klump, t ex Nordiska språken. Gissar att polen tillhör ngn Slaviska Språkgruppen eller så. Detta får fixas hos en SE-Återförsäljare.

Enkelt uttryckt är det så att språkfilerna tar så stor plats att man fyller luren enbart med ett fåtal språk istf som på GH337's tid då det fanns 25 språk i luren (varje språk tog väl 32K eller så,....).

  • Medlem
  • 2008-11-22 18:48

Jag håller med. Visst att det kanske var ett måndagsex eller något i affären, men ändå, den borde ändå hålla för knapprande.

Har känt på en. Den känns gedigen och fast. Användarmässigt - människa/maskin/inteface/etc - var det en pinsam upplevelse efter månader med iPhone. Killen satt och lyste och undrade vad jag tyckte om underverket...jag kände mig generad. Det är barnsligt plottrigt, trassligt, segt...och en liten "penna" (jezez - inom kort skrattar ALLA åt den epoken). Jag visste inte vad jag skulle säga...jag var förstummad av stenålderkänslan. Jag trodde verkligen att Xperia'n skulle vara något...men nu känner jag i hela kroppen att Ericsson har problem...stora problem. Tur att dom har mobilnät-divisionen och vapenteknik-divisionen.
Nokia har bättre lurar.

Riktigt skräp håller jag inte riktigt med om, haft en sedan slutet på Oktober och är nöjd, även om det rycker lite i fingrarna att byta ut den mot en iPhone bara för att den råkar matcha MacBooken bättre. Men annars fungerar min Xperia fint, bra batteritid, klarar det mesta, utan att behöva in och stöka med konstigheter. Dessutom är faktiskt tangentbordet riktigt gulligt, och jag kan då skriva mina tråkiga blogginlägg med den utan problem

Dessutom är den ruggigt bra byggd i sitt metallskal!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-12-02 09:16

Goflorp; Det var just det, jag pratade med Sony Ericsson och det fanns ingen möjlighet att byta ut språket i den, ens hos SE. Smartphone var det ja.

Ja det lät ju roligt. Måste kännas tråkigt.

Annars är det ju kul att nån i tråden gillar xperia;
Om inte annat så är det ju bra för BNP'n

Visst är det trevligt att ni gillar era iPhone och skrattar åt pekpennor. Men nu är det så att är man ute efter att ersätta en bärbar dator kommer X1, E90 eller nya N97 betydligt närmare den användningen.

Förövrigt föredrar jag utan tvivel penna och mindre storlek på ikonerna framför stora ikoner avsedda för fingernavigation som enda alternativ. Om penna är ett dåligt påfund borde Apple skrota musen och lansera en Mac med Mac OS X Multitouch där allt sköts med fingrarna. Sedan får vi hoppas att t.ex Adobe anpassar InDesign och Photoshop så man får stora fingervänliga paletter.;)

Förlåt men ärligt talat.

Xperia X1 är ingen dålig produkt om man ser den för vad den är - en ersättare till bärbar dator med stort programutbud. Anser man inte att det behovet föreligger - köp något annat.

Men klanka inte på pekpennor o.dyl precis som om fingernavigering är det enda rätta. För så är inte fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 16:43
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Om penna är ett dåligt påfund borde Apple skrota musen och lansera en Mac med Mac OS X Multitouch där allt sköts med fingrarna. Sedan får vi hoppas att t.ex Adobe anpassar InDesign och Photoshop så man får stora fingervänliga paletter.;)

Förlåt men ärligt talat.

Xperia X1 är ingen dålig produkt om man ser den för vad den är - en ersättare till bärbar dator med stort programutbud. Anser man inte att det behovet föreligger - köp något annat.

Om utrymmet inte är begränsat är ett tangentbord i nuläget överlägset för inmatning av text mm. En separat mus eller "smekplatta" ökar precision i styrning av pekaren och man slipper kladda ner skärmen. Därför behåller Apple tangentbord och mus på sina fullstora datorer istf att ersätta allt med multitouch.

En handdator är en helt annan historia däremot. Här är utrymmet mkt begränsat och man måste prioritera. Om du frågar mig har Apple gjort rätt val som prioriterat skärmyta framför inmatning. Xperias och andra telefoners lösning med utdragbara tangentbord känns bara smäckigt och osmidigt. En hel del av enkelheten går förlorad då man måste vända telefonen på sidan och dra ut tangentbordet för att mata in text.

Pennor är av ondo eftersom de är små, pillriga och lätt att tappa bort. Jag har själv haft ett antal windows mobile-telefoner och alltid iriterats av att klicka i små kryssrutor med den minimala pennspetsen. Dessuom lyckas ju xperia med konststycket att kombinera de båda. Stora delar av windows mobiles gränssnitt är dolt under deras skal som man kan styra med fingrarna. Plätsligt dyker det upp något element från det underliggande systemet och man måste dra upp pennan. Då föredrar jag iPhones lite mer oprecisa medtod med multitouch. fingrarna har jag ju alltid på mig.

Angånde att xperia är en ersättare till en bärbar dator med stort programutbud, det är precis vad iPhone också är. Jag har i princip aldrig med mig min bärbara sedan jag skaffade iphone för ett drygt år sedan. Det mesta går att göra alldels galant på iphonen och jag har definitivt mer nytta av den än de qtek mfl windows mobile-lurar jag har haft oturen att inneha.

Jag har varit ett fan av SE och har tom jobbat där ett tag så jag hoppades på xperia, men tyvärr är de hopplöst efter. Hur man än sminkar windows mobile så lyser grisen igenom...

Kan bara instämma med Rhesus.

iPhone'n är med överallt. Får mailen i fickan, kan kolla kartor, sms, web etc i handen.
Mail kan man svara på med då det faktiskt fungerar skriva med tangentbordet.

Jag behöver inte hålla reda på en massa pennor. Eftersom jag inte behöver ngt väldigt specialskrivet så funkar iPhone. det är inte att den kan mycket eller lite, det är att den KAN.
Det fungerar. Alla andra lurar jag haft innan (Tex SE 380e med penna) eller sådana man lånat för kontroll/test (HTC'er, iPaq's etc) har ju alla stupat på halva vägen - med eller utan tangentbord.

IPhonen klarar det jag som privatperson behöver med råge. Jag har säkert 200 adresser i den. Dess kartor hittar. GPS'en är pricksäker. Telefonfunktionerna fungerar kanon. den spelar filmer och snuttar, jag har några spel på den. Kameran är inte några 8Mpixel (till det har jag en systemkamera) - men den funkar för "minnesfoto".
Jag har bilder som jag kan visa för folk i o m skärmenss storlek.

Jag exporterade ett bildspel häromdagen på brorbarnets dop . alternativ B hade varit dra med sig MBP'n....

Sakerna fungerar, lirar ihop och kommer inte med tvära kast mellan använda fingret och helt plötsligt byta till penna. ...

SE kommer troligen aldrig lära sig hur man bygger ngt som kommer i närheten av en iPhone. Istället blir det kilovis med helt flippade funktioner som ingen använder lik förbannat. Antal funktioner är ju jättevikigt... (ironisk)

Min kollega köpte en Xperia häromdagen. Hon sa att hon ångrade sig lite grann, men jag försökte trösta henne och sa att den säkert var hur bra som helst. Hon har inte direkt någon koll på funktionerna utan vill främst ha en rolig mobil som ger mer upplevelse än att ringa och SMS:a. Jag såg att Xperia faktiskt hade Å, Ä och Ö på tangentbordet och sa "Men du har iaf Å, Ä och Ö som fasta tangenter" och log. Då sken hon upp och sa "Ja! Det har inte iPhone! Vad bra! Då har jag ett plus i alla fall!"

Jag tog fram iPhone och visade att om man höll in O så kunde man välja bland en massa bokstäver.

Min kollega vände sig om och gick, ganska frustrerad.

Det är synd! Hon förtjänar bättre än att bli besviken på en skitdyr mobil. (7195:- med kontantkort hos Telia med 4GB minne... Eh va?)

Det roliga här är väl att allt går att få till skräp, beroende på vad man är ute efter för funktioner, något folk har en himla tendens att glömma bort. Vad som är skräp för dig kanske är guld för mig, exempelvis är ju iPhone skräp, om man är ute efter många megapixelkameratelefon med videoinspelning, likaså är Xperia skräp, om man är ute efter världes bästa pekskärmsgränssnitt, dessutom är ju Nokias 1110 eller vad dom nu heter, riktigt skräp, om man vill något annat än ringa/sms, fast för svärmor funkar den ju fint..!

Tyvärr är jag inte övertygad om iPhones förträfflighet och lär inte skaffa en själv. Däremot anser jag att Xperia X1 är en intressant modell ifråga om funktionalitet och programutbud. Dock är den inte tillräcklig för att jag skall överge E90 utan där avvaktar jag mer nytt.

Men tangentbord av fysisk modell kompromissar jag inte bort. Pekpenna har jag fortfarande inget emot, däremot kan man låta användaren växla mellan fingrar eller penna beroende på användning.

Jag kan förövrigt inte se den magiska skillnaden mellan en dator och en Communicator-liknande sak som X1. Det är nämligen också en dator snarare än telefon och därför är bl.a tangentbordet en logisk finess. Att skriva på skärmen med ett virtuellt tangentbord är i.a.f inte min melodi.

Så dessvärre kan jag inte hylla iPhone och klanka på X1. Det är olika produkter.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 15:05
Ursprungligen av Matts E. Lindmark:

Jag kan förövrigt inte se den magiska skillnaden mellan en dator och en Communicator-liknande sak som X1. Det är nämligen också en dator snarare än telefon och därför är bl.a tangentbordet en logisk finess. Att skriva på skärmen med ett virtuellt tangentbord är i.a.f inte min melodi.

Så dessvärre kan jag inte hylla iPhone och klanka på X1. Det är olika produkter.

Precis, det är ingen större skillnad på en modern "smartphone" och en dator. XPeria kör windows mobile vilket är att betrakta som ett OS i "datorklass" och iPhone kör i princip ett fullt OSX med ett annat lager för inmatning och gränssnitt, cocoa touch. Telefondelen är i princip ett chipset och en applikation (olika) snyggt integrerad.

Enligt mig är iphone och xperia precis samma produkt. Tyvärr kör den ena ett hopplöst OS. Ju fortare SE inser detta desto mindre slipper de sjunka ännu längre ner i skiten. Varför inte använda Android i stället? Det verkar ju hyfsat lovande och har förhoppningsvis framtiden för sig.

Bevaka tråden