Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Laga en MagSafe

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-01 20:35

Min magsafekontakt till min macbook har precis sagt upp sig. Glappade rätt friskt i en vecka, för att sedan inte ladda datorn alls.

Men eftersom jag är så pass händig (?) och äger en lödkolv så kanske någon där ute vågat sig på att laga sin trasiga magsafe? Är första generationens kontakt, så det var väl bara en tidsfråga innan det skulle hända.

Nån som vet om man kan köpa denna kontakt lite halvbilligt? Surt med 895 för en ny laddare till en 2.5 år gammal macbook som inte är värd så mycket mer.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-12-01 20:49

Om den ändå är trasig kan du väl sprätta upp den och se om felet kan åtgärdas. Jag hade tagit en kniv och en hammare och kluvit den.

Annars kan man ju ringa apple och få en ny, konsumentköplagen gäller tre år och det är ett uppenbart tillverkningsfel(?). Ring 0201 20 99 71 när inte alla andra ringer så kommer du fram inom en rimlig tid.

Ursprungligen av enkel:

Annars kan man ju ringa apple och få en ny, konsumentköplagen gäller tre år och det är ett uppenbart tillverkningsfel(?). Ring 0201 20 99 71 när inte alla andra ringer så kommer du fram inom en rimlig tid.

Peter Esse ifrån Macradion.se förklarar konsumentköpslagen på ett bra sätt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Peter Esse ifrån Macradion.se förklarar konsumentköpslagen på ett bra sätt.

Intressant "egenkligen"...

De har haft utbytesprogram på detta.

Kolla med inköpsstället eller din lokale ÅF.

Att ge sig på och "laga" själv är kanske inte så bra.
Får du en kortis i grejerna efter ett tag lär ju inga garantier eller liknande gälla öht...

Ursprungligen av Goflorp:

Att ge sig på och "laga" själv är kanske inte så bra.

Äh fegis!!

Jag lagade min där magnetkontakten trillat av helt och hållet.

Löda fast sladdarna där de ska sitta, väl isolerade. Använd en lödpenna
då en lödkolv är för stor/varm.

Använd epoxylim och limma en klump (men snyggt!) där kablarna är
fastlödda och köp sedan elektrisk krympslang för att tillverka en ny
kontakt.

Hade gärna bifogat foton men jag vill inte sprätta upp den, men
här finns några bilder

MacBook MagSafe Plug Repair - a set on Flickr

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-02 08:13

Tack för snabba svar!

Fin guide där på Flickr, får ha det som sista utväg.

3 års garanti, borde ju funka att ringa Apple då. Köpte den via Applestore, vet inte hur det funkar jämfört med att ha köpt den i butik. Försökte få mitt batteri utbytt i ett av utbytesprogrammen dom har, men datorn/batteriet var någon månad mer än 2 år och då ville dom inte ta i det.

Någon som har länken till utbytesprogrammet?

Ursprungligen av makke:

3 års garanti, borde ju funka att ringa Apple då.

Ja, du kan ringa Apple, men blanda inte ihop tillverkarens garanti och konsumentköplagens reklamationsrätt. Det är inte samma sak.

Oftast ger tillverkaren 1 eller 2 års garanti.
Konsumentköplagen ger dig 3 års reklamationsrätt.

Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

"...Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel..."

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-02 22:12

OK, men att visa att Apple gjort fel här är kanske inte omöjligt, iom att dom ändrat designen på kontakterna som kom på rev-2 av magsafe. Men dom lär väl försöka hävda att jag varit oaktsam med den.

Min hundvalp bet av min mag-sladd idag..

Tror ni apple care täcker 8-)

Ursprungligen av jurassic579:

Min hundvalp bet av min mag-sladd idag..

Bit av hans* svans, se vad han tycker...

* = Eller hennes...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-03 09:57
Ursprungligen av SkrotNisse:

Bit av hans* svans, se vad han tycker...

* = Eller hennes...

Hehe, Blir säkert uppskattat:D

Jag lagade iaf den gamla sortens kontakt som var till Ibook G4. Satt i köket på ett Hostel i Irland o gjorde de med en lödkolv, en kökskniv o lite tejp, så nog går de allt...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-12-04 23:10

Cool man!!

1
Bevaka tråden