Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inställning av brandväggen i OSX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-27 18:29

Jag lyckas inte hitta något sätt att ställa in brandväggen på portnivå. Inte heller ser jag någon möjlighet att släppa igenom trafik för vissa IP-nummer/nät... Jag misstänker att detta går att fixa mha.kommandon, men finns det enkelt mac:igt, dvs. grafiskt sätt att ordna sådana här inställningar på?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-01 13:21

Någon som vet?

Hej
Det finns ett program , som heter Waterroof, för inställning av brandväggen i OS10.5.
Om du söker på "waterroof" här på 99, så får du fram några trådar om brandväggen i OS10.5. Kanske hittar du vad du behöver där.
Hälsningar
Lennart

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-01 17:47

Tack för tipset... Ska testa!

Provat det programmet.

Som jag fattade det finns det två brandväggar ipfw och Appfirewall.
Waterroof configgar gärna de senare, men då måste man ha disbalat den första.

Som gjort för att få en maskin där inget fungerar öht. Vilket jag fick.
Sketjobb att få bort det sedan.

Så, KAN du configga brandväggar sedan innan - varsågod.
Är du en glad amatör... Öh..... Låt bli.

Saxat från Waterroofs sida:

WaterRoof is an IPFW firewall frontend for Mac OS X with a easy interface and many options.

Vad är Appfirewall? Inte nåt jag hört talas om..

Då har jag väl fått det runt bakfoten, men har bestämt för mig attdet skall finnas två Brandväggar, den ena "standard Unix", den andra Apples...

Så jädra "easy interface" var det inte heller.
Som jag sagt tidigare - kan man sånt här och äter och skiter IP-nummer etc så kör.
Om man inte kan och vet absolut varenda sak om brandväggar kan man ställa till det för sig rejält.

1
Bevaka tråden