Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Löneförmåner

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det så att jag har fått ett erbjudande om att få jobba heltid på ett av mina två deltidsjobb. Vilket är helt underbart, slippa jäkta mellan jobben och jobba över (då 50% blir oftast 60%). Det tråkiga är att heltiden är på arbetet med de tristaste arbetsuppgifterna. På något vänster hade nyheten att jag har fått ett jobberbjudande kommit min andra chef tillkänna (utan min vetskap). Nu är han väldigt bekymrad över att jag kan gå.

Han säger att han kan tänka sig omförhandla mina anställningsvillkor om jag kan tänka mig stanna. Vilket är jättebra MEN han sa att han kan inte erbjuda högre lön eller dyligt (det som kostar pengar). Företaget är väldigt litet och måste vrida och vända på varenda krona. De löneförmåner jag har nu är träningskort på gym och väldigt givmild semester.

Som det känns nu så är ett 100% jobb väldigt lockande då man slipper jobba mer och rejja runt som en tätting. Men å andra sidan blir jobbet tråkigare. Innerst inne så vill jag jobba kvar på stället men en heltid är en heltid. Jag kan ju jobba som jag har gjort tidigare men nu när tillfället finns justera arbetsuppgifter/villkor måste jag se över det.

Hur som helst, jag kommer att sätta mig ner med personalchefen och diskutera kring hur en ny anställning kan se ut med lön och förmåner. Sedan får jag spela ut det mot min andra chef. Antagligen har han några förslag att komma med.

Hur som helst, har jag ett val framför mig. Före jag kan besluta måste jag höra om det är nån som har liknande erfarenheter eller förslag på hur jag ska göra.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-01 00:26

Spontant så tycker jag att chefen som erbjuder "löneförmåner" har fel. Vill han ha kvar dig så tycker jag inte att du skall acceptera mindre än en löneökning eller att du får gå upp i tid där också. "Löneförmåner" kan tas bor i en handvändning, lönesänkningar däremot är svårare att genomföra, vilket innebär att dessa fömåner inte är någon garanti. Pratet om "löneförmåner" är i mitt tycke tomt prat, företaget är dom som tjänar mest på det, inte du. Tycker inte du att du är värd högre lön? Om inte chefen håller med så är väl valet rätt så enkelt...

Jag har en lite annan vinkel på detta ämne som jag känner igen,
fast inte riktigt samma situation, och nu med lite erfarenhet så
säger jag att arbetsglädje är underskattat!!

Alla är vi olika och jag antyder inte att det som är viktigt för dej
är viktigt för mej, men jag sätter mej aldrig mer på ett jobb jag
inte trivs med, lever hellre fattig (vilket jag gör).

My 2¢ (för mer har jag inte råd med) mej jag är lycklig!!

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-12-01 09:34
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag har en lite annan vinkel på detta ämne som jag känner igen,
fast inte riktigt samma situation, och nu med lite erfarenhet så
säger jag att arbetsglädje är underskattat!!

Alla är vi olika och jag antyder inte att det som är viktigt för dej
är viktigt för mej, men jag sätter mej aldrig mer på ett jobb jag
inte trivs med, lever hellre fattig (vilket jag gör).

My 2¢ (för mer har jag inte råd med) mej jag är lycklig!!

Även om det låter motsägelsefullt så håller jag med!

Det jag menade med mitt inlägg var inte att du skall vara girig, men att ha ett heltidsjobb istället för två halvtidsjobb, kan ju öppna upp nya möjligheter, som tex mer fritid, mer tid för annat, mer tid för sidoprojekt. Inget jobb är ju numera på livstid. Guldklocka efter 30 år någon?

Men det jag menade var att jag tyker inte du skall gå på "finten" med löneförmåner. Uppskattar arbetsgivaren det du gör och vill denne ha dig kvar så finns det bara ett sätt att visa det på som verkligen visar att dom menar det och det är mer lön.

För mig är löneförhandlingarna riktigt jobbigt, stenhårt och utdraget jobb. Mest beroende på att min motpart är sjukt snål, tjurig och visar ingen uppskattning... Oj det var visst jag själv

Ursprungligen av Mattias L:

Men det jag menade var att jag tyker inte du skall gå på "finten" med löneförmåner.

Quite agree!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 12:19

En arbetare som inte trivs är en dålig arbetare. De är bevisat i flertalet undersökningar! Trivsel är A och O när de gäller jobbet. Tar så stor del av vårt liv, att de är viktigt o Trivas. Jag skulle inte ta ett jobb jag inte känner jag inte Trivs med. Väntade därför 3 månader extra o flyttade utomlands för o hitta jobbet jag trivs med.

Måste du jobba halva dagen på ena stället? Kan du inte jobba halva veckan? Eller kanske jobba en vecka och sedan byta till det andra jobbet. Låter härligt att ha två arbetsplatser tycker jag - ombyte förnöjer!

Ursprungligen av jensjakob.se:

Måste du jobba halva dagen på ena stället? Kan du inte jobba halva veckan? Eller kanske jobba en vecka och sedan byta till det andra jobbet. Låter härligt att ha två arbetsplatser tycker jag - ombyte förnöjer!

Jag håller med. Halva veckan på ett ställe, halva på den andra
låter suveränt. Försöker själv få ett jobb som servicetekniker
där jag skulle vara baserad hemma och utgå hemifrån och
jobba hos olika kunder istället för att stirra på samma ansikten
dag ut dag in...

Det är en knepig sits du sitter i ändå. Jag sitter i den motsatta, i stort sett.

Jag har sedan våren 2006 ett heltidsjobb inom hotell som jag inte alls trivs med. Har velat därifrån i över ett år nu. Men så saknar jag utbildning och körkort och har därmed lite svårt att få bättre jobb än det jag har. Jag vill inte slita ut mig på ett lager och jag vill inte bli hjärndöd i en kassa på Konsum. Då behåller jag hellre mitt nuvarande jobb då det trots allt innebär mycket tid över till egna intressen. Jag kan sitta och rita för min blogg, jag kan sitta och meka med databaser för blivande företagsprojekt, etc. Dessutom jobbar man 7 dagar och är ledig 7 dagar. Så på det viset är det kanon. Men själva arbetet är så totalt emot vad jag vill syssla med att jag hela tiden går runt och suckar hit och dit om allting. Jag vill och måste därifrån snarast.

Så jag har sökt två andra jobb. Det ena är butikssäljare hos en Apple Premium Reseller och det andra är bartender på Bishops Arms. Båda jobben har jag fått, men de är bara deltidstjänster. Och tillsammans kan de bara ge mig en tjänst på 50%. Så jag måste alltså ha ytterliggare en tjänst för att ens komma upp i 75%. Med andra ord är jag för tillfället tvungen att stanna på hotellet, eller skaffa ytterliggare ett nytt jobb och hoppas att komma upp i tillräckligt många timmar.

Det är knivigt.

Roligast är Apple Premium Reseller. Hade jag fått en heltidstjänst, eller åtminstone 75% där hade jag sagt upp mig från hotellet direkt. Men blä.

Och vad vill jag ha sagt?
Jo att en heltidstjänst inte alltid är det bästa. För om inte heltidstjänsten är på rätt ställe kan den driva dig till vansinne, om du inte trivs.

Så var försiktig i ditt beslut!

Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa var enda krona på kurser, studier vid sidan om jobbet och därmed skaffa en bättre platform att förhandla ifrån. Med bara 2 års anställning så kan din chef mer eller mindre bolla med dig som det behagar honom.

Ursprungligen av Olle@mac:

Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa var enda krona på kurser, studier vid sidan om jobbet och därmed skaffa en bättre platform att förhandla ifrån. Med bara 2 års anställning så kan din chef mer eller mindre bolla med dig som det behagar honom.

Om det är mig du pratar med så kan jag säga att jag inte tänker spendera en krona på hotellbranschen. Jag vill därifrån. Kurser som kan leda till andra jobb är dock en god idé. Men jag håller på att meka upp eget företag och ska förhoppningsvis kunna driva egen verksamhet inom ett år.

1
Bevaka tråden