Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säker Radering, överskrivning?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-28 22:02

Jag vet att det säkraste sättet att installera om på nytt är att skriva över det gamla med med annat. Nu undrar jag hur säkert är 7pass radering, går det som privatperson att hitta sådant överskrivet 7ggr? Och en annan sak som jag inte riktigt har fått klarhet i, har läst att ev en 36pass radering på dagens hårddiskar är inte bättre än t.ex 7 pass radering, därför 36 pass radering var skapad för äldre hårdvara som man sparade data på men som man inte använder idag. Och finns det verktyg för att tillexempel starta och själv välja hur många ggr jag vill skriva över en hårddisk.

Betvivlar att ngn kan rota fram 7ggr överskrivet som inte jobbar med sådana saker.

Är man så jädra paranoid så är ju en ny hårddisk småpotatis.
Den gamla ger man en engångs brutalöverskrivning med en tung yxa.

Ursprungligen av jonas.ek:

Jag vet att det säkraste sättet att installera om på nytt är att skriva över det gamla med med annat. Nu undrar jag hur säkert är 7pass radering, går det som privatperson att hitta sådant överskrivet 7ggr? Och en annan sak som jag inte riktigt har fått klarhet i, har läst att ev en 36pass radering på dagens hårddiskar är inte bättre än t.ex 7 pass radering, därför 36 pass radering var skapad för äldre hårdvara som man sparade data på men som man inte använder idag. Och finns det verktyg för att tillexempel starta och själv välja hur många ggr jag vill skriva över en hårddisk.

Ifall frågan bara gäller hurvida det är tekniskt möjligt att återskapa data ifrån ett 7ggr överskrivet utrymme på en modern hårddisk, så har jag ingen aning.

Ifall frågan är en mer allmän fråga om hur man bör göra för att radera känslig data, så beakta även t ex följande:

* Vet du att datat inte har hamnat i klartext på swapen? Har datat varit inläst i minnet (av ngt program, editor etc) så kan det mycket väl ha hamnat på swapen. Har du aktiverat kryptering av swapen?

* Vet du säkert att datat enbart finns i _en_ kopia på disken? Det kan t ex ha skapats temporära "autosave" filer ifall du har haft filerna öppnade i ngn editor eller motsvarande). En del moderna filsystem använder copy-on-write. Har du backup på filsystemet?

* Vet du att ingen annan har haft fysisk tillgång till din datamaskin, vet du säkert att maskinen inte är rootad? Någon kan ha installerat en trojan på din maskin som stjäl viktig information.

Någon säkerhetsexpert kan säkert tänka ut massvis med fler saker att vara orolig för.

Enda sättet vara säker: Skriv över med klyvyxa modell rejäl...

Ursprungligen av Goflorp:

Enda sättet vara säker: Skriv över med klyvyxa modell rejäl...

Visst, och mal sönder flisorna och mata det till arga kamphundar.

Ifall man vill återanvända disken finns det även alternativ, t ex att använda dban (www.dban.org). Dock så blåser man ju i så fall _hela_ disken, och inte enskilda filer på ett filsystem.

"DBAN was reviewed by the RCMP and it met their minimum standard for use by Canadian government agencies. The report summary is published here:

http://www.rcmp.gc.ca/tsb/pubs/it_sec/b2-001_e.pdf

We are working on a release that will fully conform to the B2-001 specification. DBAN qualifies as a domestic product because it is supported by a company with incorporations in most Canadian provinces."

  • Oregistrerad
  • 2008-12-06 23:45
Ursprungligen av jonas.ek:

Jag vet att det säkraste sättet att installera om på nytt är att skriva över det gamla med med annat

Hur menar du? Det finns absolut ingen anledning att skriva över det gamla om du bara ska installera om din dator? Är det de du menar?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-12-14 19:15
Ursprungligen av studiox:

Hur menar du? Det finns absolut ingen anledning att skriva över det gamla om du bara ska installera om din dator? Är det de du menar?

Det där är fel, det kan finnas starka integritets- och sekretesskäl att göra detta. Däremot finns det ingen anledning att göra det utifrån några andra motiv (typ prestandaskäl eller dylikt).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-14 21:28

Är det inte väl att ta i att göra såna här åtgärder som privatanvändare och på en privat dator? Om det är en företagsdator, kan jag förstå dessa åtgärder.

Större företag har rutiner för såna här saker och ser till att enheter förstörs eller ser till att det inte går att återskapa.

Som privatperson rekommenderar jag Goflorps lösning ifall man är orolig för eventuell återskapande av raderad data.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-14 23:15

diskar är billiga, slå sönder skiten och börja om.
(om sekretessen är viktig) Alternativet är att installera Windows på det köra ett par månader och sen ha data som absolut inte går att rädda

1
Bevaka tråden