Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro, problem med trådlöst

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tjena!

Som "ny" andvändare av mac så är jag lite konfunderad, jag köpte min beg, 15 tums
2,2 dualcore pro och är väl i stort sett mkt nöjd har den för att köra logic.
Men har dock upptäckt lite problem som nån här kanske vet lösningen på.

Ibland vid uppstart så hittar den inte längre det trådlösa kortet , loggen säger nått om
no driver found for airport ( tror jag ) ..
Nån som varit med om nått liknande?

Jag har också ett problem med min sons nyköpta MacBook Pro 1.83GHz, men inte riktigt likadant.

Airport fungerar bara ett par meter från min Airport Extreme basestation, går man längre bort tappar den signalen snabbt. 5 meter ingen signal. Det är bara denna som gör det, min dotters MacBook kan jag gå till andra sidan vägen!

Update: Nu när jag provade igen (gjorde installation/uppdatering i går kväll) så fungerar allt 100%)...

Senast redigerat 2008-10-21 08:57
Ursprungligen av karlblau:

Tjena!

Som "ny" andvändare av mac så är jag lite konfunderad, jag köpte min beg, 15 tums
2,2 dualcore pro och är väl i stort sett mkt nöjd har den för att köra logic.
Men har dock upptäckt lite problem som nån här kanske vet lösningen på.

Ibland vid uppstart så hittar den inte längre det trådlösa kortet , loggen säger nått om
no driver found for airport ( tror jag ) ..
Nån som varit med om nått liknande?

har du alla uppdateringar ?

Ursprungligen av Emanuel L:

har du alla uppdateringar ?

Som sagt är rätt ny på mac, men har gjort en apple update om det är de du menar?..

Måste tyvärr dra fram denna tråd igen...

Jag fattar noll med min sons "nya" MacBook Pro (1.83GHz) som vi köpte.

Clean install OS X.5 fullt uppdaterad till senaste allt via Software Update, men Airport fungerar mycket dåligt.

Står man riktigt nära min Airport Extreme Basestation (senaste typen) så kan man logga in, men när man går 5 meter bort tappar den signalstyrka och sedan kopplingen. Man "ser" nätverket men kan inte logga in (trots sparat lösenord) utan måste gå en meter från igen.

Jag vet att Alu-skalen är sämre än plast MacBooken men detta är löjligt.

Är det någon som har ett tips ???

Apples senaste uppdatering verkar ha fixat det!! )

Apple - Support - Downloads - AirPort Extreme Update 2008-004

Har du fortfarande problem ?

Jag har en av de första som fungerar ibland men inte ibland...

Jag har också kört alla updateringar (varav en och annan är just avsedd för Airport updateringar).

Jag kör Apple's egen Airport Extreme basstation (som fungerar felfritt annars)

jag undrar om den där kommit i program-uppdateraren automatiskt eller inte..för om jag redan hade den installerad så har den med all säkerhet inte haft effekt på min dator...

Samma här. Jag har sett att en uppdatering skett med just "Airport" som en av punkterna, men inget.

Det (o)lustiga är att ibland funkar den felfritt och ibland knappt alls (registrerar en bar och är ansluten, men man kan inget göra). Alltså inget konsekvent fel.

Hittade den här

Problem med nya MacBook Pro och Airport Extreme! - MacWorld - allt om Mac & iPhone

Säger inget nytt men letar man runt lite så visar det att det är många som har problem, men det nämns bara MacBook PRO...

intressant.. snart ska vi ha vårt eget internet och då jäklar

eh...alltså jag kan ju inte svära på att det har blivit sämre av denna anledning, eftersom jag lånat internet...men sedan jag installerade den här uppdateringen jag bidde tipsad om; AirPortExtremeUpdate2008004..så har allt bara gått nerför med den. Från att vara stabil som fan till att hela tiden pendla mellan helt fullt och ingenting, 97% ingenting. Så jag trodde att genom att installera den här kanske jag avinstallerade den, om jag redan hade installerat? Nån som hänger med? Så jag installerade den på nytt men ingen bättring alls.

Hej kom och hjälp mig!?

Om det är någon tröst så är du inte (alls) ensam!

Går det att avinstallera uppdateringar och gå tillbaka till en tidigare version ? (utan att ominstallera allt och INTE uppdatera)

Jag kanske provar med att börja om från början med original Tiger skivorna och testa steg för steg. Just nu kör jag Leopard.

jättekonstigt, men nu fungerar det? Helt stabilt igen. Kan ha något med att jag stängde av airport under dagen för att spara på batteriet..
*tacksam*

När man knappar in "macbook pro airport problem" i sökrutan på Apples Supportsida får man fram resultat som handlar om Mac OS 9, iPod m.m.

När man sedan gör en lite mer generell sökning på Internet så inser man snabbt att MacBook pro ägarna kan delas in i två grupper:

1. Den grupp som har problem med sina MacBook Pro och Airport (att det inte fungerar som det ska)

2. Folk som inte ens vet vad du pratar om

Med tanke på hur länge dessa problem verkar ha funnits så är jag väldigt förvånad att vissa av oss fortfarande har problem trots alla uppdateringar, omstarter, resets m.m. vi har gjort.

Finns det någon som varit i grupp 1 (ovan) haft problemet men lyckats fixa det så att MacBook Pron inte längre har problem med Airport närvert ???

Jag hade liknande problem med en helt ny Macbook Pro 2.4.
Kunde ha full mottagning enligt airportikonen men kunde omöjligt nyttja nätet.
Om jag alt-klickade på airportikonen när det inte fungerade så visades överföringshastigheten som 1.
Inga problem med några andra datorer från samma plats.
Jag väntar nu på en utbytesmaskin, får se om den fungerar bättre.

Ursprungligen av ./Stefan:

Jag hade liknande problem med en helt ny Macbook Pro 2.4.
Kunde ha full mottagning enligt airportikonen men kunde omöjligt nyttja nätet.
Om jag alt-klickade på airportikonen när det inte fungerade så visades överföringshastigheten som 1.
Inga problem med några andra datorer från samma plats.
Jag väntar nu på en utbytesmaskin, får se om den fungerar bättre.

Jag snackade med en ganska insatt kille från Apple på Fotomässan och
han visste om allt detta, men hade ingenting att säga...

Det lät inte riktigt som det skulle...

mitt är instabilt igen... *snyft*
jag har fått ett repair-grej från apple så jag kan lämna in den.. men jag vill inte vara utan den för länge.. hur lång tid kan sånt ta? skulle ni rekommendera att lämna in den?

Ursprungligen av klarabara:

mitt är instabilt igen... *snyft*
jag har fått ett repair-grej från apple så jag kan lämna in den.. men jag vill inte vara utan den för länge.. hur lång tid kan sånt ta? skulle ni rekommendera att lämna in den?

Det beror på lite var man lämnar in den, kolla hur lång tid de beräknar.

Vilken generation har du ?

Antar att din har garanti...

3,1.. befinner mig i holland. köpte den för knappt ett år sedan med apple-care

Hade hela tiden problem med mitt och andras trådlösa nätverk. Kan säga med all säkerhet att jag har provat alla som finns där ute för att få de att fungera. Nu är de så att jag faktiskt har fått de att funka prefekt, men kan inte direkt säga vad de är som har hänt förutom att de skedde efter att jag installera om OS X. Jag använde flyttassistenten men valde att inte importera inställningarna för nätverket. Har ni provat att installera om OS X?

jodå, det har jag gjort, av andra anledningar visserligen. Alltid gjort en clean install, alltså inga flyttassistenter..

Ditto, gör allt manuellt efter en clean install.

Funderar på att prova med original Tiger skivorna i steg, men
just nu (efter att ha tagit bort sparade närverk och skapat nytt
så har jag inte haft några problem.

Jag har nu fått min nya utbytesmaskin och hittills fungerar den felfritt.
En sak jag noterade var att maskinen jag skickade tillbaka fick upp Airport Update 2008-004 (har jag för mig att den hette) i programuppdateringen, vilken jag då installerade.
Den nya maskinen hittade inte den uppdateringen, och fungerar som sagt felfritt...

Ursprungligen av ./Stefan:

Jag har nu fått min nya utbytesmaskin och hittills fungerar den felfritt.
En sak jag noterade var att maskinen jag skickade tillbaka fick upp Airport Update 2008-004 (har jag för mig att den hette) i programuppdateringen, vilken jag då installerade.
Den nya maskinen hittade inte den uppdateringen, och fungerar som sagt felfritt...

Har den inte den installerad redan då ?

Hur kollar man vilka uppdateringar man har installerat? Även såna som man har installerat manuellt?

Bra fråga...

???

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 20:56

Angående uppdateringar borde man se alla dessa om man klickar på Software Update i System Preferences (inte via Apple menyn).

Angående problem med Airport har jag samma problem. Temporärt har jag lyckats lösa dessa med hjälp av lösning 12 på denna sida: WiFi (Airport) solutions for the Mac.
Tycker också att radera Airports plist har hjälp. Kommer dock inte ihåg var man hittar den.

Ursprungligen av crwt:

Angående uppdateringar borde man se alla dessa om man klickar på Software Update i System Preferences (inte via Apple menyn).

Angående problem med Airport har jag samma problem. Temporärt har jag lyckats lösa dessa med hjälp av lösning 12 på denna sida: WiFi (Airport) solutions for the Mac.
Tycker också att radera Airports plist har hjälp. Kommer dock inte ihåg var man hittar den.

Ha! Oftast är det enklare än man tror. Jag har alltid gått genom
Apple menyn, men nu vet jag bättre!! )

så hur tar man då bort en uppdatering? Eller nedgraderar om man så vill.. Den här: Airport Update 2008-004 skulle jag vilja ta bort o se om det blir mer stabilt igen..

Bevaka tråden