Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min MacBook Pro (höst 08) fryser sig randomly.

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-17 21:04

Min inte ens en vecka gamla höst 08 macbook pro fryser sig lite slumpmässigt, tiden varierar från ett par sekunder till att jag får starta om genom att hålla in powerknappen i fem sekunder.
jag har kollat upp trådarna på apple egna forum och jag är inte ensam om detta problem.

Teorierna hittils på vad felet kan vara är:

Fel med minnena.
Kylnings problem
software bugg

En möjlig lösning sägs vara att kontrollera fläktarna med programvaran smfancontroll, jag har installerat programmet och hoppas att det fixar problemet.

Någon annan här som har samma problem och kanske ett möjlig lösning då detta problem är extremt störande.

Utöver detta så ångrar jag inte en sekund att jag köpt denna dator, detta är enligt mig den bästa laptop jag någonsin köpt!

Jag köpte standard utrustade 2.4ghz modellen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-22 02:01

uppdatering:

smfancontrol hjälpte inte mot frysningarna, dock ett nyttigt program att ha.

Jag har nu ominstallerat leopard och uppdaterat med senaste fixarna, återstår att se om denna årgärd har gjort någon skillnad. Om inte så blir det ännu ett samtal till apple support.

Har samma problem – datorn fryser sig helt och hållet. Spelar jag musik så loopas den senaste tiondels sekunden tills dess att jag stänger av datorn via den fysiska knappen.

Har också testat fläktarna med SMCFanControl och jag har installerat iStat Menus – men jag ser inget (spårad process, konstig temperatur eller liknande) som skulle kunna föranleda krascherna. Sjukt irriterande!

Har hänt mig nu också, två gånger. Fick datorn för ca 1 1/2 vecka sedan. Den fryser och ljudet loopas. Bara omstart hjälper. Fick även detta meddelande tidigare idag: "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button."
Har även märkt (i iStat) att temperaturen på CPUn ligger på ca 65-80 grader, vid tex visning av film. Datorn känns väldigt varm kring magsafe-kontakten. Är detta normalt?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-23 23:47

uppdatering 2:

min macbook pro kom med hårdvara problem från början så nu ska jag ringa apple och säga åt dom att skicka en ny maskin som förhoppningsvis inte har hårdvara fel inkluderat.

Fredasp:
det meddelande "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button." som du fick är en kernel panic, dessa medelanden indikerar att något är fel med hårdvaran, jag skulle ringa apple och se om du också kanske inte ska få en ersättnings maskin.

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-11-30 17:07

Min 8 månader gamla MacBook Pro (23-03-2008) fryser sig också och det har börjat bara nu efter att jag började använda Toast Titanuim.

Jag fick detta meddelande idag två gånger: "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button."

Det händer när jag använder den trista Toast Titanium och efter en annan meddelande:

"The drive reported an error
Sense key=Medium error
Sense code=0x0C
WRITE ERROR

eller

Sense code=0x02
NO SEEK COMPLETE

Det beror mer på skivorna än på toast.
Haft samma problem - slutade köpa blå skivor på Biltema.

Sedan funkade det.
Det är för övrigt ditt fjärde inlägg om att Toast suger.

Ha en bra dag.

Ursprungligen av Augusto:

Min 8 månader gamla MacBook Pro (23-03-2008) fryser sig också och det har börjat bara nu efter att jag började använda Toast Titanuim.

Jag fick detta meddelande idag två gånger: "You need to restart your computer. Hold down the Power button for several seconds or press the Restart button."

Det händer när jag använder den trista Toast Titanium och efter en annan meddelande:

"The drive reported an error
Sense key=Medium error
Sense code=0x0C
WRITE ERROR

eller

Sense code=0x02
NO SEEK COMPLETE

  • Medlem
  • Lilla Edet
  • 2008-12-01 03:23

Jag använder Fugifilm skivorna som jag trode var bra. Dom är inte så billiga...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 05:24
Ursprungligen av Augusto:

Jag använder Fugifilm skivorna som jag trode var bra. Dom är inte så billiga...

Fugifilm?
Låter inget vidare.

Skrivet idag på Apples supportforum:

Citat:

"Apple are very aware of this problem.

It is ocurring to people who have max amounts of RAM in their machines and apparently it makes little difference if it is Apple RAM or 3rd party - it is the quantity that matters.

They are about to release a software update to address it. He said that officially it might take up to a week or two for this to come out but unofficially we could expect it within a matter of days.

In the meantime he said that a solution could be found by removing one of the 2GB sticks and replacing it with the original 1GB - I asked if it was a problem running unequal banks and he said no, only on the MacBooks as they share the RAM with the GPU which these MacBook Pros do not."

Apple - Support - Discussions - Random Freezing ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-04 23:59

min ersättnings maskin har inga some helst problem. Min slutsats är att jag fick ett måndagsexemplar.

Ursprungligen av martenbjork:

Skrivet idag på Apples supportforum:

Apple - Support - Discussions - Random Freezing ...

Fint. Känns ju lugnande.

Inga som helst problem med min heller MPB 2,8

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2009-01-26 08:21

Jag hade exakt samma problem på denna MBP..
Jag bytte bägge RAM Minnena och HDD. Satt sedan och läste någon amerikansk tråd om exakt detta fenomen. Vad jag kunde utläsa av det var att allt detta började när man la in Leopard.
Så jag installerade Tiger i min maskin och problemet var löst......
Inte en enda hängning sen dess , så har ni att datorn fryser så prova att installera Tiger så ska ni se om det hjälper.

Rickard

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-26 09:58
Ursprungligen av ri.dahl:

Jag hade exakt samma problem på denna MBP..

Vad jag förstår gäller detta problem de senaste modellerna av MBP; vilken har du?

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-01-28 21:28

samma problem

Jag har precis samma problem. Har försökt med det mesta, precis som trådskaparen. Idag har den väl fryst 6 ggr. Det börjar bli riktigt irriterande. Spelar heller ingen roll om man är i windows eller os x.

Jag har testat ram-minnet men inget kommer ut fel. Men jag tror iaf att de är något fel där. Har även varit i kontakt med applecare supporten men de hade aldrig hört talas om något liknande. Har ingen jättelust att lämna in dator och vara utan i någon vecka.

Funderar på att testa med osx 10.5.5 istället för 10.5.6 men jag är skeptisk till om de skulle hjälpa....

De konsiga för mig är väl att de tog 5-6 v innan den första frysningen. Med andra ord fungerade de väldigt bra till en början så jag funderar på om de kan vara något mjukvaru relaterat. Men mot det står ju att de fryser sig i både os x och windows....

Någon som har något nytt att prova med?....funderar på att testa ta ut det ena ramminnet och testa hur de fungerar.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-01-28 21:48
Ursprungligen av illle:

Har även varit i kontakt med applecare supporten men de hade aldrig hört talas om något liknande.

Haha, det har dom aldrig.

Är det någon som fått "jo, det är ett välbekant fel" från en Apple-representant? Någonsin?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-09 11:00
Ursprungligen av illle:

De konsiga för mig är väl att de tog 5-6 v innan den första frysningen. Med andra ord fungerade de väldigt bra till en början så jag funderar på om de kan vara något mjukvaru relaterat. Men mot det står ju att de fryser sig i både os x och windows....

Känner igen symptomen, fast för mig rapporterar hardwaretest såväl som Rember ett fel, så jag tänkte lämna in den för utbyte av det till synes felaktiga RAM-minnet, annars får jag väl vänta på mjukvaruuppdateringen...

  • Medlem
  • Botkyrka
  • 2009-02-09 23:03
Ursprungligen av Bonish:

Känner igen symptomen, fast för mig rapporterar hardwaretest såväl som Rember ett fel, så jag tänkte lämna in den för utbyte av det till synes felaktiga RAM-minnet, annars får jag väl vänta på mjukvaruuppdateringen...

Vad körde du för iställningar under Rember?
Körde du i Single User Mode?

Jag börjar bli väldigt irriterad på dessa problem,..har även hört mig för på en del ställen där de fixar macar men det verkar vara väldigt lång väntetid, tyvärr.
Har ingen lust å lämna in å få vänta flera veckor....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 09:24

om det ror sig om ett ramminne ar det ju bara att plocka ut den felaktiga stickan och vanta pa att den nya kommer

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-10 09:27

Körde standardinställningarna i Rember, allt minne och en loop. Problemen verkar ha lugnat sig något när jag växlade till det vassare grafikkortet, men jag vet inte om det finns något samband eller om det bara är slumpen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-02-22 17:07

Kan uppdatera och säga att på min var det fel på ett av RAM-minnena, datorn är nu inlämnad för att få det utbytt.

MacBook Pro 2,66 GHz, låser sig

Jag har samma fel på min nya MacBook Pro 2,66 GHz. Den fryser utan något felmedelande vid slumpmässiga tillfällen. Den kan gå flera dagar utan låsning, för att en annan dag låsa sig 3 gånger på raden med 5-10 minuters mellanrum. Jag har inte bytt några minnen.
Det är visst riktigt många datorer som har felet, så jag vet inte om det är värt att byta dator.
Jag trodde att Apple gjorde kvalitet. Hade tidigare en SonyVaio i 4,5 år utan några problem.

Ursprungligen av Christian B:

...
Det är visst riktigt många datorer som har felet, så jag vet inte om det är värt att byta dator...

Det är nog fler som inte har "felet", så det kan visst vara värt att byta dator. Åtminstone om du har garanti kvar.

Fick min dator utbytt till en 2,8 Ghz , 8 GB RAM

Ursprungligen av M. Sundbom:

Det är nog fler som inte har "felet", så det kan visst vara värt att byta dator. Åtminstone om du har garanti kvar.

Hej!
Ny har jag äntligen fått byta ut min MacBook Pro 2,66 GHz till en 2,8 GHz, och den nya datorn fungerade kanon i 5 dygn, sen börjar den också frysa sig lumpmässigt....nu är jag riktigt trött...på Apple. Och de säger fortfarande att de aldrig har hört talas om problemet..?
Jag har klagat sedan i Mars 2009 hos Apple(10 månader).
Är det någon känner till någon bra bärbar dator med 17 tums skärm och 8 GB RAM,
som fungerar bra med Windows 7, så är jag tacksam för tips.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-06-25 00:32

Kan ju bara rekommendera att du kollar RAM-minnena. Mina byttes ut på garantin och den har funkat fullkomligt felfritt sen dess.

Jag har bara erfarenhet av Apples 17-tummare som jag använt sedan 2003. Aldrig haft problem med frysningar, men däremot har jag fått byta ett antal moderkort.

Jag testade en bekants 18,6 tummare och den var riktigt nice, även om jag inte är bekväm med Windows. Kommer inte ihåg märket (HP, Acer?).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-12-23 11:59

Nej, frysningar är ett okänt begrepp på MBPro före faceliften -08. Ibland är det en fördel med fatala fel - fast då gäller det ju att det går på garantin också.

1
Bevaka tråden