Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lägga alias av hemkatalog på skrivbordet (10.5.5)?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-11-30 22:31

Hej!

Hur ska jag göra för att lägga ett alias av hemkatalogen på skrivbordet? Det står bara att jag inte har tillräcklig behörighet för att göra det?

Jag har OSX 10.5.5.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 22:48

Verkar gå sådär för mig med. Får ut en mapp men innehållet vill inte visa sig. VAd jag kan komma med just nu är att du kan alltid lägga ned din hemmapp i Dock.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-30 22:52
Ursprungligen av acke:

Verkar gå sådär för mig med. Får ut en mapp men innehållet vill inte visa sig. VAd jag kan komma med just nu är att du kan alltid lägga ned din hemmapp i Dock.

Nu har jag råkat bli av med orginalet =(
Jag drog ut den som fanns i sidomenyn till skrivbordet, då gick den upp i rök, allt jag har kvar nu är aliaset i användarmappen och orginalet kan ej hittas? Vad ska jag göra? Måste datorn installeras om nu? Filevault är aktiverat.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Nu har jag råkat bli av med orginalet =(
Jag drog ut den som fanns i sidomenyn till skrivbordet, då gick den upp i rök, allt jag har kvar nu är aliaset i användarmappen och orginalet kan ej hittas? Vad ska jag göra? Måste datorn installeras om nu? Filevault är aktiverat.

Om den bara är borta från sidofältet i Finder kan du välja att visa den igen i Finder-inställningarna. Välj Finder-menyn, Inställningar, Sidofält. Markera kryssrutan där det står hem.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Hej!

Hur ska jag göra för att lägga ett alias av hemkatalogen på skrivbordet? Det står bara att jag inte har tillräcklig behörighet för att göra det?

Jag har OSX 10.5.5.

Öppna ett nytt Finder-fönster som visar innehållet i hemkatalogen, så att hussymbolen tillsammans med namnet visas i Finder-fönstrets namnlist. Håll inne kommando och alt och dra med tangenterna nedtryckta hussymbolen från namnlisten till skrivbordet.

Alternativt.
Öppna Terminal och kör följande precis som det står:
ln -s ~ ~/Desktop/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 23:06
Ursprungligen av Marcus K:

Öppna ett nytt Finder-fönster som visar innehållet i hemkatalogen, så att hussymbolen tillsammans med namnet visas i Finder-fönstrets namnlist. Håll inne kommando och alt och dra med tangenterna nedtryckta hussymbolen från namnlisten till skrivbordet.

Alternativt.
Öppna Terminal och kör följande precis som det står:
ln -s ~ ~/Desktop/

Har du provat och det funkar för dig? Inget av de sätten fungerar för mig i alla fall. Antar att du som jag hittade den här tråden: Shortcut to home folder on desktop? [Archive] - Mac Forums

Ursprungligen av acke:

Har du provat och det funkar för dig? Inget av de sätten fungerar för mig i alla fall.

Båda fungerar för mig.

Ursprungligen av acke:

Antar att du som jag hittade den här tråden: Shortcut to home folder on desktop? [Archive] - Mac Forums

Nej, jag tog det ur minnet. Så har det alltid fungerat. Att dra hemkatalogen till skrivbordet med alt och kommando går även att göra på Mac OS 8/9.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-30 23:24
Ursprungligen av Marcus K:

Öppna ett nytt Finder-fönster som visar innehållet i hemkatalogen, så att hussymbolen tillsammans med namnet visas i Finder-fönstrets namnlist. Håll inne kommando och alt och dra med tangenterna nedtryckta hussymbolen från namnlisten till skrivbordet.

Alternativt.
Öppna Terminal och kör följande precis som det står:
ln -s ~ ~/Desktop/

Danke!

Fungerade utmärkt och snabbt som fan med

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 23:45

Va fasiken...fungerar inte för mig.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 00:10
Ursprungligen av acke:

Va fasiken...fungerar inte för mig.

Skumt? Har du provat reparera skivbehörigheter, formatera datorn osv?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 00:33
Ursprungligen av Elajtenworld:

Skumt? Har du provat reparera skivbehörigheter, formatera datorn osv?

Zappat PRAM, byggt om skrivbordet, kritat upp pentagram på uppfarten och slaktat en höna. Inget hjälper.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 00:59
Ursprungligen av acke:

Zappat PRAM, byggt om skrivbordet, kritat upp pentagram på uppfarten och slaktat en höna. Inget hjälper.

Mycket skumt. Btw, ska man zappa PRAM när man installerat mer ram-minne? Jag tycker inte att min iBook G4 har blivit ett dugg snabbare när jag bytade HD från 30Gb 4200 till 80Gb 5400 och ram från 768Mb till 1.25Gb. Badbollen syns lika ofta ändå. Ska det inte göra skillnad eller måste det Zappas PRAM först?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 01:20

Nollställa PRAM (och reparera skivbehörigheter) hjälper i väldigt få fall. Men väldigt många använder detta som en lösning mot allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 21:03

Nu funkade det..

Ursprungligen av acke:

Nu funkade det..

Vad gjorde du rätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 21:27
Ursprungligen av EricBradley:

Vad gjorde du rätt?

Haha. Jag vet faktiskt inte. Kan ha varit en omstart. Det och hönan förstås.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-01 21:38
Ursprungligen av acke:

Haha. Jag vet faktiskt inte. Kan ha varit en omstart. Det och hönan förstås.

En gris eller en ko brukar påskynda processen. Oftast behövs ingen omstart då, vilket är bra för Uptime-k**a

Yes!!

1
Bevaka tråden