Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Naughty or Nice ?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Eller kanske både och ?

Jag är nyfiken på hur året 2008 varit på 99.se.
Började skriva här i februari-08 och tycker att det hänt förvånansvärt mycket under året med nya datorer och uppdateringar och andra finesser. Eftersom jag är ny så kan jag inte jämföra med de tidigare åren räknat från 2001. Jag undrar också om 99.se har förändrats mycket som forum.

Jag är absolut inte ute efter en gnälltråd om allt som är fel utan en seriös och vuxen tråd om "så här blev det". Lite av en snäll "eftertankens kranka blekhet" ("Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över"; ett känt citat ur pjäsen Hamlet av Willian Shakespeare). Så; bara egna tankar och inga kommentarer om vad andra tänker/har sagt, tack !

Jag är jättenöjd med mina Mac-datorer och har svårt att tänka mig att köpa PC mer. Det som förvånat mig är alla nya datormodeller och alla uppdateringar som man måste göra för att dator ska fungera optimalt. Tycker det är lite uppskruvat och för mycket förändringar. När det gäller 99.se har jag blandade intryck. Å ena sidan mycket roligt att kolla på. Djupare och roligare diskussioner än jag trodde det skulle vara. Inte bara torrt tekniksnack alltså. Borde passa för tjejor/kvinnor också men där verkar det inte ha utvecklats så mycket. Saknar medsystrar här. Att vara på ett forum är ett bra sätt att lära sig Mac. Vissa saker som jag har skrivit är jag mycket nöjd med faktiskt. Å andra sidan har jag varit på väg minst två ggr och lämna 99.se pga tuff behandling här. Delvis beroende på att jag till min egen förvåning reagerat så starkt på kommentarer. Kan snärta till mina svar på ett ibland lite elakt sätt; inte speciellt kvinnligt men det har känts som om jag har behövt svara med samma mynt. Delvis också beroende på att folk skriver rätt tetigt och gnälligt ibland. Kanske beror det på att det har tillkommit så jättemånga nya (iPhone ?) Apple-användare ? Har det varit snällare stämning tidigare ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 19:02

Vi har alltid haft bråk fram och tillbaka här på 99. Vill nog säga att 08 varit ganska lugnt på det planet.
Mycket har förändrats sedan 2001, milt sagt. När 99 startades fanns inte iPod, iPhone och Mac OS X 10.0 hade precis släppts. Ibörjan var 99 ett ett lite annat ställe. Mer pro-inriktat men i takt med att Apple produkter sålt mer och mer igen så har det kommer många nybörjare. Det är kul men inte alltid helt friktionsfritt.

"torrt tekniksnack" vet inte vad du menar med det men det blir väl svårt att undvika "torrt tekniksnack" om 99 ska fortsätta vara 99.

OK bra att veta. Trodde kanske att det varit extra mycket tjafs i år men då hör det till ett forum att man har kontroverser. Jag har inte varit på något forum tidigare så kan inte jämföra.
Ja, tekniksnack hör förstås till detta forum (skrev "inte bara..."). Har blivit glatt överraskad att det får plats med så mycket mer.

hehe, visst finns det lite tjafs och så. Lämnade faktiskt forumet för ett litet tag en gång för att jag blev frustrerad. Blev värsta dramatisk av mig Men så insåg jag att nej, 99 kan man väl inte lämna?!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 21:49

Alltid roligt med våra dramaqueens som vi haft här på 99. Haft ett par som med buller och bång sagt att de nu minsann ska försvinna här ifrån för att aldrig komma tillbaka. Bara för att göra exakt det efter 1-2 veckor.

Nu verkar det dock som att de har försvunnit härifrån eller så har de bytt nicks. Hänt mycket här under 7,5 år.

Ursprungligen av acke:

Alltid roligt med våra dramaqueens som vi haft här på 99. Haft ett par som med buller och bång sagt att de nu minsann ska försvinna här ifrån för att aldrig komma tillbaka. Bara för att göra exakt det efter 1-2 veckor.

Nu verkar det dock som att de har försvunnit härifrån eller så har de bytt nicks. Hänt mycket här under 7,5 år.

dramaking, om jag får be!
:">

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 22:18
Ursprungligen av Andreas Th:

dramaking, om jag får be!
:">

Menade inte dig.

Ursprungligen av acke:

Menade inte dig.

Äh, skojade bara. Menade mest att jag gjorde så som du beskrev typ när jag tröttnade, och jag gjorde lite "narr" av mig själv.
Jag får använda fler smileys nästa gång

jag uppskattar verkligen detta forumet, mycket hjälp och kul att hjälpa till lite när man kan.

Nu har jag inte hängt med sedan starten, men jag tycker inte det varit så stor förändring de två åren jag hängt här. Kanske något fler dubbelposter, men det får man kanske räkna mer ju fler medlemmar man har?

Eller ja, jag har inte hängt så mkt i loungen innan detta året, så jag kan inte uttala mig om antalet "OT-trådar" (ni vet vad jag menar). Har ju märkt fler och fler men det lär ju bero på just det som jag sa, att jag mest helt utanför loungen haha.

Det har vart ett suveränt roligt år.

Maskinmässigt har jag bytt från 24" iMac till nya MBP. Frugan har en 17" + en 23" Skärm.
iPhone 3G blev det i somras. Funkar klockrent för mig.
Sålt ett hus och flyttat in till GBG, ångrar jag inte en sekund.

99 har bjudit på 99% kul, intresse och positiva upplevelser.
1% negativ kom sig av en rubbad man som hängde här tills han blev utkastad.
En del smågnabb har man väl upplevt.... men som sagt - 99% kul!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-12-10 22:20
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-12-18 13:09

Jag har varit med i drygt två år och tycker att det har varit mer "tjafs & personkommentarer" detta året än det var under mitt första år. Så jag har varit lite "av & på" med mindre aktiva perioder sen i våras.

Antar att sådana här forum går igenom lite faser som hänger samman med hur folk har det i allmänhet. Sen har det väl kanske varit lite väl många OT-diskussioner som handlar mer om HUR folk skriver än VAD dom skriver OM.

På det hela taget tycker jag att moderatorerna gör ett bra jobb och i takt med att sökfunktionerna blir bättre så får vi förhoppningsvis mindre "tjafs" och mer fokuserade frågor och diskussioner i rätt forum.

Själv har jag, precis som Goflorp, uppgraderat maskinparken under året (tack, Bollman ) och är mer än mycket nöjd med mina Mac'ar och Leopard!

1
Bevaka tråden