Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Manuell mail-migrering?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har försökt använda flyttassistenten mellan min nya och gamla mac men det funkar bara inte så jag gav upp. Kan jag på nåt sätt manuellt migrera mina mail i Mail samt de kontakter som sparats i mails adressbok, så att jag får dem på nya datorn? Allt annat är redan flyttat manuellt och det enda jag känner att jag behöver, är mailkontakter och vissa fysiska mail i korgarna. Men framförallt kontaktboken.

Starta Adressbok. Markera alla adresser (Kommando A). ta tag och dra dem alla till Skrivbordet.

kopiera denan fil till nya datorn - usb-minne kanske....

Släng på Adressboks ikon på nya datorn.

Borde fungera.

Har du en synkad mobil med BT i kan du använda BT-filöverföring för att lägga in alla adresserna i telefonen med....

Vilka filer som skall flyttas för att migrera mail akn nog ngn annan ta då jag känner mig osäker här....

Tack Goflorp, ska prova det. Inväntar ev. svar från nån annan ang. mailen.

EDIT: Nej, det verkar inte funka att göra så, som du säger. Jag har bara 1 kontakt i min adressbok vad jag kan se. Men det jag menar, är alla mailadresser som mail sparat i "minnet" så jag bara behöver skriva "G" för att få upp Gustav etc. De verkar inte finnas i adressboken. Och det är tusentals emailadresser...som jag inte vill förlora.

EDIT 2: Inser nu att det är "tidigare mottagare" som jag vill spara. Slog ihop dem med adressboken på gamla datorn...frågan är nu bara hur jag flyttar den till nya datorn...

EDIT 3: Ha, det gick! Jag slog ihop tidigare mottagare med adressboken och gjorde sen en säkerhetskopia på adressboken och mailade den till mig själv. Öppnade så mailet på nya datorn och blev tillfråga om jag ville skriva över. Svarade "ja" och nu funkar allt. Kung. Fattas bara info om hur jag flyttar mailen i korgarna också... nån som vet nåt om det?

Senast redigerat 2008-11-30 03:19
Ursprungligen av n00bkillaz:

Fattas bara info om hur jag flyttar mailen i korgarna också... nån som vet nåt om det?

I mail.app väljer du i sidebaren vad du vill flytta, högerklicka "Archive Mailbox..". Notera att den inte tar med subfolders om man inte kryssat i "export subfolders". Om du har stora mailboxar så tar det rätt länge och det visar ingen status, men man kan visa status genom att i mail.app välja "Window" -> "Activity".

När det är klart kopierar du över mbox filen/filerna till din andra dator och väljer "File" -> "Import mailboxes...", välj "Import data from" -> "Mail for Mac OS X".

Lycka till

Ursprungligen av air:

I mail.app väljer du i sidebaren vad du vill flytta, högerklicka "Archive Mailbox..". Notera att den inte tar med subfolders om man inte kryssat i "export subfolders". Om du har stora mailboxar så tar det rätt länge och det visar ingen status, men man kan visa status genom att i mail.app välja "Window" -> "Activity".

När det är klart kopierar du över mbox filen/filerna till din andra dator och väljer "File" -> "Import mailboxes...", välj "Import data from" -> "Mail for Mac OS X".

Lycka till

Tack. Fast jag fattar inte riktigt. VAR ska jag högerklicka för att exportera dem? Vilken sidebar?

Ursprungligen av n00bkillaz:

Tack. Fast jag fattar inte riktigt. VAR ska jag högerklicka för att exportera dem? Vilken sidebar?

Om du vill exportera "Inbox" så högerklickar du på "inbox" i den vänstra sidebaren i mail.app. Vill du exportera flera mappar eller flera mailkonton samtidigt så marker du dem alla och högerklickar.

Själv skulle jag ta mappen AddressBook som ligger i Hem/Bibliotek/Application Support. Flyttar man denna så flyttar man Adressboken. Det ÄR Adressboken.

Ursprungligen av Zimmerman:

Själv skulle jag ta mappen AddressBook som ligger i Hem/Bibliotek/Application Support. Flyttar man denna så flyttar man Adressboken. Det ÄR Adressboken.

Mm, fast nu var ju min adressbok helt tom, det var bara i tidigare mottagare adresserna fanns. Använder aldrig adressboken eftersom jag inte haft bt på gamla datorn och dessutom inte har nåt intresse av att synka dator och mobil.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Mm, fast nu var ju min adressbok helt tom, det var bara i tidigare mottagare adresserna fanns. Använder aldrig adressboken eftersom jag inte haft bt på gamla datorn och dessutom inte har nåt intresse av att synka dator och mobil.

På Macen hänger Adressboken ihop med så många andra program.
Mail hämtar adresser, det sätter t o m bilder på breven du får om du har en bild inlagd, iChat hämtar chatnamn osv.

Det är LÄTT underhålla den och fruktansvärt lätt synca den med en mobil.
(parkoppla mobil med BT. Lägg sedan "BT-filöverföring" i Docken, dra överför, klart!)

Lägga till en KOMPLETT adress i adressboken? sök polarn på hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer, välj "ladda ner" - då kommer en *.vcf-fil, i Firefox kan du välja att alla vcf skall öppnas med Adressbok. 50 polare inlagda med namn, adress, telefonnummer etc på ... kanske en kvart.... släng dig i väggen Janne Schaffer!

Jag tycker du utnyttjar funktionerna dåligt, tro mig, man blir positivt överraskad nästan jämt när adressboken blandas in....

Jo kanske men jag har liksom aldrig haft behov av att ha folk kontaktinfo på min dator. Har numren på mobilen och det har funkat, det är väl därför jag aldrig använt adressboken antar jag. Använder inte planner eller filofax i mitt liv heller, så iCal har jag aldrig öppnat.

Ursprungligen av Goflorp:

På Macen hänger Adressboken ihop med så många andra program.
Mail hämtar adresser, det sätter t o m bilder på breven du får om du har en bild inlagd, iChat hämtar chatnamn osv.

Det är LÄTT underhålla den och fruktansvärt lätt synca den med en mobil.
(parkoppla mobil med BT. Lägg sedan "BT-filöverföring" i Docken, dra överför, klart!)

Lägga till en KOMPLETT adress i adressboken? sök polarn på hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer, välj "ladda ner" - då kommer en *.vcf-fil, i Firefox kan du välja att alla vcf skall öppnas med Adressbok. 50 polare inlagda med namn, adress, telefonnummer etc på ... kanske en kvart.... släng dig i väggen Janne Schaffer!

Jag tycker du utnyttjar funktionerna dåligt, tro mig, man blir positivt överraskad nästan jämt när adressboken blandas in....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 18:15
Ursprungligen av n00bkillaz:

Jo kanske men jag har liksom aldrig haft behov av att ha folk kontaktinfo på min dator. Har numren på mobilen och det har funkat, det är väl därför jag aldrig använt adressboken antar jag. Använder inte planner eller filofax i mitt liv heller, så iCal har jag aldrig öppnat.

Tänk om du tappar telefonen eller att den går sönder? Om jag var du skulle jag synka in alla kontakter direkt till datorn. Ett helvete att söka rätt på alla kontakter igen. Tar 5 min att synka in, en evighet att leta rätt på alla nummer..

Hallelujah! Detta visste jag inte. Tack för tipset.

Ursprungligen av Goflorp:

Lägga till en KOMPLETT adress i adressboken? sök polarn på hitta.se - Kartor, väder, vägbeskrivningar, telefon och mobilnummer, välj "ladda ner" - då kommer en *.vcf-fil, i Firefox kan du välja att alla vcf skall öppnas med Adressbok. 50 polare inlagda med namn, adress, telefonnummer etc på ... kanske en kvart.... släng dig i väggen Janne Schaffer!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 15:56

Även om det verkar vara löst nu. Men för de som inte vill ha in alla kontakter i adressboken utan bara vill att de ska komma upp ska kopiera över följande fil:
~Bibliotek/Application Support/AddressBook/MailRecents-v4.abcdmr

Förutsätter att högerklick är = ctrl-click. Men jag får inte upp nåt sånt val. En undermeny kommer upp men det står ingenting om export etc. (Kör tiger på den som jag ska exportera från)...

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-30 17:29
Ursprungligen av n00bkillaz:

Förutsätter att högerklick är = ctrl-click. Men jag får inte upp nåt sånt val. En undermeny kommer upp men det står ingenting om export etc. (Kör tiger på den som jag ska exportera från)...

Men får du inte "Archive mailbox" som tredje alternativ uppifrån?

Nej, nåt "archive mailbox" (eller motsv. på svenska) finns inte. På nya datorn med Leopard gör det det, men inte på gamla med Tiger.

Ursprungligen av n00bkillaz:

Nej, nåt "archive mailbox" (eller motsv. på svenska) finns inte. På nya datorn med Leopard gör det det, men inte på gamla med Tiger.

Ursäkta, jag tänkte förstås Leopard till Leopard. Tyvärr har jag inte längre någon maskin som kör Tiger så jag kan inte testa hur det fungerar där, men försök göra en backup från Tiger enligt guiden här: How to back up and restore your important Mac OS X 10.4 files

Sen skall det gå att importera normalt i Leopard.

Jo, numren har jag lagt in nu, det tänkte jag på förut också. Vore synd att tappa dem, även om det inte skulle vara nån döds-katastrof direkt. Men de har jag lagt in via bt. Förr skrev jag dem på en papperslista. Men utöver det har jag liksom inget behov av adressboken känns det som.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 18:36
Ursprungligen av n00bkillaz:

Jo, numren har jag lagt in nu, det tänkte jag på förut också. Vore synd att tappa dem, även om det inte skulle vara nån döds-katastrof direkt. Men de har jag lagt in via bt. Förr skrev jag dem på en papperslista. Men utöver det har jag liksom inget behov av adressboken känns det som.

Jag kommer inte att tvinga dig. Så länge du lagt över dina nummer så är jag nöjd.

Yess, det gick! Tack så mycket för hjälpen, nu är jag helt överflyttad och klar. Känns grymt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 22:56

En annan sak, om man väljer Arkiv > Exportera > Adressboks-arkiv så följer alla tillfälliga kontakter som bara finns i Mail också med.

1
Bevaka tråden