Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Formatera hårddisk säkert?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-11-30 17:33

Hej!

OSX har ju en del olika sätt att formatera hårddisken på. Finns ju så pass kraftigt att den skriver över med ettor och nollor 35 gånger! Men detta skulle ta 11h på min iBook och så länge orkar jag inte vänta. Så nu undrar jag hur pass säkra de olika formateringsalternativen är. Det finns ju följande alternativ:

* Radera inte data:
Det här går snabbt och ger den lägsta graden av säkerhet. Det raderar bara informationen som används för att komma åt filerna, medan data i filerna förblir desamma. Många vanliga program för dataräddning kan återskapa filerna.

* Skriv över med nollor:
Det här går snabbt och ger god säkerhet. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver nollor över filerna en gång.

* 7-passradering:
Det här alternativet tar 7 gånger så lång tid som "Skriv över med nollor" och uppfyller USA´s försvarsdepartements standard 5220-22 M för säker radering av magnetiska medier. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver över filerna 7 gånger.

* 35-passradering:
Det här alternativet tar 35 gånger så lång tid som "Skriv över med nollor" och är säkrast. Det raderar informationen som används för att komma åt filerna och skriver nollor över filerna 35 gånger.

Jag har valt "Skriv över med nollor" på min iBook. Räcker detta eller kan någon ändå återskapa filer om datorn skulle tappas bort eller bli stulen? För 7-passraderingen verkar ta en jävla tid.
*

Tycker USAs försvarsdepartement att man ska skriva över sju gånger så borde det ju räcka.

Det finns en del som forskat på möjligheter att gräva fram överskriven data, men det är inte direkt tvärenkelt om det går alls. Redan efter en överskrivning är magnetfältet på disken rätt så tilltufsat.

Kör på 7-pass om du har lagrat information som absolut inte får återskapas. I annat fall, nöj dig med att bara skriva över en gång.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 00:09

Va kul, min tråd kom upp där i toppen på forumet där man kan se vissa trådar som verkar vara populära

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 01:14

Tar det mycket datorkraft att tömma papperskorgen säkert på 460 objekt som tillsammans är ca 20Gb? För fläkten går hela tiden och hela datorn är allmänt seg. Visserligen är ju Filevault på men det sägs ju att man inte ska märka prestandaskillnad iochmed AES128.

Skriver jag mycket text snabbt så hinner jag skriva klart allt innan datorn hinner få upp det på skärmen vilket är sjukt irriterande.

Datorn är en iBook G4, 1.25Gb Ram, 80Gb 5400rpm, R9200 32Mb, OSX 10.5.5.

Är du lite paranoid eftersom du håller på med säkerhet så in i bonken?

Det tar inte så mkt datorkraft att tömma papperskorgen men du får ju en hårddisk som motionerar ihjäl sig...då går väl fläkten igång. Har du 1.25GB minne och en lite äldre dator - som du ändå kör med senaste OS'et så får du nog räkna med att den är lite trött under tiden.

Gör som jag, gå och ta en kopp kaffe så länge.

  • Oregistrerad
  • 2008-12-01 12:58
Ursprungligen av Goflorp:

Är du lite paranoid eftersom du håller på med säkerhet så in i bonken?

Med FRA och Ipred så är det ganska befogat att vara paranoid i dagens Sverige!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 14:58

Det är kul att den här tråden och Ipred-tråden är tillsammans på mest diggade

Hur tömmer man papperskorgen säkert? Är det genom att hålla ner cmd eller alt när man väljer "töm"?

Ursprungligen av doomas:

Det är kul att den här tråden och Ipred-tråden är tillsammans på mest diggade

Hur tömmer man papperskorgen säkert? Är det genom att hålla ner cmd eller alt när man väljer "töm"?

Man väljer "säker papperskorgstömning" i arkivmenyn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-01 19:22

Den fanns i Finder-inställningarna, tack.

1
Bevaka tråden