Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dual-core Intel Xeon, betyder detta att där finns två processorer med dubbla kärnor?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-30 17:21

Min MP har beteckningen 2x2,66GHz Dual-core Intel Xenon. Betyder detta att där finns två processorer med dubbla kärnor? Dvs fyra kärnor totalt?

Någon som kan förklara och reda ut detta?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-30 17:29

Det stämmer att det finns fyra kärnor. Vet inte riktigt om det är så mycket att reda ut?
Öppnar du activity monitor och tar fram CPU window borde du se fyra staplar en för varje kärna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-30 17:43

Ok, jag har min MP ute på annons och har den nerpackad, så jag kan inte kolla just nu. Men fick frågor på just det här med antal kärnor och var inte säker på detta.

Tack för snabbt svar.

Ursprungligen av Reisan:

2x2,66GHz Dual-core Intel Xenon.

"2x" betyder att det finns två fysiska processorer.

"Dual-core" betyder att varje processor har två processor-kärnor.

Och processorn heter Xeon, inte Xenon.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-12-01 07:14

Men alltså går detta o få i en MP? eller är det något bra "fel" dem har gjort?

Ursprungligen av Kajan:

Men alltså går detta o få i en MP? eller är det något bra "fel" dem har gjort?

Jag förstår inte alls vad du vill säga med din fråga.

1. Självklart går det att få i en MP. Det är ju det frågan handlar om.

2. Vem har sagt något om att något skulle vara "fel"? Han ville ha en förklaring av processor-beteckningen - vad den egentligen betydde - och det har han fått.

Förklara gärna lite närmare vad det är du vill fråga...

Mer läsning här:
Multi-core - Wikipedia, the free encyclopedia
Xeon - Wikipedia, the free encyclopedia
Mac Pro - Wikipedia, the free encyclopedia

Senast redigerat 2008-12-01 08:05
Ursprungligen av Kajan:

Men alltså går detta o få i en MP? eller är det något bra "fel" dem har gjort?

Inte nu längre. Nu har alla Mac pro 4-kärniga processorer som du har antingen en eller två av.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-01 07:43

In en mac pro är det inga problem att få in flera processorer och det är inget fel. Fler processorer snabbare dator, även om det inte innebär att alla program går snabbare, för många utnyttjar endast en processorkärna. De allra senaste MP har två processorer med vardera 4 kärnor. En av anledningarrna till detta är väl att det är enklare att få in flera kärnor i varje processor jämfört med en att öka hastigheten på individuella processorkärnor för få motsvarande prestandavinst. Framtidens processorer från AMD och intel och antagligen andra kommer åtminstone under den närmsta framtiden att bestå i flerkärniga processorer och många program kommer nog optimeras för att utnyttja flera kärnor. Men innan man har 8, 16 eller 32 kärnor i en processor kan man ju alltid sätta in flera processorer för att få tillgång till många kärnor.

Senast redigerat 2008-12-01 08:58
1
Bevaka tråden