Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filevault, hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2008-11-27 18:06

Hej!

Hur fungerar Filevault? Krypteras hela hårddisken (typ skrivbord, Macintosh Hd, inställningar, precis RUBBET) eller är det bara en speciell mapp så att om någon finner datorn så kan de se alla filer utom just den mappen?

För jag vill ha tag i nåt som krypterar HELA datorn i AES128 eller AES256.

För det är krångligt att slänga viktiga filer i en viss mapp för att det ska vara 100% säkert, lätt att man glömmer.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-27 18:20

Filevault krypterar allt i din hemkatalog.

Senast redigerat 2008-11-27 18:43
  • Oregistrerad
  • 2008-11-27 20:40
Ursprungligen av Mija:

Filevault krypterar allt i din hemkatalog.

Ja så stod det i OSX Hjälpen med, men det säger mig ingenting. Vad innebär det? Är "hemkatalogen" mappen med ett litet hus på eller är det hela "Macintosh HD"?

Hemkatalogen är katalogen med hussymbolen. Där sparas alla dina dokument, inställningar och det du har på skrivbordet. Du kan ha flera användarkonton på din Mac och då har varje användare sin egen separata hemkatalog.

Tänk på att Filevault är väldigt säkert, tappar du ditt lösenord är all information borta. Det är liksom tanken att ingen utomstående ska komma åt din information. Tänk även på att göra backup ofta (jag använder time machine så det sker flera gånger dagligen).
Fungerar som fina fisken för mig.

Skriv ner lösenordet och förvara det på ett säkert ställe.

Ett glömt pw och det finns Inget att göra.
Det finns inga boota med cd, återställa, nollställa, master
Password eller nåt sånt.

Missar du lösenordet har du sketet i det blå skåpet!

  • Oregistrerad
  • 2008-11-27 22:39

Ok, så ALLT som finns på min inloggning, på skrivbord och resten av hårddisken är krypterat? Men om jag lägger in en fil på Macintosh hd, alltså bara dubbelklickar på mac hd och slänger in en mapp där bland programmappen och de andra mapparna, blir det med krypterat då? Alltså rubbet på min inloggning då med andra ord?

Angående lösenord så vet jag att det inte finns återställning. Det är inte hela världen om materialet blir förstört, bara det inte hamnar i fel händer. (och nej, det är INTE barnporr)

Jag har ett ganska bra lösenord som INGEN skulle komma på. Och det där hjälpordet eller vad det är kan ingen gissa att det gör till lösenordet

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-11-27 22:46
Ursprungligen av Elajtenworld:

Ok, så ALLT som finns på min inloggning, på skrivbord och resten av hårddisken är krypterat? Men om jag lägger in en fil på Macintosh hd, alltså bara dubbelklickar på mac hd och slänger in en mapp där bland programmappen och de andra mapparna, blir det med krypterat då? Alltså rubbet på min inloggning då med andra ord?

Inte hela hårddisken. Inte operativsystemet, inte Program, inte om du bara kastar en fil på Macintosh HD.

Allt på ditt användarkonto blir krypterat. Dvs allt som ligger i katalogen med huset och alla kataloger i den katalogen och eventuella underkataloger.

Ursprungligen av Elajtenworld:

Ok, så ALLT som finns på min inloggning, på skrivbord och resten av hårddisken är krypterat? Men om jag lägger in en fil på Macintosh hd, alltså bara dubbelklickar på mac hd och slänger in en mapp där bland programmappen och de andra mapparna, blir det med krypterat då? Alltså rubbet på min inloggning då med andra ord?

Jag vet inte riktigt vad du menar med din inloggning, men om du med det menar alla filer och mappar du kommer åt så är svaret nej eftersom du normalt har tillgång till hela filsystemet. Filer som ligger i rotkatalogen (t. ex. Macintosh HD) är inte kodat, bara det som ligger i hemkatalogen (katalogen med hussymbolen) och dess underkataloger som t. ex. Dokument, Filmer och Musik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 22:58
Ursprungligen av Marcus K:

Jag vet inte riktigt vad du menar med din inloggning, men om du med det menar alla filer och mappar du kommer åt så är svaret nej eftersom du normalt har tillgång till hela filsystemet. Filer som ligger i rotkatalogen (t. ex. Macintosh HD) är inte kodat, bara det som ligger i hemkatalogen (katalogen med hussymbolen) och dess underkataloger som t. ex. Dokument, Filmer och Musik.

Dvs. om du är inloggad som administratör har du tillgång till andra filer och mappar (än din hemmapp och delatmappen). Det finns goda skäl att inte vara inloggad som administratör till vardags. Den användare som skapas från början vid en nyinstallation är administratör.

Om du redan har en massa data och inställningar i ditt administratörskonto kan du skapa ett nytt, tomt administratörskonto, och från det ta bort administratörsrättigheterna på originalkontot.

Vänligen, Ylan

Senast redigerat 2008-11-28 09:54
  • Oregistrerad
  • 2008-11-27 23:21

Oki man får alltså göra ett alias och "Huset" och slänga ut på skrivbordet så man inte får för sig att slänga grejor inne på Mac hd då

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-27 23:27
Ursprungligen av Elajtenworld:

Oki man får alltså göra ett alias och "Huset" och slänga ut på skrivbordet så man inte får för sig att slänga grejor inne på Mac hd då

Jag tror tyvärr du har missförstått alltihopa

Var har du dina dokument som du vill skydda?

Ursprungligen av Elajtenworld:

Oki man får alltså göra ett alias och "Huset" och slänga ut på skrivbordet så man inte får för sig att slänga grejor inne på Mac hd då

Försök istället att ta för vana att spara filer där du vill ha dem. Att bara kasta filer på HD eller hemmamappen skapar bara oreda. Men det kanske är just det du inte vill att någon obehörig ska få se. Oredan alltså.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-28 00:22

haha nä. har ingen oreda på disken. Jag brukar spara mina grejor i en mapp på skrivbordet eller i ett antal mappar på Macintosh HD.

Det jobbiga med att lägga kom-i-håglappar på säkra ställen är att man man så lätt glömmer var man la dem. Jag har ett system för att komma på lösenord som gör att jag inte glömmer dem lika lätt längre. Vilket säger jag inte.;)

Måste man logga ut för att filevault ska aktiveras? Eller räcker det med att datorn går i viloläge för att man ska behöva ange lösenordet igen?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-27 22:44

Som tidigare förklarats är det din hemmapp alltså /Users/användare som kommer bli en imagefil som krypteras. Alltså INTE hela din hårddisk.

Vadå inte oreda? Att lägga mappar och filer hursomhelst i MacHD eller på skrivbordet är väl rörigt om något?. Åtminstone om man ser på hur OS X är byggt för att fungera. Jobba med istället för mot operativsystemet...

Lägg alla dom däringa mapparna i mappen Dokument, kör FileVault och problemet är löst. För snabb åtkomst kan du ju lägga mapp-alias på skrivbordet eller i finder-fönstrens sidomeny.

  • Oregistrerad
  • 2008-11-30 16:48

Hur kan jag lägga en genväg till hem-mappen på skrivbordet? det går inte att göra alias och den tillåter inte flytt till skrivbordet plus att jag råkade dra bort den från "platser" i sidomenyn och kan inte få dit den igen. Det gäller OSX 10.5.4

I Tiger går allt det du nämner utan några som helst problem. Borde väl vara likadant i Leopard?

1
Bevaka tråden