Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför syns inte låtarna?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Air nu och biblioteket ryms inte på hdd:n. Så jag har det på en extern. Var inne i iTunes och ändrade sökvägen till bibblan till den nya disken. Men jag ser inga låtar när jag startar upp iTunes - varför? Hur får jag dem att synas som vanligt?

Håll inne alt när du startar upp itunes, då får du välja vilket bibliotek du vill att itunes ska använda sig av...

Tack. Skumt att den inte väljer det biblioteket direkt, då jag angett det i prefsen.
Men nu har jag ett annat problem. När jag försöker spela en fil, säger den att "originalfilen kunde inte hittas"...?

EDIT: Tog bort .xml-filer mm. i mappen och nu hittar den ingenting alls. Fattar nada...

Farligt att ta bort och eller ändra filerna för itunes.. Lägg tillbaka den från papperskorgen, hum, skumt att den inte hittar original filerna.. kanske kommer någon annan med tips, har försökt luska lite på det där men inte kommit fram till något vettigt när jag väl försökte lite halvt förra veckan..

Good luck

För sent, den är deletad tyvärr. Tog bort den eftersom den hängt med sedan gamm-datorn (från vilken jag la över filerna till externa disken). Känns oerhört komplicerat detta, att det ska vara så svårt att få spela några mp3:or från en extern disk...

Hmm... jag provade för skjojs skull lägga min iTunes på extern hårddisk, valde "Ändra" i avancerade inställningar. Startade om iTunes, den behåller inställningen varje gång och hittar bilioteket och ja inga problem. Hur lätt som helst.

Försöker du köra via trådlöst närtverk eller hur är den externa disken kopplad?

Den är kopplad via usb-hub bara och funkar kanon till allt annat, så det är konstigt det här. Det närmsta jag kom var när jag alt-öppnade iTunes och valde den katalog jag redan valt under avancerade inställningar. Då syntes alla låtar, men ingen funkade att spela. Nu är jag på ruta noll, med ett helt tomt iTunes vid uppstart.

Det här borde fungera. Se upp och dubbelkolla innan du kastar något bara.

Starta iTunes. Håll nere ALT, välj skapa nytt bibliotek. Lägg det där du vill ha det.

Nu har du en "tom" iTunes-musikmapp.

Gå in i iTunes Inställningar och se till att valet att kopiera filer till iTunes-biblioteket är valt.

Välj nu "Lägg till i bibliotek", leta dig fram till din GAMLA itunes-musik-mapp,
alltså toppnivån där du kan se alla dinamp3-filer. Markera toppmappen och lägg till.

Nu tar det en jädra tid, alla dina låtar kopieras till det nya stället.

När det hela är klart, kolla att allt verkar OK innan du lägger dina gamla filer i soptunnan.

Vill du vara paranoid kan du lägga gamla mappen i soptunnan, starta om iTunes. Prova att allt funkar. SEN tömmer du papperskorgen.

Jag avråder samtidigt å det bestämdaste att rota runt i mapparna "för hand", att leta upp mp3-filer och kopiera etc...

Det är att be om problem då iTunes (och iPhoto med) har databaser över sitt material och gillar bäst att allt sköts inifrån respektive program....

Det är vanligare på PC att man kan pilla själv och att man pillar själv, Macen skall du se som mera "automatlåda"....

Vanligt trassel för Switchers.

Det funkade! Tack så mycket för hjälpen. Men vad jag kan se, kopierades inte filerna, de verkar bara ha flyttats för den gamla iTunes Music-mappen är nu tom. Så vad jag kan se, behöver jag inte ta bort nånting.

Missade nog det att iTunes FLYTTAR istf att det KOPIERAR.

Solly...

Gött att det löste sig.

Ja, det var ett jävla meckande men jag hade inget val. 80gb hdd på datorn och 75 gb iTunes-biblioteket...ja, you do the math. Extern disk var väg att gå.

1
Bevaka tråden