Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern slot-in-brännare

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hittade inget om detta i arkivet så jag prövar och gör en egen tråd.

Jag är ute efter en extern dvd-brännare. Den ska vara slimmad och låg, ha USB-koppling och dessutom ha apple-typisk slot-in-mekanism och inte släde.

Har googlat men blir inte riktigt klok. Samsung verkar ha nån som inte är för mac, Lite-on hade nån för några år sen.... hjälp mig. Var kan jag hitta en sån? Att köpa utomlands ifrån känns lite drygt (om det inte är en host-powered brännare) eftersom det annars i regel blir problem med strömförsörjningen p.g.a. svensk spänning o.s.v.

Tips?

  • Medlem
  • City
  • 2008-09-28 18:29
Ursprungligen av kraspor:

Som bara funkar till MacBook Air.

/Adam

Det är så, eller? Den hade ju varit bra annars, men nog vill jag att den funkar till andra datorer också.

  • Medlem
  • City
  • 2008-09-28 19:42

Nu skrev ju inte n00bkillaz specifikt för vilken modell som söktes. Det är ju ett problem om han inte kör Air förstås men alla problem kan lösas om man måste ha en fin läsare.

MacNN | MacBook Air SuperDrive hacked for other Macs, PCs

Hehe, det verkar gå alltså. Men sånt där göra är inget för mig, tyvärr. Jag har faktiskt en Air och den kommer väl användas mycket till den. Men jag har även ett par andra datorer och jag vill att den ska funka med dem också.

EDIT: Dessutom vette fasen hur den där funkar om man har en USB-hub? Funkar host power-funktionen då?

Letar fortfarande med ljus och lykta efter en sån här. Samsung har en som heter T084 men det går inte att utläsa om den stöder mac. Nån som har koll?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-25 21:30

Du kan prova att köpa en och prova. Köp på nätet och returnera med stöd av distansköplagen om den inte funkar.

Dustin har bra. De ställer inga frågor utan skickar bara en returlapp.

Jag antar att du googlat runt redan.

Ok. Besvärligt, men kan funka antar jag.

Jo, jag har googlat. Kan tänka mig göra avkall på slot-in-kravet men slimmad måste den vara. Synd på LG:s läckra modeller, de var coola. Men stöder inte mac.

EDIT:
Vafan, jag chansar och drar på Onoff och köper en Samsung SE-T084M i veckan. Meddelar resultaten här senare. Borde dock funka enligt en snabb rund-googling. Hoppas på det. Lightscribe skiter jag i, bara jag kan bränna. Och rippa musikskivor. Och installera grejer från den...

Senast redigerat 2008-11-26 03:19
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-26 08:11

Borde fungera. En Dvd-drive är en Dvd-drive, ett USB-interface är ett USB-interface - inga konstigheter.

  • Medlem
  • 2008-11-26 09:25

De flesta brännare funkar väl rakt av bara? Det är undantagen som inte funkar. Har man Tiger och nyare så är det inga problem, med lite äldre system kan Patchburn behövas - om man vill t ex bränna i Finder eller andra Appleapps. Har man Toast behövs inte ens det, då klarar Toast det mesta (allt?) som finns på marknaden.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-26 10:13

Ja, en brännare som inte fungerar är en brännare som systemet inte hittar och det torde vara väldigt osannolikt. Hittar systemet den så är saken biff.

Beställ iNTE macbook Air's brännare bara.

Den passar bara i Air och USB-kontakten är inte riktigt standrard där.
Den levererar troligen mera "kräm" ut till att driva brännaren.
Hänger du den på en vanlig maskin kommer den ej att fungera.

Tackar.

Goflorp: Nej, jag läste det. Ytterligare en anledning att inte köpa den. Jag vill ju nämligen köra dvd:n via min hub för att utöka antalet usb-uttag.

Enda jag kräver är att jag kan bränna i Toast, använda den för att installera ev. program (kommer jag iofs inte att göra men det är "bra att ha"...) och rippa in en och annan skiva i iTunes. Och att eject-knappen på t-bordet kan styra enheten...det vore nice. Det är i stort sett mina behov.

Hah! Fan, vad vrickat. Jag råkade på slentrian logga in med mitt gamla nick. Jag trodde det bara funkade på 99musik...det var där jag reggade det? Nåja... nu vet man det.

Ursprungligen av Goflorp:

Beställ iNTE macbook Air's brännare bara.

Den passar bara i Air och USB-kontakten är inte riktigt standrard där.
Den levererar troligen mera "kräm" ut till att driva brännaren.
Hänger du den på en vanlig maskin kommer den ej att fungera.

Nope, har inte med "krämen" i porten att göra. Är ett litet chip (eller vad man nu vill kalla den lilla prylen) som hindrar att den används på andra datorer. Är dock inte så svårt eller dyrt att byta ut. En polare gjorded et själv, delarna han var tvungen att köpa gick på kanske 50 kronor. Var tydligen så svår lödning inblandad heller. Needless to say so blir man ju av med garantin!

Ursprungligen av Archangel:

Nope, har inte med "krämen" i porten att göra. Är ett litet chip (eller vad man nu vill kalla den lilla prylen) som hindrar att den används på andra datorer. Är dock inte så svårt eller dyrt att byta ut. En polare gjorded et själv, delarna han var tvungen att köpa gick på kanske 50 kronor. Var tydligen så svår lödning inblandad heller. Needless to say so blir man ju av med garantin!

Varför vill Apple göra en sådan sak ?

Deras brännare skulle ju säljas som bara den om den passade till allt och alla ?

Ursprungligen av Goflorp:

Varför vill Apple göra en sådan sak ?

Deras brännare skulle ju säljas som bara den om den passade till allt och alla ?

En riktigt bra fråga som jag själv ställt mig men tyvärr inte kan svara på...

Jag begriper det inte heller. Den matchar ju datorn så många skulle nog köpa en om det inte vore för teknikhindren. Nog för att Apple gjort en del märkliga val när det gäller kontakter, standarder och annat genom åren men det här tar ju fan priset...

From Samsung's web site:

Do Samsung Optical Drives Work with Linux or Mac?

Samsung optical disc drives are standard IDE devices and thus should be detected by and compatible with any operating system that supports IDE. Samsung does not provide software or support for Linux or Mac OS.

1
Bevaka tråden