Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får 301 vid webdav-anslutning från XP

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-20 09:26

Nu har jag snott mitt huvud runt det här ett flertal varv, och jag lyckas inte lösa det. Så kanske någon av er har lite erfarenhet som kan komma till pass.

Jag har satt upp en mapp på 10.5 server som delas via afp, smb, ftp och webdav. Den sista var lite klurig med att lägga rättigheter så att alla anslutningstyper fungerar. Men jag fick till det.

Gästaccess är avslagen på alla protokoll för delningen.

I webdav-realmen i SA har jag satt Everyone till None, och sedan lagt till de användare som ska ha rättigheter och satt samtliga till "Browse and read/write webdav".

Ansluter jag från macen så fungerar det precis som förväntat. Skivan monteras på skrivbordet, och jag kan läsa/skriva/ändra alla filer och mappar oavsett vilken användare jag ansluter med (av dem jag lagt till i realmen of course).

Men ansluter jag från WinXP så fick jag först inte öppna mappar inuti realmen. Filer direkt i första nivån kunde jag läsa, men inte ändra, och jag kunde skriva nya filer till första nivån, men inte skapa eller kopiera in nya mappar.

Lite googlande och jag hittade massor med folk som har problem, och några (mycket märkliga) workarounds som hade med registernycklar att göra. Provade dem, men det gav inget resultat. (Det mesta jag hittade var Dreamweaver-relaterat av någon anledning.)

Så hittade jag en uppdatering från Microsoft och installerade den. Då kunde jag gå in i undermappar efteråt, men inget mer.

Till saken hör att det går utmärkt att ansluta från IE och gå in i undermappar, men inte i Utforskaren (trodde det var samma sak, men men).

Så jag ändrade rättigheterna på realmen till att Everyone har alla rättigheter, och då blir det riktigt konstigt.

Realmen blir som en workgroup i Utforskaren, och filer direkt i rooten går inte att komma åt. Mappar blir nätverksdiskar, i vilka man kan läsa både filer och mappar, skriva och byta namn.

Har även provat i Ubuntu, och där fungerar det som i macen, det vill säga som förväntat.

Så har någon av er tips på hur i hela friden man ska få WinXP att bete sig rätt är jag tacksam. Jag vill (naturligtvis) inte att alla ska ha alla rättigheter, utan att XP ska bete sig precis som macen. Är det över huvud taget möjligt?

WebDav på XP är en ren tortyr, jag har aldrig lyckats få det att funka fullt ut. Det lär ska funka bättre i 10.5, så det var trist att höra att du ändå har såna problem.

Webdav i XP funkar riktigt dåligt.
Det du kan prova är att accessa via "mina nätverksplatser" och lägga till en nätverksplats och där lägga till servern tex http://dinserver.se/dinutdelning. det kan fungera.
Om det inte funkar skulle jag föreslå tredjepartsverktyg tex netdrive NetDrive - The Network Drive for Windows har för mig att det finns lite andra alternativ, google hjälper dig.

Webdav för XP skulle jag bara använda om jag var yabsolut tvungen, de gånger jag har stött på det så har det funkar riktigt dåligt, när jag fått uppkopplingen att funka så brukar det gå segt.
Vad ska du använda det till är det access till filserver utifrån kontoret eller?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-29 20:38
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

WebDav på XP är en ren tortyr, jag har aldrig lyckats få det att funka fullt ut. Det lär ska funka bättre i 10.5, så det var trist att höra att du ändå har såna problem.

Det jag tycker är mest märkligt är att, vad jag förstår, Sharepoints är webdav. Och det verkar fungera enligt dem som provat...

Ursprungligen av mendezzz:

Webdav i XP funkar riktigt dåligt.
Det du kan prova är att accessa via "mina nätverksplatser" och lägga till en nätverksplats och där lägga till servern tex http://dinserver.se/dinutdelning. det kan fungera.

Jag har provat alla möjliga sätt att ansluta, och det verkar som det är Utforskaren som är boven i dramat. I och med att Internet Explorer klarar av anslutning osv.

Ursprungligen av mendezzz:

Vad ska du använda det till är det access till filserver utifrån kontoret eller?

Ja. Jag har själv begränsat behov av att ansluta i Windows (typ inget eftersom jag inte använder det systemet:)), men jag har kunder som envisas med att använda det och som även har nätverk där allt är spärrat utom port 80 (fråga mig inte varför).

Sen är jag en envis typ som vill få skiten att funka när jag har givit mig in på det.

Så efter många turer fram och tillbaka och lite avslappningsövningar däremellan så har jag kommit en bra bit på vägen.

Samtliga utdelade mappar kommer att anslutas till via alla möjliga protokoll, vilket gör att rättigheterna på dem är minst sagt komplexa. Jag trodde att jag löste det genom att sätta _www som grupp med rw på allt i den utdelade mappen (och lite andra ACL:er osv för respektive delad mapp). Det gjorde det också, men bara i Findern, inte i Utforskaren.

Så jag ändrade strategi och satte en ACL för _www med fullständiga rättigheter på samtliga mappar inklusive undermappar, och satte att rättigheter ska ärvas.

Nu kan jag ansluta i Utforskaren, kopiera filer till och från, kopiera mappar till och från och byta namn på både filer och mappar.

Men jag kan inte radera mappar.

Vi får se vart det slutar, men för tillfället får det här duga. Får sova på saken några nätter till och göra ett nytt försök.

Om ingen har någon ny idé.

testade du netdrive?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-11-30 18:00
Ursprungligen av mendezzz:

testade du netdrive?

Nej, det gjorde jag inte. Jag är ganska säker på att det fungerar som det ska med Netdrive, i och med att allt är som det ska i Findern och tex Coda. Men att behöva installera ett shareware är inte en bra lösning i det här fallet.

Som jag skrev ovan så är jag nästan i mål med nuvarande inställningar, och jag ska fortsätta att göra lite tester så får vi se om jag kommer hela vägen.

1
Bevaka tråden