Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Signalstyrka = hastighet?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-28 21:47

Hej!
Har en Airport express (n-draft) och Internet via LAN (nätverkskontakt i väggen) i mitt studentrum.
Hastigheten jag betalar för är 10 Mbit, men brukar med sladden i datorn ligga på ca 20-65 Mbit.
Förhållande: Litet rum på ca 20 kvadrat & ca 10 andra trådlösa nätverk i närheten.

Ligger alltid på full signalstyrka (den uppe i högra hörnet på datorn) men hastigheten varierar en del beroende på var i mitt lilla rum jag befinner mig.... samt hur datorn är riktad mot AE:en.... enligt tester jag gjort på Bredbandskollen TPTEST.

Oftast ligger jag på runt 20 Mbit från mitt skrivbord (där jag har AE).... men från sängen (några få meter bort) är den ofta nere på runt 5-15, signalstyrkan är alltid full - trots att den minskade hastigheten.

Vad kan detta bero på?
Kan jag ha full signal men ändå få störningar av hastigheten pga grannarnas nätverk? Eller är det kanske TPTEST som inte är helt tillförlitligt? Påverkar det att jag har datorn i knät?

Tack på förhand!

Senast redigerat 2008-11-28 23:17

Vad är det för modell du har ? MacBook eller MacBook Pro ?

Glöm inte att det är Mbit/s då det är en hastighet du pratar om.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-28 22:11
Ursprungligen av SkrotNisse:

Vad är det för modell du har ? MacBook eller MacBook Pro ?

Glöm inte att det är Mbit/s då det är en hastighet du pratar om.

MacBook (08) - med alla uppdateringar gjorda.
Jepp glömde de, givetvis är de Mbit/s vi snackar om

Ok, MacBook brukar vara mycket bättre än MacBook Pro (eller ska jag säga plast vs. aluminium)

Hm...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-28 22:22
Ursprungligen av SkrotNisse:

Ok, MacBook brukar vara mycket bättre än MacBook Pro (eller ska jag säga plast vs. aluminium)

Hm...

Är inget jätteproblem egentligen.... från skrivbordet där jag mestadels jobbar ligger jag de gånger jag mätt i princip alltid mellan 17-24 Mbit/s.

Var mest nyfiken på om inte signalstyrkan borde tappa när hastigheten sjunker?... eller tar det lång tid innan den ändras?

Misstänker sj att mängden av nätverk i min närhet är det som påverkar min hastighet, gör det känsligt för riktning/plats av datorn mm - eller vad tror ni?

Kan störningar i hastigheten uppkomma trots att signalstyrkan är full? Är det normalt med stora/snabba hastighetsvariationer "nätverkstäta" områden?

Några idéer någon?

Senast redigerat 2008-11-28 23:07

Signalstyrkan och hastigheten kan bero på helt olika saker
och ligga på helt olika ställen.

Signalstyrkan är endast en indikation på kopplingen mellan
datorn och basstationen, men det som påverkar hastigheten
kanske ligger bortom din router, kanske t.o.m. utanför ditt
hus/ditt modem.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 13:51
Ursprungligen av SkrotNisse:

Signalstyrkan och hastigheten kan bero på helt olika saker
och ligga på helt olika ställen.

Signalstyrkan är endast en indikation på kopplingen mellan
datorn och basstationen, men det som påverkar hastigheten
kanske ligger bortom din router, kanske t.o.m. utanför ditt
hus/ditt modem.

Ok så de kan vara så att mängden nätverk/telefoner mm i rummen runt mig stör min hastighet trots att jag har bra koppling till min router?

Nej, bara att signalstyrka och hastighet inte är samma sak och
inte (nödvändigtvis) påverkas av samma saker då de inte
(nödvändigtvis) har flaskhalsar på samma ställe...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 14:46
Ursprungligen av SkrotNisse:

Nej, bara att signalstyrka och hastighet inte är samma sak och
inte (nödvändigtvis) påverkas av samma saker då de inte
(nödvändigtvis) har flaskhalsar på samma ställe...

Ok men vad skulle de kunna vara som påverkar variationen på olika ställen i rummet (flaskhalsen) trots att signalen till routern är full?

....skulle störningar från andra nätverk apparater mm kunna störa Interntöverföringen trots att signalen till routern är full?
Börjar ju undra eftersom hastigheten kan varierar så snabbt på olika ställen (om de nu inte är TPTEST som är den svaga länken).

Det kan mycket väl ha med positioner, reflektioner och därför skuggor.

Jag orkar inte räkna ut våglängder i förhållande till ditt rum och vad
väggarna är gjorda av, men det är definitivt en faktor. Jag har märkt
sådant här mer på aluminium böcker än plast, ända tillbaks till tidiga
Alu G4 jämfört med iBooks.

Tyvärr har inte JAG svaret, någon annan kanske har mer erfarenhet.
Våra MacBooks funkar perfekt överallt, men vi bor i en stor trävilla
1910 och jag kan gå 50m bort innan de tappar en bar på styrkan.

Ett tillägg, självklart att om man har riktigt låg signal så påverkas
hastigheten också, det säger sej självt, men det finns andra saker.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 15:23

Tack för alla dina funderingar och svar!

Får nog helt enkelt leva med några Mbit/s borfall i sängen, har ju trots allt ofast runt 10 där ändå.... så fullt tillräckligt.

Antagligen är väl min studentrumsmiljö med tunna väggar och många kringliggande nätverk mm inte en lika optimal miljö som hos dig
Men måste forfarande erkänna att jag tycker det är märkligt att inte signalstyrkan faller med hastigheten... men som du säger finns det väl andra faktorer som spelar in.

Har också märkt att min mobil tappar i styrka i min lägenhet... samt snabbt går från en pinne till full täkning. Utanför dörren har jag full täckning. Min gamla radio har dessutom ibland har svårt att få in ex P3
...detta kanske också talar för en svärm av nätverkssignaler mm (störningar) i rummet?

...kanske kan snabba förändringar (hastigheten går snabbt ner för att sedan öka någon m bort) påverka att signalstyrkan är oförändrad.

Hemma hos mina föräldrar kan jag också traska iväg riktigt långt med datorn och ändå inte märka något hastighetsbortfall.... de bor också i en lägenhet men har kraftigare väggar och man får in mindre än hälften så många nätverk.

Senast redigerat 2008-11-29 18:29
Ursprungligen av MrCoffee:

Min gamla radion har dessutom ibland har svårt att få in ex P3

Nja, det är ett inbyggt hälsoskydd...

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 18:15
Ursprungligen av SkrotNisse:

Nja, det är ett inbyggt hälsoskydd...

haha.. oj då ska givetvis vara radio

Jag menade P3!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 18:24
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag menade P3!

hehe... trodde du syftade på att jag fått med ett n på radio som i sammanhanget såg lite skumt ut och kopplade de till radon = hälsofara

Ursprungligen av MrCoffee:

hehe... trodde du syftade på att jag fått med ett n på radio som i sammanhanget såg lite skumt ut och kopplade de till radon = hälsofara

Nä P3, fast Lugna Favoriter och RixFM är betydligt mer av en hälsorisk!!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 18:29
Ursprungligen av SkrotNisse:

Nä P3, fast Lugna Favoriter och RixFM är betydligt mer av en hälsorisk!!

De håller jag definitivt med om!

Surfa in på bbc.co.uk och "ratta" in deras suveräna stationer/program/podcasts!!

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-29 18:35

Tack för tipset... ska kollas upp!

  • Medlem
  • London
  • 2008-11-30 13:07

I din ikon har du fyra "bars", nätverket går i betydligt fler steg än så. Beroende på avståndet så använder den en kodning som är optimal för signalstyrkan. Ju högre signalstyrka desto mer avancerad kodning = högre hastighet. Hittar inte vilka Airport använder sig av men följande hittade jag från en D-link: DBPSK, DQPSK, CCK, 64 QAM, BPSK, QPSK, 16 QAM. Sen är det också så att det finns en massa Mbps som används till annat än rå data, dvs du får inte utnyttja det till surfning, basstationen behöver dom bitarna för sin egen kommunikation. Ett 802.11g-nätverk ger t.ex 54 Mbps, men kan endast utnyttja ca 22-24 Mbps till data.

Ett annat problem du kan ha är att signalen studsar och kommer till datorn flera gånger, det måste nätverket kompensera för...

Det kanske är så att ett annat nätverk använder samma kanal också, även micron och trådlösa telefoner kan påverka negativt.

Ursprungligen av jb:

Ett annat problem du kan ha är att signalen studsar och kommer till datorn flera gånger, det måste nätverket kompensera för...

Det jag var inne på i #10 där väggmaterial, storlek på rum, vinklar etc. spelar roll.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-11-30 14:00

En en gång... tack för era kloka svar

Gjorde idag lite mer mätningar & det verkar som att även bredbandskollens tester varierar ganska mkt.
....såg att de dessutom rekommenderade att man skulle göra många mätningar vid olika tidpunkter för ett säkrare resultat.

Idag fick jag upp mot 20 Mbit/s även från sängen/soffan (dock var något av testen nere på runt 5).... så hastigheten verkar vara ganska bra över rummet ändå - med undantag för några tillfälliga svackor.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-12-01 17:37
Ursprungligen av MrCoffee:

En en gång... tack för era kloka svar

Gjorde idag lite mer mätningar & det verkar som att även bredbandskollens tester varierar ganska mkt.
....såg att de dessutom rekommenderade att man skulle göra många mätningar vid olika tidpunkter för ett säkrare resultat.

Bredbandskollen är mer en prestandatest på din webläsare än nätverk, ska man göra mer tillförlitliga tester för verktyg som ttcp eller liknande användas

a, b, g eller n

Vet inte exakt hur det ser ut i Expressen men följande är värt att tänka på.
Under 802.11b och g så har man i praktiken bara 3 kanaler att köra på. De är kanalerna 1, 6 och 11. Alla andra kanaler orsakar interferens och störningar. M.a.o. om någon av dina grannar kör på samma kanal som du, så kommer det att orsaka störningar och prestandaförsämringar. Ladda ner AirRadar eller AP Grapher så ser du vad som finns i luften runtomkring dig.
Om du inte råkar ha någon jättegammal utrustning som behöver koppla upp sig så skall du definitivt slå av b (vet dock ej om detta går att göra i Express, går i Extreme).
Om du inte har en iPhone eller iPod så tycker jag att du skall ha den i enbart n-läge 5 Ghz (vet dock ej om detta går att göra i Express, går i Extreme). I 2.4 Ghz bandet finns det många fler källor till störningar.
Om du kan ställa den i n-läge så finns det i Extreme något som Apple kallar för breda kanaler. Detta skall du slå på. Det är vad andra kallar för Channel Bonding och det gör att datorn kan koppla upp sig mot basstationen med 300 Mbit/s. I verkligheten får man ungefär hälften. Om du har Leopard så kan du enkelt se info om din uppkoppling genom att hålla ner alt medan du klickar på Airportsymbolen i menyraden.

Lycka Till!

Micke

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-12-04 18:04

Tack för era svar!

Jo misstänkte att bredbandskollen inte var någon 100% koll av hastigheten, mer än indikation på ungefär hur de ser ut.

De där med 5 Ghz läget ska jag definitivt kolla upp om jag får större hastighetsproblem.

Bra grej det där med att man kan få info om kanal mm uppe vid ariportsymbolen... de visste jag inte innan.

1
Bevaka tråden