Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BankID - Firefox 3 krachar

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-31 13:22

Hej! jag har ett BankID från Skandiabanken och kör Firefox 3. För att installera BankID används programvaran Nexus Personal. När jag försöker logga in med BankID på t.ex. skattemyndigheten krachar Firefox.

Någon annan som haft problemet, hittat en lösning ?

MVH / Johan

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-10-31 22:40

Nej, jag kan logga in på SKV, FK etc utan att FF3 kraschar. Men jag har dessvärre inget bra motförslag på vad du ska göra.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-10-31 23:15

Problemet är nog att du försöker gå genom Nexus Personal.

BankID-filen ska normalt ligga i mappen ~/cbt och läses in av en Java-applet som laddas in när du ska använda BankIDt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-03 09:03
Ursprungligen av Mija:

Problemet är nog att du försöker gå genom Nexus Personal.

BankID-filen ska normalt ligga i mappen ~/cbt och läses in av en Java-applet som laddas in när du ska använda BankIDt.

Filen ligger mkt riktigt under /cbt men jag behöver ju Nexus Personal för att skapa BankID. När jag ska logga in öppnar inte Nexus Personal. Jag har även provat på en testsida för BankID och det är samma sak där. Det verkar vara Javan som kraschar ??

  • Medlem
  • 2008-11-02 17:09

Hej,

Jag har samma problem med FF3, men det funkar med FF2 som jag har kvar. Minns inte hur jag installerade Bank-ID't. Mitt ID kommer från Handelsbanken.

Hur gick det Johan? Fick du nån ordning på det? Antar att du, som jag, skulle greja med fastighetstaxeringen?

Hälsningar,
Stéphane

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-02 21:46

Råkar ut för samma elände här. Kör med Opera och Safari tills de fått någon ordning på detta. Väldigt trist...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-15 19:56

Puffar den här tråden eftersom jag också har problem med att Firefox kraschar när jag använder bankid.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-29 11:27

Jag med....

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-11-29 11:32

Jag har laddat ner Firefox 2 och använder det för Bank-id. Funkar bra.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-11-29 14:28

Uppmaning: ni som har problem med Firefox 3 och Handelsbanken: ring och/eller maila till deras Internet-support så att dom får reda på problemet. Annars blir det ingen förbättring.

PS. Sedan råkar jag veta att någonstans bland alla tiotusentals medlemmar på 99.se så finns utvecklarna till Personal. Men kom ihåg - det är _inte_ deras produkt, utan ägaren och beställaren heter fortfarande Handelsbanken. Så rikta kritiken åt rätt håll!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-01 13:08

Mitt problem är med SkandiaBanken och BankID... Fortfarande handelsbanken som är den felande länken? Äger väl inte frågan ensam?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-07 17:57

Har också problem med att firefox kraschar, men inte bara vid användning av BankID (Swedbank) utan vid massor av olika tillfällen...

Ursprungligen av kallel:

Har också problem med att firefox kraschar, men inte bara vid användning av BankID (Swedbank) utan vid massor av olika tillfällen...

Visst, och min bil vill inte starta ibland. Säkert samma anledning.

  • Medlem
  • Staffanstorp
  • 2008-12-07 20:36

firefox

Hej
Har oxå problem med att FF3 kraschar när jag använder bankid. Jag har sparbanken Finn i Skåne. Fungerar fint i Safari.
Tommy

Swedbank, crashar direkt

Prova att fullständigt radera nexus personal. Installera senaste firefox, installera nexus efter detta.

Att INTE ha firefox full med plugins KAN ju hjälpa också....

jag hade samma problem på min gamla macbook. Nu har jag precis installerat en splitter ny firefox på min nya mbp, sedan Nexus. Och det kraschar fortfarande

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-12-11 10:44

Det är fortfarande problem med Firefox 3, har handelsbanken och deras tjänst fungerar för inloggning i banken men så fort Bank-ID kommer in i bilden på ex skatteverket så kraschar firefox... Har mailat Handelsbankens internetsupport idag så vi får se om de svarar.

mm.. alla former av bankid jag kör har samma problem, så jag vet itne om det hjälper att gnälla på banken.. Det kraschar på Swedbank, Skatteverket, CSN. Suck..

just det.. bank-id.. rättar mig själv. klart det är bankens fel.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-01-09 12:40

Firefox 3 och bank-id

Kör en Intel iMac med OS X 10.5.6 och Firefox 3.0.5. Nyligen installerat om allting och Bank-id kraschar här med. Kommer dessvärre inte ihåg vilken version av Firefox jag hade innan, men jag är tämligen säker på att det var ett lägre versionsnummer på Firefox

  • Medlem
  • Östersund
  • 2009-01-24 12:19

BankID-tjänsten har i dagsläget inget stöd för Firefox 3 p.g.a. problem med certifikathanteringen i FF3, även Telias E-legitimation har liknande problem.

Här är i.a.f. en bug som orsakar problem med Telias E-legitimation:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=438830

/mludd

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-01-24 17:19

Jag kan rapportera att BankID (genom Skandiabanken) och Nexus fungerar alldeles utmärkt för mig med Firefox 3. Det är med andra ord inget problem som drabbar alla.

https://install.bankid.com/

Testa att klicka på knappen med muspekaren istället för att trycka på enter, då kraschar det inte för mig iaf - men annars gör det

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-01-27 22:21
Ursprungligen av +Pine+:

Testa att klicka på knappen med muspekaren istället för att trycka på enter, då kraschar det inte för mig iaf - men annars gör det

Stämmer bra! Otroligt störigt!!!
Jag kör 10.5.6 på MacBook Pro Intel och Safari 3 och Firefox 3.
Försökte nyss göra senaste bank-ID-uppdateringen via Safari, men appleten bara står och tuggar och inget händer.
Försökte då i Firefox, som alltså bara kraschar.
Har aldrig tänkt tanken på att klicka med pekaren...
Men visst funkade det!
Tack Pine! :">

ingen fara, gött att det funkade!

Hjälper en släkting med hennes mac, hon kör senaste OS X och hon vill ha Firefox för Skandiabanken.
Det skumma är att hon inte ens kan installera Firefox, det krashar direkt (!) när hon startar programmet.
Kommer inte på något udda med hennes dator. Det blir än mer konstigt när problemet inte löstes ens av att hon skaffade ny dator häromdan (MBP) med en fräsch installation.

Någon som upplevt något liknande?
Tilläggas ska väl det att jag bara "telefon-supportat" henne, men att dra programmet från diskimage'n till programmappen borde ju inte kunna bli fel. VI har stegat igenom proceduren ett par gånger för säkerhets skull, så jag är hyggligt säker på att det är rätt och riktigt så långt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 18:02

Tack Pine, ditt tips om att klicka med muspekaren funkade utmärkt. Obetalbar bugg, man får väl hoppas att de rättar till den snart. Men det blir ju i alla fall helt användbart nu, skönt att slippa växla webläsare bara för att man skall in på csn eller skatteverket. Tack!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 19:30

Bank-ID via Telia funkar inte på Mac, inte på de flertaliga sätt jag provade i helgen iaf. Jag gav och och kör det i Windows via VMware Fusion. Skrev klagobrev till SEB och Telia... det är bara att hålla på och tjata.

Ännu i semestertider kvarstår problemet...

1
Bevaka tråden