Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AppleStore Black Friday är här

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-28 08:10
Ursprungligen av swe_ag:

Jag är besviken på denna rea-dag.
Inte mycket till rabatt.
Få produkter som erbjuds rabatt på.
Tänkte köpa en macbook pro. Blir inget nu.

Jag hade förväntat mig mer av denna hypade dag. Kan ha haft förväntningarna fel iofs.
Vad tycker ni övriga?

Om du hade läst några av de gamla trådarna om Black Friday så hade du inte behövt bli så besviken, generellt sett så har det alltid vart sunkiga rabatter på de saker man ändå inte vill ha...

det enda jag ville ha, och har hållt mig från att köpa de senaste veckorna - var just för att det skulle bli en tusenlapp i rabatt på Macbook Pro.

Så jag är helt klart besviken att iMac och Macbook har sänkningar, men inte Macbook Pro. Man ska inte klaga på rabatter - men man får väl klaga på utebliven rabatt på Macbook Pro?

Nästan så man vill köpa Macbook - men jag ska ha den till min egna webfirma, och där får det gärna vara prestanda före pris.

Så nu beställer jag Pro - enda förtjänsten är väl att jag köper via klickback.

pinsamt av Apple svenska att hypa den här dagen så o sen ge några sketna procent i rabatt. Riktigt dåligt måste jag säga-- bättre att låta bli isf...

Ursprungligen av swe_ag:

Jag hade förväntat mig mer av denna hypade dag. Kan ha haft förväntningarna fel iofs.

Ursprungligen av Zebulon:

pinsamt av Apple svenska att hypa den här dagen så o sen ge några sketna procent i rabatt. Riktigt dåligt måste jag säga-- bättre att låta bli isf...

Jag har inte studerat varje rabatt i detalj, men så vitt jag kan bedöma, så är det ungefär som det brukar vara.

Om ni hade läst igenom den här tråden, och följt de länkar som finns här, så hade ni sett hur stora rabatter det brukar vara. Då hade ni kunnat lägga förväntningarna på rätt nivå, och sluppit bli besvikna.

T.ex den här länken som jag gav i inlägg #9:
Black Friday - Mac Guides

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-28 10:19
Ursprungligen av Zebulon:

pinsamt av Apple svenska att hypa den här dagen så o sen ge några sketna procent i rabatt. Riktigt dåligt måste jag säga-- bättre att låta bli isf...

Ja, riktigt löjligt känns det. Man nästan skämms...

  • Oregistrerad
  • 2008-11-28 11:09
Ursprungligen av Zebulon:

pinsamt av Apple svenska att hypa den här dagen så o sen ge några sketna procent i rabatt. Riktigt dåligt måste jag säga-- bättre att låta bli isf...

Kan inte låta bli att hålla med. Den enda macbook är 13" där du kan spara 927 Kr - Ok det är pengar också såklart, men att kalla det "en dag du inte får missa" är ju patetiskt

Men det är faktiskt större besparing än i USA, där du sparar hela 101 Dollar, yeahh. Men det är väl utan tax så med svensk moms blir det väl samma gissar jag. Fast den kostar å andra sidan 9692 i USA och 11.000 i Sverige.

Kul att denna var med också: Bose SoundDock Series II digitalt musiksystem - Apple Store (Sverige)

Där sparar du: 0 Kr (Moahaha fin black-friday)

Ursprungligen av studiox:

Kan inte låta bli att hålla med. Den enda macbook är 13" där du kan spara 927 Kr - Ok det är pengar också såklart, men att kalla det "en dag du inte får missa" är ju patetiskt

Matchar de flesta andra butikers sätt att sälja...

Jag beställde i alla fall en ny Macbook 2.0 ghz. Hade tänkt att köpa en tidigare i veckan men hade inga problem att vänta lite och spara nästa en tusenlapp.

(Ska bli så gryyymt skönt att kasta ut min gamla Macbook 1.83 Core Duo. från 2006, sjunger på sista versen nu)

Haha, det är ju underbart. GNÄLLA på rabatter. Nu får ni fan skärpa er.

Klart man får gnälla på löjligt låga rabatter...framför allt när dom hypat "Black Friday" och spridit känslan av feta rabatter. Apples rabatter är pinsamt usla. Löjligt. Lika bra att dom struntar i rabatter över huvud taget.
Black Friday ska vara minst 25% off - allt annat är strunt. Apple gör sig till åtlöje.

Apple har väl inte gjort sig kända för att vara särskilt generösa? Har nog inte varit med om en enda Black Friday med vettiga rabatter. Som någon skrev tidigare - det hade ju helt enkelt varit bättre att inte ge 5% rabatt, det framstår ju bara som futtigt.

Ursprungligen av Zimmerman:

Klart man får gnälla på löjligt låga rabatter...framför allt när dom hypat "Black Friday" och spridit känslan av feta rabatter. Apples rabatter är pinsamt usla. Löjligt. Lika bra att dom struntar i rabatter över huvud taget.
Black Friday ska vara minst 25% off - allt annat är strunt. Apple gör sig till åtlöje.

Jag är tvärtom. Såfort Apple ger rabatt på något är det bara att hurra. Jag tycker inte heller att t ex typ 1000spänn på en ny Macbook är en "löjligt låg rabatt". Tycker det är löjligt att gnälla, var glad att snålapple för en gångs skull gör NÅGOT avdrag på sina produkter.
Din sista 25% mening orkar jag inte ens kommentera. Du lever i en annan värld helt enkelt!

Och jag som inte ens trodde Apple gav rabatt, alls...

Ni som gnäller på rabatterna... Ni som tycker att de lika gärna kunde låta bli...

Jag förstår inte tanken bakom ert resonemang - att ingen rabatt är bättre än en liten rabatt?

Om ni var på gång att köpa en MacBook t.ex - vill ni då betala fullt pris eller vill ni ha 927 kr rabatt?

Om ni ärligt kan svara: "Jag vill hellre betala fullt pris, för den rabatten är för liten", så undrar jag vilken ekonomisk situation ni lever i.

En noga uträknad rabattnivå ger bara fördelar för Apple:
- kampanjen i sig ger publicitet och uppmärksamhet
- rabatten ger lite merförsäljning, folk som slår till när det är billigare, och som kanske inte skulle köpt varan annars
- om rabatterna varit mycket större så hade det påverkat försäljningen negativt under perioden före kampanjen. Många skulle i så fall vänta med sina köp, och köpa till det lägre priset, vilket hade gett Apple mindre pengar för samma antal sålda varor. Men om rabatten är mindre, så köper många av dessa kunder ändå, utan att vänta tills kampanjen kommer.

Skumt! Provade att testköpa en iMac nästvärsting som var 827:- i rabatt. men när jag konfigurerade om till 500 hd och trådlös mus och tangentbord så blev rabatten bara 677:-.Konstigt......

  • Oregistrerad
  • 2008-11-28 16:49

Vi är svenskar, vi måste klaga på något, vilket är rätt tydligt i denna tråd, då även dom som anser att Apple är gudar och vi ska vara tacksamma och be till Steve i godnattbönen verkar vilja klaga på oss som klagar. Vi sitter i SAMMA BÅT alla.

Men om Microsoft gjort en fet black friday, och det enda man hittar är en XBOx 360 till 5% rabatt då hade vi fått 100 kommentarer om att 5% är bajs och microsoft borde gå o dö.

Objektiviteten haglar...

Ursprungligen av studiox:

Men om Microsoft gjort en fet black friday, och det enda man hittar är en XBOx 360 till 5% rabatt då hade vi fått 100 kommentarer om att 5% är bajs och microsoft borde gå o dö.

Nog är det något som är bajs, men inte de 5% utan M...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 16:55

Jag får en känsla av att de som klagar kanske är studenter. Då har man ju mer rabatt varje dag i flera år, klart ~7-8% känns lite när man får 10%..

Jag vill gnälla på alla som gnäller på alla som gnäller om att några gnäller om att en del gnäller på Apples pinsamma rabatter.

Ursprungligen av Zimmerman:

Jag vill gnälla på alla som gnäller på alla som gnäller om att några gnäller om att en del gnäller på Apples pinsamma rabatter.

Gnäll-pelle!!

Ska du säga!

Ursprungligen av SkrotNisse:

Gnäll-pelle!!

Ursprungligen av Zimmerman:

Ska du säga!

Jag väljer i alla fall att gnälla på folk gällande ämnen jag
känner passionerat för, Apples rabatter når inte riktigt dit...

En sann gnällare väljer inte vad och inte vad han/hon ska gnälla på. Gnället ska komma från ryggmärgen - direkt - reflexmässigt - på allt som är gnällbart. Du är bara en amatör, meborgare...eler en finsmakare.

Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag väljer i alla fall att gnälla på folk gällande ämnen jag
känner passionerat för, Apples rabatter når inte riktigt dit...

Ursprungligen av Zimmerman:

En sann gnällare väljer inte vad och inte vad han/hon ska gnälla på. Gnället ska komma från ryggmärgen - direkt - reflexmässigt - på allt som är gnällbart. Du är bara en amatör, meborgare...eler en finsmakare.

Mmm, du har nog rätt. Och jag tar det som en komplimang!!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-28 18:48

Macoteket säljer iPodNano 8 GB billigare UTAN rabatt!

Macoteket - Apple iPod nano 8GB silver ny modell

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-28 22:08

Jag ber om ursäkt för att jag inte lusläser hela tråden innan jag postar, och därmed riskerar att komma med en upprepning.

Apple har aldrig nånsin rea, med undantag för Black Friday. Så för alla som gnäller på att det inte är tillräckligt bra rabatt: handla någon av de 364 dagar med ordinarie pris då istället om ni tycker det är bättre!

Visst, det är inte några jätterabatter. Speciellt inte i Sverige (ca 4-20%). I USA är det lite högre tror jag. Men som sagt, alternativet är _ingen_ rabatt, och det är det ingen som gnäller över.

Jag handlar ju hellre en MacBook med 927:- rabatt än med 0:- rabatt. Men det är kanske bara jag?

Så du gnäller på oss som gnäller. Förresten...jag skulle aldrig köpa en MacBook som var billigare än normalt. Aldrig i livet. Det är något skumt när dom sänkt 927 spänn. Dom har säkert plockat ur någon del...ramminne eller kanske DVD-spelaren...vad vet jag...eller så är det en beggad man får. Skumt är det. Och varför heter det "black" friday? Svart! Säkert något skattefiffel. Momsbedrägeri? Nä, tacka vet jag fullpris. Då vet man vad man får.

Ursprungligen av hugin:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lusläser hela tråden innan jag postar, och därmed riskerar att komma med en upprepning.

Apple har aldrig nånsin rea, med undantag för Black Friday. Så för alla som gnäller på att det inte är tillräckligt bra rabatt: handla någon av de 364 dagar med ordinarie pris då istället om ni tycker det är bättre!

Visst, det är inte några jätterabatter. Speciellt inte i Sverige (ca 4-20%). I USA är det lite högre tror jag. Men som sagt, alternativet är _ingen_ rabatt, och det är det ingen som gnäller över.

Jag handlar ju hellre en MacBook med 927:- rabatt än med 0:- rabatt. Men det är kanske bara jag?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-28 22:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Så du gnäller på oss som gnäller. Förresten...jag skulle aldrig köpa en MacBook som var billigare än normalt. Aldrig i livet. Det är något skumt när dom sänkt 927 spänn. Dom har säkert plockat ur någon del...ramminne eller kanske DVD-spelaren...vad vet jag...eller så är det en beggad man får. Skumt är det. Och varför heter det "black" friday? Svart! Säkert något skattefiffel. Momsbedrägeri? Nä, tacka vet jag fullpris. Då vet man vad man får.

Hmm. Jag tänkte först att du så klart skojade till det med lite ironi. Men sen började jag fundera, och blev rädd att du menar allvar.

Håll nu utkik på:
AppShopper: iPhone App Deals and Discovery - Recent Price Changes (Free)

alla ni iPod Touch/iPhone användare, och hämta er lite gratis apps från iTunes App Store medans det går

Ursprungligen av hugin:

Jag ber om ursäkt för att jag inte lusläser hela tråden innan jag postar, och därmed riskerar att komma med en upprepning.

Apple har aldrig nånsin rea, med undantag för Black Friday. Så för alla som gnäller på att det inte är tillräckligt bra rabatt: handla någon av de 364 dagar med ordinarie pris då istället om ni tycker det är bättre!

Visst, det är inte några jätterabatter. Speciellt inte i Sverige (ca 4-20%). I USA är det lite högre tror jag. Men som sagt, alternativet är _ingen_ rabatt, och det är det ingen som gnäller över.

Jag handlar ju hellre en MacBook med 927:- rabatt än med 0:- rabatt. Men det är kanske bara jag?

Det går att pruta om man ringer och ska beställa via Apple-store. Det gäller bara att vara bestämd och ligga på lite. Har alltid fått minst 10%. Däremot är det svårt när man har csn-kort. Det är JÄVLIGT svårt att pruta på redan rabatterat pris!

Bevaka tråden