Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook som startar om vid rörelse...

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-14 21:21

Min MacBook startar om vid rörelse, om man skakar den lite. Den funkar fint om man har den på ett bord, men den kan starta om man har den i knät, är även rädd för att den kan fula sig om man har den på tåget/bilen.

Detta händer även när nätsladden är inkopplad.

Har ingen garanti, köpte den medveten om detta problemet för 3000kr. Men det vore kul om man kunde fixa.

Igår kom det även upp något medelande om att man var tvungen att starta om datorn genom att hålla nere powerknappen, men det har bara hänt en gång. Hoppas på att det bara var en engångsföreteelese.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-14 21:53

Det kanske är sudden motion sensorn som spökar? Du kan ju testa att stänga av den
Sudden Motion Sensor: Advanced Tips

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-14 23:45

Om man bara trycker ok vid installation av program vid lösenordsprompten utan att skrivain lösenord, och det funkar att installera program, betyder det att det inte existerar något lösenord?

För när terminalprompten frågar efter lösenordså trycker jag bara enter när man ska skriva lösenord efter kommandot. Men när jag kollar inställningarna sedan så står det fortfarande "sms 0"...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-15 11:04
Ursprungligen av woxiz:

Om man bara trycker ok vid installation av program vid lösenordsprompten utan att skrivain lösenord, och det funkar att installera program, betyder det att det inte existerar något lösenord?

För när terminalprompten frågar efter lösenordså trycker jag bara enter när man ska skriva lösenord efter kommandot. Men när jag kollar inställningarna sedan så står det fortfarande "sms 0"...

sms 0 betyder ju vad jag förstår att sms är avslaget.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-15 11:41
Ursprungligen av bolle:

sms 0 betyder ju vad jag förstår att sms är avslaget.

Oj, skrev fel, menar givetvis att det står sms 1...

Ursprungligen av woxiz:

Igår kom det även upp något medelande om att man var tvungen att starta om datorn genom att hålla nere powerknappen, men det har bara hänt en gång. Hoppas på att det bara var en engångsföreteelese.

Kernel Panic.

Enkelt uttryckt så inträfar ett så allvarligt fel att datorn totallåser sig och den skärm du ser motsvarar BlueScreen på PC-sidan.

Kommer den upp en gång. Lugnt. Jag har haft två st sedan millenieskiftet eller så.
Kommer den upp ofta kan det vara kopplat till hårdvara; felaktigt minne; kass grafikkort.
Man kan även få det om man har felaktiga saker inkopplade i FW och USB-portar.
Det KAN ju tyda på en pajjad MotionSensor ?
-

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-11-15 11:14

Här är en tråd med en snubbe som har liknande problem:
kernel panics when macbook jostled [Archive] - The macosxhints Forums
Det verkar som om en av minnesplatserna var trasig i det fallet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-15 12:14

Var tvungen att skriva in lösenord på användarkontot som inte hade något lösenord, för att sedan skriva in det nya lösenordet när vid avstängningen av sms i terinalen.
Får se hur det funkar nu...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-15 16:24

Tycks inte hjälpa att stänga av den. Känns som om den blivit tappad och något hänt med den? Iom att det är en död vertikal linje på den också...

Varför inte ta kontakt med ngt serviceställe och be dem återkomma med kostnadsförslag innan de sätter igång?

Du kanske kan betala en femhundring, så går de igenom maskinen för dig.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-15 21:43
Ursprungligen av Goflorp:

Varför inte ta kontakt med ngt serviceställe och be dem återkomma med kostnadsförslag innan de sätter igång?

Du kanske kan betala en femhundring, så går de igenom maskinen för dig.

De e ju en tanke, men just nu e jag helt pank student, så det vore kul att fixa det själv.

Har upptäckt en ny sak nu. Det är att den startar om, om man trycker till vänster om styrplattan!? Vad är det som sitter där under?
Vore ju kul om det bara är något minne eller någon kontakt som sitter löst eller så.

  • Medlem
  • 2008-11-15 21:54

Vänster om styrplattan sitter batteri och minnesluckor, ja.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-28 23:44

Nu har jag kommit fram till att den är seg att starta ibland och då får "nypa" till vänster om pekplattan för att den ska starta. Detta gäller även med nätadapter så det är inget glapp i batterikontakten... Skumt, men efter jag tagit ut minnena och satt till baka dom så kan jag ha den i knät utan att den startar om. Men vid större skakningar eller om man trycker för hårt vänster om pekplattan så rebootar den. Tex när man lutar vänster handen för hårt när man skriver.

När min gjorde det var det minnena som glappade. När jag tryckt dit dem lite bättre (man måste trycka hårt!) så går den utan problem. Just det här med pekplattan känner jag igen från RAM-minnesglappet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-11-29 15:13

Men jag tryckte hårt och ordentligt ju... Ska man vålda i dom?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-02 01:15

Installerade nytt minne i den nu, verkar ha blivit mer känslig, har fått upp flera *kernel error" på kort tid... Men jag fattar inte vad det är som sitter till vänster om pekplattan ovanför batteriet, för det är där som den känsliga punkten har lokaliserats till...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-14 00:31

JAG LÖSTE DET!!! Det var ena minnesplatsen som var kass, så nu köra jag bara med den ena... Har inte haft någon så lite mejsel att tillgå innan, så jag har inte kunnat testa innan...

Har 1gb minne, men osx ska funka bra med 1gb väl? Typ som 2-3 gb med windows vista?

  • Medlem
  • Bromölla
  • 2008-12-14 10:34

Ja 1gb funkar, men kan ju bli lite segt ibland. Fick min MacBook levererad med 1gb så det ska nog inte vara några problem för dig

Finns ju 2GB kretsar och även 4 - men de är lite dyra...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-12-14 19:31
Ursprungligen av Goflorp:

Finns ju 2GB kretsar och även 4 - men de är lite dyra...

Men jag har den äldsta macbook'en, som bara stödjer 2gb. Tror inte den stödjer mer än 1gb per minnesplats då. Har för mig jag har läst det.

Ofta är "maxminnet" ihopskrivet när maskinen lanserades, då fanns det kanske inte större än 1GB pinnar...

Prova tryck i en 2GB pinne. Kan ju funka utmärkt. Då får du en helt annan dator än en med bara 1GB ...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-27 02:23

Har ingen aning om detta funkar: testa att tvätta kontakterna på minnena och på minnesplatserna. Görs med Isopropanol (även kallat isopropanylalkohol) som kan införskaffas på närmaste apotek. Skulle kunna hända att det är någon oxidation på någon kontakt ju. Dock måste jag säga att något fysiskt problem med kontakten är mer troligt pga att den är känslig för rörelser.

Ursprungligen av kd35a:

Har ingen aning om detta funkar: testa att tvätta kontakterna på minnena och på minnesplatserna. Görs med Isopropanol (även kallat isopropanylalkohol) som kan införskaffas på närmaste apotek. Skulle kunna hända att det är någon oxidation på någon kontakt ju. Dock måste jag säga att något fysiskt problem med kontakten är mer troligt pga att den är känslig för rörelser.

Isopropanol A är grymt bra ha hemma. En liten flaska kostar inte mkt.
Perfekt till elektronikrengöring. Som gammal "bandnisse" har man rengjort många tonhuvuden med den soppan....

Använd aldrig T-sprit (Röd), för det lämnar en vit pulveraktig fällning som är rena döden för tonhuven...

1
Bevaka tråden