Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Andra personers datorer i Finder

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått ett litet men irriterande problem, som dök upp när jag bytte ifrån Bredbandsbolaget till Bredband2. I Finder ser jag 10 olika personers datorer under Delat, wtf? 1. Hur får jag väck dem? (Jag kan in på deras datorer och snoka runt) 2. Kan de komma in på min dator? (Har brandvägg påslagen men ser inga försök från BB2 IP range att ansluta till min dator) 3. Kan det vara något program som e i farten (jag gissar hejvilt här...) Lite smått irriterande som sagt och har någon en vettig ide eller vad man ska göra pls svara asap

Din nya Internetleverantör har ett annat nätverk som du delar med de du ser i listen. Det är troligen några av dina grannar. Det är helt normalt.

Det finns olika sätt att ta bort dem från listen. Det enklaste är att välja Finders inställningar och avmarkera kryssrutan för att visa dem.

Om du aktiverar fildelning i Systeminställningar kan de komma åt din dator. Det är tänkt att vara så, annars hade Internet inte fungerat. Om du vill bli mer avskild från dem kan det vara lämpligt att placera en router mellan dina datorer och Internetanslutningen.

Det här är rätt kul.

Det du ser är fildelning över AFP, alltså Apple Filesharing Protocol.
Det beror på att de andra inte slagit på sina brandväggar och har fildelning på.
Om du kryssar ur "fildelning" under vilka tjänster du vill använda så kan de andra inte komma åt dina saker. Du skall inte få se andras heller då.

Simon Grabiec skrev en hemskans artikel typ "Fula bredbandsbolagen som stödjer att alla kan se dina filer..." Vilket ledde till att ComHem spärrade av hela port 548 (Som är AFP's portnr i brandväggen). Detta leder till att iDisk och Back-to-my-Mac inte fungerar alls i ComHemnät. De håller på att öppna nu igen - det tog bara 15 år eller så...

Ursprungligen av Goflorp:

Det här är rätt kul.

Det du ser är fildelning över AFP, alltså Apple Filesharing Protocol.
Det beror på att de andra inte slagit på sina brandväggar och har fildelning på.
Om du kryssar ur "fildelning" under vilka tjänster du vill använda så kan de andra inte komma åt dina saker. Du skall inte få se andras heller då.

Simon Grabiec skrev en hemskans artikel typ "Fula bredbandsbolagen som stödjer att alla kan se dina filer..." Vilket ledde till att ComHem spärrade av hela port 548 (Som är AFP's portnr i brandväggen). Detta leder till att iDisk och Back-to-my-Mac inte fungerar alls i ComHemnät. De håller på att öppna nu igen - det tog bara 15 år eller så...

M a o de ger mig rätten o snoka i deras datorer Ok tack för svaren, man blir ju lite undrande när dessa dyker upp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 17:23

Kan det var så att Bredbandsbolaget är en smula dåliga på att informera om att deras kunder finns i samma LAN?

Jag har Comhem, och har aldrig sett någon granne. Men delar ut mina mappar i mitt lokala nätverk, å andra sidan sitter mitt nätverk bakom en brandvägg. Och är det så att fildelning är på slaget per förinställning när man ansluter sin burk?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Ylan:

Jag har Comhem, och har aldrig sett någon granne.

...

Och är det så att fildelning är på slaget per förinställning när man ansluter sin burk?

Att du inte kan se dem beror på ComHems spärr av port 548.

Fildelning har inte varit standard som "på" sedan jesus gick i kortbraller.
Tror det upphörde i ngn mkt tidigt version av OSX.
OS 9 däremot... där var väl mer eller mindre allt påslaget...

Ylan, AFP fungerar ju inte i ComHem ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 18:11
Ursprungligen av Goflorp:

Ylan, AFP fungerar ju inte i ComHem ....

Jag delar hemma mellan mina burkar i mitt eget lokala nätverk. Inte med grannarna!

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av Goflorp:

Ylan, AFP fungerar ju inte i ComHem ....

Om du läser den här tråden är det ju så att comhem tagit bort spärren på port 548, du har ju till och med skrivit i tråden efter att det blev så. Nu kanske det är så att comhem inte öppnat porten på alla ställen än, utan att det sker med tiden om du inte gör som EricBradley skriver i sitt inlägg, så kanske det löser sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 21:25
Ursprungligen av Mikael E:

Om du läser den här tråden är det ju så att comhem tagit bort spärren på port 548, du har ju till och med skrivit i tråden efter att det blev så. Nu kanske det är så att comhem inte öppnat porten på alla ställen än, utan att det sker med tiden om du inte gör som EricBradley skriver i sitt inlägg, så kanske det löser sig.

Men sedan är det väl så att Comhem inte har flera användare på samman LAN, åtminstone inte överallt.

Vänligen, Ylan

Medveten om att ComHem håller på att ta bort spärren, men det tar tid innan det händer ngt.

Skall kolla upp nya tips och om det inträffat ngra förändringar i övrigt.

Thanks guys

2 frågor:

1. Kör en Airport hemma, kan grannarna se mig ändå?

2. När jag slår på brandväggen på "Ställ in åtkomst för spec tjänster och program" kan jag inte ansluta till mina datorer. Ska de va så? De funkar om ja väljer "Tillåt alla".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-28 20:16
Ursprungligen av ill_chrill:

2 frågor:

1. Kör en Airport hemma, kan grannarna se mig ändå?

2. När jag slår på brandväggen på "Ställ in åtkomst för spec tjänster och program" kan jag inte ansluta till mina datorer. Ska de va så? De funkar om ja väljer "Tillåt alla".

1. Inte om du inte har öppet trådlöst nätverk, de ser bara din Airports WAN IP-adress.

2. "Ställ in åtkomst för spec tjänster och program" innebär att bara de tjänster och program du uttryckligen givit tillstånd att passera brandväggen, kommer igenom. Då måste du själv kolla vad du behöver öppna för.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden