Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alu MB ger mikro-stötar?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-28 18:00

Hej,

Min flickvän införskaffade sig en Alu MB. Vi ligger ofta i sängen, hon arbetar med sitt och jag arbetar med mitt (nej, vi har bättre saker för oss än att ha sex i sängen) och när vi tar på varandra (ibland måste man ge varandra lite uppmärksamhet) känns det väldigt strävt när fingrarna rör vid hennes hud. Väldigt små små stötar som försvinner efter lite beröring.

Hon har svårt att sitta med datorn i knäet och och arbeta med styrplattan då det känns som att det isar med el från datorn in i fingrarna. Min MBP (late 2008) har inte alls samma problem.

Det uppstår inga gnister mellan oss (fysiska dvs, det emotionella är ett annat problem som vi kan ta nån annan gång) om vi inte sitter vid datorerna.

Hennes batteri verkar också lite knasigt då det klagar på att strömmen är slut samma sekund som man drar ut strömsladden (ibland) och indikatorn vid menu bar visar aldrig något anant än batteri-ikon + (Calculating...). Vilket iofs skulle kunna vara något mjukvarufel eller dylikt, men det verkar ändå konstigt.

Någon som hört om något liknande? Ibland går det så långt att hon helt enkelt skiter i att arbeta eftersom det är så pass jobbigt att sitta vid datorn, vilket gör mig lidande då jag måste vara social.

Hjälp.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-28 18:08

Det är ett känt problem som funnits sedan Powerbook tiden då den nya designen (alu) introducerades. Det har diskuterats förut, prova sök på krypström eller något liknande.

Disskuteras i denna tråd: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/254961-str-mf-rande-mbp.html

Har samma "fenomen" själv, men inget som stör mig.

Edit:

Måste ge trådskaparen lite Cred. för ett fyndigt inlägg. Fick iaf mig att le lite extra

Senast redigerat 2008-11-28 18:48

Inte mej heller... bzzzzt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 22:48

En snabb fråga. Är det lika om du vänder på adaptern i Vägguttaget?

Min iPhone känns som du beskriver men vänder jag på pigtailen så försvinner spänningen.

Allt beror på om datorn är kopplad till ett jordat uttag.

MacBook laddaren är jordad, men kopplas den till ett
uttag som inte är jordat (förlängnings sladd utan jord
eller som i mitt fall då jag bor i ett 98 år gammalt hus
där inte alla uttag är jordade) då får man detta fenomen.

Det står om det i en annan tråd.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-29 13:40

Jag är för bakfull för att orka flytta undan bord och tv och annat som står i vägen för uttagen, men om jag inte missminner mig tror jag att uttaget i väggen är ojordat som sen är kopplad till en ojordad förlägningssladd och sen datorerna inkopplat där. Men dåså, hon får prova att koppla in dator lite överallt för att testa (nedanvåningen är jordad blandannat). Skönt att det inte är något fel på datorn!

Tack för era svar!

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-30 12:25

Hmm, efter lite närmare forskning så uppstår de här mikrostötarna även när man inte har någon strömkälla inkopplad. Då borde det ju inte pirra i kroppen?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-30 12:57

Tjenna kid...

Alltså som jag ser det så är det ett jordfel i datorn... för meningen med att ha det kopplat till jord är ju att om det blir "läckage" eller jordfel är ju att strömmen går ut i jorden istället för i människan.

Och finns där ingen jord så går det ju via människan...

Det jag kan ju också bero på statisk elektricitet men då borde det bara uppstå ibland tycker jag, beroende på vad man har på sig och på vad man sitter t.ex.

Och ett jordfel är ju ett fel på maskinen. Då en bärbar dator bara kör på 12 volt tror jag? så är det ju inte tillrräckligt för att vara en fara för människan. Men hade samma fel uppstått på en ugn t.ex. som också har metall hölje så hade du haft 230 V - 400 V i höljet på ugnen och då är det farligt...

Så fortsätter problemet och det är tillräckligt störigt så tror jag ni ska lämna in den. För jag tror att det skulle kunna skada datorn i slutändan också om det vill sig illa.

Vid en ren spontan tanke så kan det ju vara att någon komponent i datorn ligger emot ytterhöljet och då kan det ju finnas risk för kortslutning om det sker med en annan komponent också t.ex.

Så lämna in och påpeka jordfel.

För som vissa skriver att koppla in i ett jordat uttag (vilket alltid är att föredra för elektronik) hjälper mot stötarna så är det ju egentligen bara att kringgå problemet. Då jordfelet står kvar men nu går det in i väggen istället för i människan.

Lycka till

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-30 13:11
Ursprungligen av Kajan:

Tjenna kid...

Alltså som jag ser det så är det ett jordfel i datorn... för meningen med att ha det kopplat till jord är ju att om det blir "läckage" eller jordfel är ju att strömmen går ut i jorden istället för i människan.

Och finns där ingen jord så går det ju via människan...

Det jag kan ju också bero på statisk elektricitet men då borde det bara uppstå ibland tycker jag, beroende på vad man har på sig och på vad man sitter t.ex.

Och ett jordfel är ju ett fel på maskinen. Då en bärbar dator bara kör på 12 volt tror jag? så är det ju inte tillrräckligt för att vara en fara för människan. Men hade samma fel uppstått på en ugn t.ex. som också har metall hölje så hade du haft 230 V - 400 V i höljet på ugnen och då är det farligt...

Så fortsätter problemet och det är tillräckligt störigt så tror jag ni ska lämna in den. För jag tror att det skulle kunna skada datorn i slutändan också om det vill sig illa.

Vid en ren spontan tanke så kan det ju vara att någon komponent i datorn ligger emot ytterhöljet och då kan det ju finnas risk för kortslutning om det sker med en annan komponent också t.ex.

Så lämna in och påpeka jordfel.

För som vissa skriver att koppla in i ett jordat uttag (vilket alltid är att föredra för elektronik) hjälper mot stötarna så är det ju egentligen bara att kringgå problemet. Då jordfelet står kvar men nu går det in i väggen istället för i människan.

Lycka till

Tack Kajan,

Malin har inga liknande problem med sin MB? Jag ska testa att sätta mig vid datorn sen och se om jag upplever samma stötar när strömsladden inte är inkopplad.

Ursprungligen av Okkido:

Malin har inga liknande problem med sin MB? Jag ska testa att sätta mig vid datorn sen och se om jag upplever samma stötar när strömsladden inte är inkopplad.

Är det en plast MacBook så får man inte det fenomenet eftersom
höljet är isolerande.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-11-30 18:43
Ursprungligen av SkrotNisse:

Är det en plast MacBook så får man inte det fenomenet eftersom
höljet är isolerande.

Hehe, nä så klart. Men jag vet att Kajans flickvän har en alu MB.

Ursprungligen av Okkido:

Hehe, nä så klart. Men jag vet att Kajans flickvän har en alu MB.

Ah...

Hej,

Jag har ofta märkt av samma sak själv. Då mellan datorer med metallhöljen. Gjorde just ett test med min och frugans mackar med aluminiumhölje. På samma kontakt inga stötar - med med olika uttag i väggen, rätt otrevligt. Min tolkning är att det är pga att laddarna inte har någon riktig jord, det är ingen kontakt mellan sladdens (kontakten i väggens) jord och höljet. Det går inte heller att få någon jord då bara de två strömförande ledningarna är kopplade till laddaren. Ett gammalt knep som ofta har använts och används inom elektroniken är att göra sig en konstgjord jord (flytande jord) med hjälp av ett par kondensatorer. Kondensatorerna är så små att det inte blir några farliga (knappt märkbara) strömmar om man kommer i kontakt med en riktig jord. Den konstgjorda jorden kan bli olika för olika Iaddare. I ett trefasnät blir de konstgjorda jordarna rejält olika om laddarna är kopplade till kontakter som är kopplade till olika faser på nätet. De olika spänningarna på höljena kan ge gnistor eller i alla fall vara obehagligt.
Vanligtvis jämnar man ut belastningen på elnätet genom att koppla olika kontakter till olika faser och då är jordproblemet (med konstgjord jord) inte alltid så kul. Apparater utan strömledande höljen ställer inte till problem.

Problemet med stötar kan minskas eller helt försvinna om man har gemensam skarvsladd till laddarna. Blir det i alla fall ordentliga stötar ska man kolla i första hand laddarna, Vända sig till ett proffs kan vara en bra ide.

Man kan fixa en ledning mellan de bärbara datorerna. Hur det görs bäst och säkrast vet jag inte. Försök inte att lägga in trådar mellan uttagen på sidorna eller bakom skärmen, risken för att du bränner några kretsar är stor.

Om ena datorn har ett plasthölje kan den som håller i alu mac "ligga" (inte avsiktligt - lovar) på den spänning som den konstgjorda jorden har. Om man då tar i en annan person kan den få en ofarlig och liten stöt.

1
Bevaka tråden