Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Fortran kod från-79 på server

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-27 02:37

Sitter här med ett kraftfullt men också mycket svårjobbat program som heter Digital DATCOM. Programmet är kodat i Fortran och är äldre än mig (hur många datorprogram har du använt som senast blev uppdaterade år 1979?) och används för att räkna ut aerodynamiska derivator för olika flygplans-konfigurationer (~flygsimulering).

Problemet med det här programmet är att det är allmänt accepterat som ett av de bästa programmen som finns än idag för sådana här beräkningar men på grund av dess historia så är det en mardröm att skapa konfigurationsfiler och behandla datan som kommer ut ur det.

Så, här kommer jag in i bilden Jag sitter och funderar på om man kan skapa ett webinterface där man lätt fyller i information om flygplanet i ett formulär, låter ett PHP skript bygga en input fil och sen kör den genom DATCOM, loggar outputen och visar ett par fina grafer samt låter en ladda ner resultatet och provflyga planet i en simulator. Jag har lyckats snickra ihop det hela vägen till en färdig input fil och har en bra idé för grafer och annat, men jag har helt kört fast på hur man kan köra själva DATCOM på en server. Programmet är antingen en exe för Windows som behandlar en inputfil som finns i samma mapp eller så finns originalkoden i Fortran (som borde gå att kompilera om för OS X/Linux). Det är egentligen inget processorkrävande (troligen enda fördelen med att det kodades 1979...) men hur gör man för att skriva inputfilen i rätt mapp, köra programmet på servern och sen läsa in och spara outputen?
Output filen är runt en 125kb, hur pass segar det ner servern när PHP tuggar igenom en textfil på 125kb?

Sorry för det enorma inlägget

Senast redigerat 2008-11-27 03:17
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-28 06:50

Att få linux/osx att köra programmet borde väll fungera med wine. Och att sedan styra via php med system().

PHP: system - Manual

Filerna kan väll vara lämpligt att placera i /tmp/ om du inte vill ha dom arkiverade för varje analys.

Senast redigerat 2008-11-28 07:06
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 13:27

shandar,

Kan Absoft Pro Fortran Compiler Suite For Intel Mac OS vara ett alternativ?

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-16 14:04

Nu ska ju inte shandra utveckla något Fortran-program (gudskelov), utan bara köra det på en OS X-serv. Så han kan köra en Fortran-kompilator med minimalt arbete för att göra något enstaka avlägsen OS X-anpassning. Det finns gamla och nya http://en.wikipedia.org/wiki/Fortran.

Att köra Windows-binären under WINE skulle jag inte rekommendera om jag har tillgång till källkoden. Aldrig.

jag kör med de färdiga gfortran-paketen från http://hpc.sourceforge.net/ när jag kompilerar fortran, men då är det mer modern kod (90/95) än f77 eller vad du har.
gammal fortrankod brukar inte vara det roligaste att pilla i, men det kanske går att köra rakt av?

de kommersiella varianterna (framförallt intels) ger oftast bättre prestanda, men det kanske inte är helt nödvändigt här?

1
Bevaka tråden