Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skapa kategorier?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-11-28 07:29

Dålig rubrik, jag vet. Jag är helt ny på FM så ha tålamod.

Jag försöker hitta på en lösning för mina egna konstprojekt. Vad jag vill göra är att koppla bilder och videon till enskilda poster helst med ett gruppnamn. Tänker jag rätt?

Projekt
Post 1 - Post 1 media (foton och video), kan vara upp till några hundra bilder och oftast en video
Post 2 - Post 2 media (foton och video)
osv.

När jag sen är på Post 1 vill jag ha en länk som listar foton och videon för den specifika posten.

Kanske jag är helt ute och svävar...?

Peppe

Nejdå, du är inte ute och svävar. Det du vill göra (förutsatt att en bild och en video bara kan finnas på ETT projekt) är att skapa en relation mellan projekt och Media. Media är den tabellen som innehåller dina bilder och filmer. (Hur man gör den kan jag förklara i ett separat inlägg, om du alltså inte redan har den).

Så du behöver ett nytt fält i tabellen Media som heter Projekt och i det fältet så anger du projektets namn i alla poster. Du måste stava exakt likadant (man kan använda en värdelista för att fylla i saker på ett bra sätt, kan förklara hur man gör en sådan också i ett separat inlägg).

Sedan skapar du en relation mellan Projekt och Media så att projekt är till vänster och Media är till höger i relationsdiagrammet. De fält som du relaterar heter Projekt i båda tabellerna och innehåller projektets namn.

När du nu har relationen kan du lägga till en portal i layouten för projekten. I den portalen så visar du bilderna/filmerna för det projektet.

Portal och flera hundra bilder kan vara en smula ineffektivt, men det går att bygga vidare på detta och göra en sk portalfiltrering, men det är inte direkt för nybörjare.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-11-28 10:05

Tack för snabbt svar. Jag har testat lite nu och förstås får jag det inte att funka som jag vill.

Jag ska försöka förklara på bästa sätt som jag har lagt upp det och vad jag vill åstadkomma.

Tabell:
Portfolio
Post

  • portfolioID

  • projectname

  • description

  • date

  • media (thumbnail)

Tabell:
Media
Post

  • mediaID

  • projectname

  • media

  • filename

Realtion mellan "projectname".

Jag vill inte egentligen ha en portal som visar allt utan en länk från en Portfolio layout till en ny layout med relaterat media. Problemet just nu är att all media som finns i tabellen Media visas för alla projekt. Kanske jag förklarar vagt här...

En annan sak är ju lite dumt om man måste mata in projektnamnet manuellt för varje bild, som sagt det kan vara flera hundra bilder för ett projekt. Jag försöker läsa manualen så gott det går men, men...

Ha tålamod, jag vet att det här måste gå på ett eller annat sätt. I flera års tid har jag suttit och matat in den här infon i InDesign, sida för sida. 1 projekt per sida och det börjar bli mycket information. Här är då att jag inte kan ha med "extern" media på ett vettigt sätt. Därför har jag börjat fundera på just Filemaker.

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-11-28 10:35

Jag tror att jag får det att funka som jag vill nu. Jag scriptade en "knapp" i Portfolio layouten - Go to Related record [Show only related records; From table: "Media"; Using Layout: "Media"(Media)]

Med de fåtal poster som jag just nu har matat in så funkar det men om det är optimalt sen när det finns några tusen bilder och ett hundratal projekt återstår att se.

Ojdå, fall inte i fällan att välja den enkla-fungerar-just-precis-nu-lösningen-så-jag-slipper-lära-mig-något till förmån för att göra det ordentligt.

Jag vet ju självklart inte hur din databas ser ut så jag kan förklara i allmänna termer.

Säg att du organiserar dina projekt i varsin mapp där mappens namn utgör projektets namn. Sedan lägger du alla bilder, filmer mm i dessa projektmappar.

Då kan du säga åt FileMaker att importera hela mappen med alla projekt och alla undermappar. Sökväg, filnamn, miniatyr och bilden i sig hamnar i varsina fält. De två första är text, de två senare är container. Du kan också säga åt FileMaker under importen att bara importera länkar till bilderna, inte bilderna i sig.

Då har du alla filer i samma tabell. Du tar sedan och skapar ett enkelt fält som extraherar projektnamnet från sökvägen. Det finns textfunktioner för att göra det.

Säg att fältet sökväg innehåller "file://Users/Peppe/Documents/Projekt/Projekt 38-Gröna bollar/"

En textfunktion som endast returnerar "Projekt 38-Gröna bollar/" kan se ut så här:

Substitute ( "file://Users/Peppe/Documents/Projekt/Projekt 38-Gröna bollar/" ; "file://Users/Peppe/Documents/Projekt/" ; "" )

Om det fältet heter Test så kan en funktion som returnerar endast "Projekt 38-Gröna bollar" (utan / på slutet) se ut så här:

Left(Test; Length ( Test )-1)

Det fältet kan i tabellen med alla bilder och sökvägar sedan heta Projektnamn, för det är det ju.

Sedan är det bara en fråga om att visa bilderna, och det är den enkla biten, det är där relationer kommer in och tex steget "Gå till relaterade poster". Du kan ju relatera fältet Projektnamn mot fältet Projektnamn (uträknat från sökvägen till bilden).

Du måste ange ett projekt i Projekttabellen (välja något), sedan kan du hoppa till alla bilder/filmer som har samma projektnamn i tabellen med bilder/filmer, förutsatt att de alltså har projektnamnet i sig.

Lycka till!

/Ola

  • Medlem
  • Sverige
  • 2008-11-28 11:25

Tack så mycket för alla dina synpunkter, jag ska testa mig fram för att komma till en vettig lösning som passar mig. Just nu är det bara en test databas för att jag ska lära mig Filemaker på ett praktiskt sätt.

Vill du sedan göra något lite snyggare med din visning av posterna (välja projekt, kanske söka på filnamn osv), så kanske denna tråd är av intresse:

http://www.99.se/filemaker/225485-s-ka-i-relaterat-register.html

1
Bevaka tråden