Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dagens aktiva - Visa nya

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nya 99mac är likt det gamla, är snabbt på att söka och har flera bra nya funktioner, men det sätt jag använde 99mac tidigare funkar inte längre.

Jag hade ett bokmärke rakt in i "Dagens aktiva diskussioner" och fick snabbt en uppfattning om vad som hänt under dan. Ibland hade jag bara 5 minuter och kollade då bara rubrikerna och ibland längre tid för att verkligen kolla in dagens diskussioner.

Att man fick de första meningarna av senaste inlägget i varje tråd sparade många onödiga klick då många inlägg inte är längre eller är fullständigt ointressanta. Det skapade också ofta intresse för trådar man inte skulle kollat in annars då trådar har en viss tendens att gå offtopic. Inget fel i det om det inte går helt överstyr.

Nu tas alla trådar bort som är äldre än ens senaste inloggning och är inte längre samlade för de senaste 24 timmarna, varken på "Visa nya inlägg" eller på "Dagens aktiva diskussioner". Dessa verkar ha precis samma funktion, men med olika namn.

Om ni skapar en "Dagens aktiva diskussioner" enligt modellen från gamla 99mac; de senaste 24 timmarna med de första meningarna från senaste inlägg i varje tråd så kommer jag att känna mig hemma igen. Som det är nu har jag inget tålamod att kolla igenom varenda forum efter olästa eller intressanta diskussioner och min aktiva tid är både kortare och mindre effektiv än förr. Nya 99mac kan vara hur likt det gamla som helst useendemässigt, men mitt och säkert många andras sätt att använda det har helt försvunnit.:(

Nu har du både "visa nya inlägg" och "dagens aktiva diskussioner" uppe till höger på forum-hemsidan och längst ner på alla sidor.

Önskas något mer, herr HankPank?

Haha, här var det snabba ryck.

"Önskas något mer, herr HankPank?"

Jo det var det där med ett par meningar från senaste inlägg i varje tråd också, enligt motiveringarna från förra inlägget. Är du gullig och fixar det också så gör jag nog en ny insättning på ditt konto. Snacka om service.

Jag har eventuellt en lösning på det också.

Den gör så att dom första 300 tecknen i en diskussion visas när man håller markören över diskussionslänken. Frågan är om den fungerar med Safari...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Björnström
Jag har eventuellt en lösning på det också.

Den gör så att dom första 300 tecknen i en diskussion visas när man håller markören över diskussionslänken. Frågan är om den fungerar med Safari...

TITLE-script låter det som? Något som Nils Holmlöv stolt skröt med att Macworld hade infört för ett tag sen ;):D

Fast det kanske inte är samma funktion, ett litet gult fält med en viss text som kommer upp om man håller muspekaren över länken ett visst antal sekunder.

Det vore en bättre lösning att man kan se texten ur inlägget direkt på sidan. Annars får man inte samma överblick. Att dra musen över varje tråd blir inte alls lika effektivt.

Det som nu är dagens aktiva skulle kunna få omfördelas lite. Att ha ett stort fält som anger vem som ursprungligen skapade tråden är inte speciellt intressant. Det är ju det allra senaste inlägget man vill åt. Storleken på texten skulle kunna göras mindre på alla kolumner förutom senaste inlägg som redan har liten text.

Jag skulle verkligen också föredra att se texten direkt. När man väl vant sig vid det kan man ju scanna av en sida på nolltid efter guldkorn.

Håller med Adrian B om att man borde kunna layouta om "Dagens Aktiva"-sidan lite för at få in textutdraget. Mindre textstorlek och väck med "Skapad"- och "Visningar"-kolumnerna. Den informationen är inte livsviktig och kan hittas på andra håll.

Här är en till.

/G

1
Bevaka tråden