Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MacBook Pro (unibody 2008) överhettas och kraschar vid spelande

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er,

Tänkte belysa ett allvarligt fel jag och ett gäng andra ny MBP-ägare har råkat ut för.

När man kör spel i Boot Camp (med XP eller Vista) eller i OS X på externa grafikkortet, dvs någon applikation som använder processorn och grafikkortet hårt, så släcks plötsligt skärmen helt, ljudet fortsätter ett tag till men börjar sedan loopa när spelet kraschar helt.

Detta kan hända allt från en minut till en timme in i spelandet. Bara hårdbootning gäller för omstart.

Att exakt samma fel uppstår både i OSX och Windows tyder på ett hårdvarufel, eller hur? Kanske ett någon bios-uppdatering kan avhjälpa iofs.

Se tråd på Apple Supportforum:
Apple - Support - Discussions - Screen turns black when gaming? ...

Vissa rapporterar att det inte uppträder efter att man installerat drivrutiner från laptopvideo2go.com, andra säger att dom fått felfria maskiner från Apple, eller så har byte av moderkort hjälpt.

Det verkar allmänt osäkert än så länge vad själva problemet är och vad som faktiskt hjälper. Apple ska vara medvetna om problemet enligt en post på forumet, och kollar förhoppningsvis på det.

Själv avvaktar jag och sprider informationen tills jag får lite mer information själv, men kommer ringa Apple och Macoteket och kolla läget.

Hej! Det här publicerades just på AppleInsider:

AppleInsider | Apple investigating graphics issues on new MacBook lines

Ursprungligen av martenbjork:

Hej! Det här publicerades just på AppleInsider:

AppleInsider | Apple investigating graphics issues on new MacBook lines

Japp, såg den. Tyvärr är det bara en rewrite på information som fanns i Apple-tråden jag länkade till. Ingen ny information alltså.

Kan ni som läser detta och spelar "kraftiga" spel, hårt och länge, på era nya MBP:s bekräfta att ni inte har stött på den här buggen?

Klistra gärna in lite revisionsinfo från About med, datorn och grafikkortet typ:

Model Name: MacBook Pro
Model Identifier: MacBookPro5,1
Processor Name: Intel Core 2 Duo
Processor Speed: 2.53 GHz
Number Of Processors: 1
Total Number Of Cores: 2
L2 Cache: 6 MB
Memory: 4 GB
Bus Speed: 1.07 GHz
Boot ROM Version: MBP51.0074.B00
SMC Version: 1.33f6

Chipset Model: NVIDIA GeForce 9600M GT
Type: Display
Bus: PCIe
PCIe Lane Width: x16
VRAM (Total): 512 MB
Vendor: NVIDIA (0x10de)
Device ID: 0x0647
Revision ID: 0x00a1
ROM Revision: 3327
gMux Version: 1.7.3

Observera att det är det "externa" grafikkortet, 9600M GT, det gäller.

För mig har det uppträtt i Spore på OSX och Warhammer, Trackmania på Boot Camp/Windows.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:33

Det trista är ju att Apple lösning inte kommer vara magisk. De kommer med största sannolikhet att sänka hastigheten på grafikkortet och/eller höja standardhastigheten på fläktarna. Antagligen lite av båda.

Frågan är ju isf varför det uppträder på vissa MBP:s och inte på andra?

Och om det nu av någon osannolik händelse uppträder på alla, bara att ingen upptäckt det än - hur fanken har dom missat det, eller har dom vetat det och släppt datorn ändå? Låter osannolikt.

För mig spelar det ingen roll hur dom fixar det, bara jag kan spela lite då och då i lagom kvalitet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-21 03:29

Har kört igenom både Crysis och Fallout3 på min nya MBP 2,8 utan några som helst stabilitetsproblem. Fläkten har dock börjat låta konstigt så den ska bytas ut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 09:00

Det för ju onekligen tankarna till problemen som Nvidia hade med sina 8X00-chip. Det är nog inte samma problem, men det skulle ju vara tråkigt om Nvidia än en gång klantat sig..

Förra problemet: http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-22 03:07

Har inte hört något om att 9000-serien skulle gå sönder på samma sätt som 8000-serien gör. Stabilitetsproblem kan ju bero på många saker.

1
Bevaka tråden