Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför måste jag starta om efter uppdatering av Safari?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Minns ni den tiden då Mac-användare gjorde sig lustiga över Windows behov att startas om efter div. uppdateringar m.m.? "Muspekarens position har ändrats. Var god.." etc.

Varför måste jag starta om datorn för att uppdatera min browser? (Safari)

Ändrade rubriken. Försök sätta rubriker som tydligt visar vad tråden handlar om.

/Mod

Jag tror att html-motorn WebKit implementeras som ett systemtillägg, kernel extension, och de laddas inte dynamiskt. Trooooor jag.

Det är ju långt ifrån alla uppdateringar som kräver omstart.
Det beror ju på hur "djupt" i OSet som uppdateringen gräver.

Hur det är på windowssidan är inte intressant.

Jag har inte heller förstått varför Safari och Quicktime (eller är det Itunes eller båda?) som vill starta om. Helkasst!

Enda gången jag behöver starta om min Ubuntu Linux är när kärnan bytts ut, och det är inte ofta. Dessutom jobbas det på att byta ut den under drift. Nä, här får Apple rycka upp sig lite!

Det är väl inte samma typ av kärnor? Macen bygger väl på Mach och där kan eller vill man inte ladda in de här sakerna dynamiskt (under drift). Det kan ju vara så att det är för mycket som kan gå fel.

Safaris webkit och Quicktimes codecs ligger väl på nivån kernelextensions då.

Att Ubuntu skulle vara gudasänt för att det klarar dynamisk laddning av detta anser jag vara teknobögeri. Apple har väl 999 andra saker som funkar bättre än Ubuntu.

Eller har jag missat den enorma strömmen av folk som migrerar från MacOSX till Ubuntu just av detta skäl?

Helvete, nu måste jag byta OS....

  • Medlem
  • 2008-11-26 22:36

Man måste inte starta om genast. Det går bra att tvångsavsluta uppdateraren och starta om senare.

Vad spelar det för roll om man måste starta om?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad spelar det för roll om man måste starta om?

Om man sitter mitt i ett större projekt med hundratals öppna fönster i olika program känns det surt när småfixar som kommer med några dagars mellanrum kräver omstart.

Men man måste ju inte uppdatera på en gång...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-27 14:56
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad spelar det för roll om man måste starta om?

Man måste vänta och sedan logga in igen och om man hade program öppna starta om dessa? Det är självklart en störande sak som borde minimeras.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 20:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Vad spelar det för roll om man måste starta om?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Om man sitter i ett större projekt ska man inte installera en enda uppdatering av något slag.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Och vad spelar det för roll?

Richard is on fire i den här tråden.

Jag tror mycket väl att flera saker som installeras i Mac OS X utan omstart. Anledningarna till att Apple inte har löst det på det sättet tror jag är för att Apple har fler kunder att ta hänsyn till. Kunder som både är mindre förlåtande och mindre tekniskt kunniga än folk som laddar ned olika Linux dist.
Framförallt, så måste Apple ha support på en helt annat sätt. Dessutom, tänk så många av alla småproblem som man löser via en omstart.

Men jag tycker att det skulle kunna räcka med att logga ut och logga in. Det borde tillåta omstart av de flesta processer tycker man?

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-27 06:18

Man sabbar sin uptime:)

Och vad spelar det för roll?

  • Medlem
  • 2008-11-27 11:26

Det år sånt som kidsen och nerdarna håller på med. På PC-sidan kan man inte tävla om sånt så där består racet i att ha flashigast neonlysrör under datorn...

Ursprungligen av Baron:

Det år sånt som kidsen och nerdarna håller på med. På PC-sidan kan man inte tävla om sånt så där består racet i att ha flashigast neonlysrör under datorn...

Klanka inte ner på neonlysrör. Min gamla ungdoms-PC var grym . Rosa och grönt neon tillsammans med UV-ljus och en häftig processorfläkt som såg vansiingt cool ut när den snurrade

Ursprungligen av PeeMaN:

Klanka inte ner på neonlysrör. Min gamla ungdoms-PC var grym . Rosa och grönt neon tillsammans med UV-ljus och en häftig processorfläkt som såg vansiingt cool ut när den snurrade

Och sedan blev du vuxen?

Jag sätter mina Macar att bara uppdatera när jag vill ha en uppdatering.

Om man sitter i ett större projekt ska man inte installera en enda uppdatering av något slag.

Tycker bjelkeman's idé är rätt bra.

Tryck på uppdatera när du läser på 99Mac att nu finns det en uppdatering....
och du är mellan två viktiga projekt...

  • Medlem
  • 2008-11-27 21:35

Det är ju dessutom långt ifrån alla uppdateringar som kräver omstart.

1
Bevaka tråden