Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem: Fildelning delar ut hela Macintosh HD utan lösen (OSX Leopard)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-22 23:21

Okej, så jag har hyfsad koll på mac, men fan, den här är sjuk.

Jag aktiverar fildelning ställer i två mappar med endast läsbehörigheter för andra än mig själv(admin). Delade mappar och en vanlig mapp med lite bilder i.
Båda skrivskyddade. Inget mer. Och bara AFP delning påslaget.

Men när jag ska ansluta till min dator via en annan mac i nätverket står det först kunde inte anlsuta sen klickar man anslut som och loggar in med den macens användare.

Antar iaf jag att det ända som ska komma upp då är dom två skrivskyddade mapparna jag la till i fildenings fönstret.
Men icke. Där ligger hela Macintosh HD med åtkomst till nästa allt. Kan knalla in i användare in på min user, in på en backup mapp och där ligger till exempel en backup på 1password som sparar varenda jävla lösenord på min mac.

Är det här en bugg eller fattar jag bara inte något?

Har senaste leopard osx 10.5.5...

Är din mac lösenordsskyddad? Alltså, måste du använda lösenord för att logga in?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-11-23 10:52

När du från Mac2 loggar in med Id1 som finns på Mac1 får du naturligtvis se allt som Id1 får se när Id1 är inloggad på Mac1. Loggar du in med Id2 från Mac2 så ska du bara få se innehållet Mac1-Användare-Delat.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-23 18:10

Har lösenord och alla andra användare på datorn har fildelning avstängt.
Jag loggar alltså in på Mac1(delad) från Mac2 med Id2 inte Id1.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-27 02:00

Märkte själv av exakt samma sak idag, antingen har jag missat något eller så är det här enormt säkerhetshål. Jag gick in i Konton och valde att skapa ett konto för min kompis som ville komma åt några filer via FTP. Som kontotyp valde jag "Sharing" och tryckte OK. Sen gick jag in i Sharing i System Preferences och lade till mapparna jag ville att han skulle komma åt och såg noga till att han inte har läs/skrivrättigheter till något annat.

Men.

Loggar jag in med hans konto via FTP så får jag precis som trådskaparen sa full tillgång till hela hårddisken, inklusive MIN hemmapp (dock är Documents och Library mappen spärrade, allt annat är fritt fram) samt alla andra mappar och anslutna enheter på datorn. Med andra ord full läsrättighet i '/' och samtliga undermappar. Kunde utan problem gå in i /System/Library mappen och läsa filer, ladda ner program från /Applications, rota runt i min backup på en extern hårddisk och till & med sno labbdata och arbeten från mitt USB minne.

De enda mapparna som är spärrade för hans konto är som sagt min Documents och Library mapp. Testade att via Finder visa info för ett par mappar och välja just hans konto och utryckligen välja No Access, men det gjorde absolut noll skillnad.

Säger som trådskaparen, jag har rätt bra koll på Macar, men här känns det som att jag har missat något STORT. Hur låser man ner datorn så att endast en mapp delas ut, och sköter allt per användare?

Edit: det här verkar gälla både Samba, FTP och SSH. WTF!?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-11-02 17:31

Har detta hos en kompis nu. Började med att starta fildelning i en iMac. Fungerar bra, allt för bra då den inte kräver något lösen! Povade då att göra samma sak på en MacBook Pro med samma resultat.

Startade skärmdelning på iMacen och där måste man logga in.

Båda maskinerna kör senaste OS och är fullt uppdaterade i övrigt. Förslag på åtgärder?

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2010-11-02 21:51
Ursprungligen av MatsOlov:

Har detta hos en kompis nu. Började med att starta fildelning i en iMac. Fungerar bra, allt för bra då den inte kräver något lösen! Povade då att göra samma sak på en MacBook Pro med samma resultat.

Startade skärmdelning på iMacen och där måste man logga in.

Har du en skärmavbild av inställningarna under Delning?

Märk att den anonyma fildelningen ("alla") mycket väl kan vara på, men bara ge tillgång till begränsade delar av datorn.

1
Bevaka tråden