Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden om rätt minne till Macbook (late 2008)

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte uppgradera min MB alu till 4GB och undrar om någon kan bekräfta att dessa minnen passar? Är det någon större skillnad mellan märkena eller det spelar ingen roll om det är Crucial eller Kingston?

Komplett.se - Kingston ValueR. DDR3 1066MHz 4GB, CL7, Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
Komplett.se - Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7, Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

Tack tack

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-26 10:37

Dom där passar inte, du måste ha SO-DIMM DDR3 minnen. Finns hos Komplett dom också.

Ursprungligen av RooX:

Dom där passar inte, du måste ha SO-DIMM DDR3 minnen. Finns hos Komplett dom också.

Här finns länkar till rätt typ av minne:
Komplett.se - Crucial DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB CL7, 1.5V, 256Mx64, 204pin (PC8500)
Komplett.se - Kingston ValueR DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB , CL7, 1.5V, 256Mx64, 204pin (PC8500)

Macoteket verkar vara billigast men jag vet inte vad frakten går på:
Macoteket - DDR3 SO-DIMM PC3-8500 (1066 MHz) 2 GB

Kingston minnet finns även på Dustin Home för 695:- (Samma tillverkarproduktnr)
Dom brukar ha ganska bra pris på frakt och dessutom fraktfritt för studenter.
Minnena finns dock inte i lager just nu men kommer in den 27 nov.

DIMM DDR3 2 GB PC3-8500 1066MHZ NON-ECC CL7 KINGSTON

  • Medlem
  • Motala
  • 2008-11-26 23:36
Ursprungligen av hjulström:

Kingston minnet finns även på Dustin Home för 695:- (Samma tillverkarproduktnr)
Dom brukar ha ganska bra pris på frakt och dessutom fraktfritt för studenter.
Minnena finns dock inte i lager just nu men kommer in den 27 nov.

DIMM DDR3 2 GB PC3-8500 1066MHZ NON-ECC CL7 KINGSTON

Öhh, det där är väl ändå inga ramminnen för bärbara datorer? Dom ska ju heta SO-DIMM isåfall, vilket dessa inte heter. Kan dock ha fel, men det verkar inte vara några laptopminnen det där..

Ursprungligen av widde:

Öhh, det där är väl ändå inga ramminnen för bärbara datorer? Dom ska ju heta SO-DIMM isåfall, vilket dessa inte heter. Kan dock ha fel, men det verkar inte vara några laptopminnen det där..

Jag blev också först fundersam, men vet att DustinHome tidigare har haft fel på rubriken på deras saker. T.ex. sålde dom en micro-dvi sladd som mini-dvi. Om man dock tittar på tillverkarens produktnummer så är det samma som kingston minnet som Lost_Kalle26023 tipsade om hos Komplett.se.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-27 08:51

Var det bara i macbook pro (late 08) som man kunde trycka i 6-8 gb?

Ursprungligen av nitzer:

Var det bara i macbook pro (late 08) som man kunde trycka i 6-8 gb?

Nej, det skall funka med 6 i MB också tror jag, dock kan det bli problem med åtta (minns inte var jag läste det... Macrumors?).
Men försök hitta en 4Gb-modul till vettigt pris...
Skulle gärna stoppa in en sådan dock för lite VMWare-performance!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-28 10:17
Ursprungligen av tvamvarg:

Nej, det skall funka med 6 i MB också tror jag, dock kan det bli problem med åtta (minns inte var jag läste det... Macrumors?).
Men försök hitta en 4Gb-modul till vettigt pris...
Skulle gärna stoppa in en sådan dock för lite VMWare-performance!

Det går, men det kostar skjortan!
Apple MacBook and MacBook Pro DDR3 Memory Upgrades and Hard Drive Upgrades - Up to 6.0GB of DDR3 and 500GB SATA Hard Drives for new Unibody models at OtherWorldComputing.com

Du behöver inte gå över Atlanten heller. Men det är fortfarande inte "vettigt pris" inom min budgetram.

Nu har Dustin Home uppdaterat rubriken och skriver att det är SO-DIMM minne.
SO-DIMM DDR3 2 GB PC3-8500 1066MHZ NON-ECC CL7 KINGSTON

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 22:41

någon som har en fin guide över hur man byter minnen. Behöver dock bara veta vilka torx och liknande jag behöver. Resten listar jag ut

Apple - Support - Manuals

i manualen finns en bra beskrivning över minnesinstallation.

//G

Tack för hjälpen. Minnen + 500GB HDD kommer från Dustin idag så ikväll blir det till att skruva lite.

Kan tipsa er som är studenter att man har ganska bra rabatt på minnena från Dustin, normalpris är 695,- har jag för mig och jag betalade 584,- (drygt 20% rabatt).

Ursprungligen av mmmikael:

Tack för hjälpen. Minnen + 500GB HDD kommer från Dustin idag så ikväll blir det till att skruva lite.

Kan tipsa er som är studenter att man har ganska bra rabatt på minnena från Dustin, normalpris är 695,- har jag för mig och jag betalade 584,- (drygt 20% rabatt).

Hur gick det med installationen av minnena?
Läser en hel del om att datorn fryser när den varit i viloläge.
Har du upplevt någon frysning eller liknande?

Ursprungligen av heiko:

Hur gick det med installationen av minnena?
Läser en hel del om att datorn fryser när den varit i viloläge.
Har du upplevt någon frysning eller liknande?

Har upplevt ca 5 frysningar sedan installation. OS X 10.5.6 installerat. Har inte upplevt någon frysning på sistone dock...

Ursprungligen av mmmikael:

Har upplevt ca 5 frysningar sedan installation. OS X 10.5.6 installerat. Har inte upplevt någon frysning på sistone dock...

Ska installera mina minnen imorgon när de dyker upp från OWC.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-12-10 20:24

Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB
dessa måste vara rätt minnen eller? bra pris också

OWC har billiga minnen som ska fungera mycket bra.

Har själv beställt från denna site men ännu inte fått minnena.

Busenkel installation, inga problem efteråt

Ursprungligen av Ronson:

Busenkel installation, inga problem efteråt

Du har inte haft några frysningar på din mac efter bytet till de nya minnena?

Har alltså inte haft någon tendens till frysning på månadsgamla MBP, satte i dessa minnen:
Komplett.se - Corsair Value DDR3 SO-DIMM 1066MHz 2GB
Nybörjartur

Har nu själv installerat minnen till Macbooken och har kört ca 5 timmar utan några störningar. Har testat både i Windows och OSX läget.

Får hoppas att det inte blir några frysningar.

1
Bevaka tråden